A csípőízület megfelelő vérellátásának biztosítása

777

Az ízületi kopások döntő százaléka terhelésből fakad, illetve a nem megfelelő helyi vérkeringés hiányából.

A csípő ízület önmagában hatalmas terhet visel, felső testünk teljes súlyát hordozza, mindemellett számos mozgásbeli funkció kivitelezésében segít minket a mindennapok során. Mindezzel nincs probléma, ha a csípőízület csontozata, szerkezete elég erős és rugalmas is. Rengeteg kis és nagyizom, inak, szalagok és idegek hálózzák be ezt a területet. A megfelelő, akadálytalan munkavégzés feltétele, hogy ezek a szövetek megfelelően működjenek ezt a kiegyensúlyozott vérkeringés biztosítja.

Ha kimerül az izomrendszer

Mindez azért ennyire fontos, mert a vérkeringés biztosítja a csontok, ízületek és izomrendszer tápanyag ellátását. Ha a helyi szövetek nem jutnak elég vérhez, oxigénhez, akkor a tápanyagok sem képesek megfelelően felszívódni. Ettől kötötté, letapadttá válnak az izmok, könnyen, hamar elfáradnak, éjszakánként vagy nappali időszakokban izomgörcsök törhetnek ránk. Hosszútávon kimerül az izomrendszer, így a csontozat, ízületi táptalaja sérül és egy láncreakciót vált ki, 10-20 év távlatában keringési zavar okozta csontelhalás (nekrózis) alakulhat ki.

Egészséges esetben, ha a keringés által biztosított tápanyagfelvétel normális, akkor a csont szilárdságának fenntartását a csontsejtek folyamatosan helyreállítják a csontszövet működése közben elkopott, elhasználódott részeit. Ha ez a folyamat nem biztosított valamilyen okból kifolyólag (keringési zavar), akkor leépül a csontozat és idővel összeroppan. A csontozat leépülését előre jelzi a kopás, vagyis az arthrózis, amely ízületi gyulladáshoz vezet.

Figyelmeztető jelek

A csípőízületi nekrózis tünetei korán felismerhetőek, elsődleges formája a terheléskor létrejövő fájdalom. A fájdalom megjelenhet az ágyéki területen, fartájékon, és a comb elülső részén. Későbbi fázisában már a nyugalmi állapotokat is megzavarhatja a fájdalom, akár alváskor is. A járás közben kialakult bicegés, csoszogás jelzi a csípőízület merevségét.

Legjobb: a megelőzés!

A betegség elkerülhető, megelőzhető, ha az egyén tehermentesíti magát állás és járás közben. A betegeimet igyekszem rávezetni arra, hogy miként ismerjék fel az ízületi kimerültséget időben, ezek könnyedén elsajátítható módszerek például az egyenletes terhelése a vállaknak, újra értelmezzük a járás kivitelezését, ami által kiszűrjük és korrigáljuk a csoszogó, figyelmetlen járásmódot, nyújtó gyakorlatok elsajátítását mélyíthetik el, amivel megelőzhető az ízület mozgástartományának beszűkülése, stb.

Emellett kiválóan lehet fokozni a keringést gyógymasszázs kezelések segítségével, ahol feloldjuk a görcsös, csomós izomrendszert, ezzel is megelőzve a vérkeringés zavarát. Passzív átmozgatással, kimozgatással szintén fejlesszük az ízületek mozgástartományát, megelőzve a beszűkülését, befagyását az ízületeknek. Terápia alatt a gyulladás mértékétől függően érdemes a bedörzsöléshez használni rozmaring, menta alapú olajat, kenőcsöt. Ezek mindegyike fokozza a vérkeringést és hatékonyan lehozzák a legmakacsabb gyulladásokat is az ízületekben. A gyógymasszázs kortól, nemtől függetlenül segít megőrizi csontok, ízületek egészségét.

Farkas Lehel
Okleveles gyógymasszőr

A cikk megjelent a Studium&Practicum 2016.júlisi számában.