A csodálatos csoki – Karácsonyon innen, Mikuláson túl

895

A csokoládé helyet kaphat a kiegyensúlyozott és változatos táplálkozásban, és mértékkel fogyasztva valóban lehetnek pozitív hatásai az egészségre.

Több kutatás is arra mutatott rá az elmúlt években, hogy a rendszeres, de kismértékű csokoládéfogyasztás jótékony hatással van a szív- és az érrendszer állapotára, sőt egyes szakértők szerint védőhatást fejthet ki az érelmeszesedés vagy a stroke (agyvérzés) szempontjából. Mindez a csokoládéban található antioxidáns hatású vegyületeknek köszönhető, amelyekből annál többet találunk egy táblában, minél nagyobb annak kakaótartalma. A pozitív hatások azonban még a tejcsokoládé fogyasztása esetén is kimutathatók – erről egy idei tanulmány számolt be –, amit a tejből származó kalciumnak és zsírsavaknak és nem az antioxidánsoknak tulajdonítanak” – ismerteti Antal Emese dietetikus-szociológus.

Ettől véd meg a csokifogyasztás

Egy 2011-es metaanalízisben több mint 110 000 ember adatait tekintették át, és úgy találták, hogy a rendszeresen, kis mennyiségben fogyasztott csokoládé jelentős mértékben, akár 37%-kal is csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek megjelenésének esélyét, és az agyvérzés (stroke) kockázatát is mérsékli 29%-kal. Érdekes összefüggést találtak a cukorbetegséggel is: a csokifogyasztók esélye a betegség kialakulására közel egyharmadával kevesebb, mint akik nem szeretik a csokoládét.

Azért csak óvatosan a csokimennyiséggel

„A kutatók eredményei figyelemre méltóak, és ezek alapján kijelenthetjük, hogy a jó minőségű csokoládé és a vele készült élelmiszerek a kiegyensúlyozott étrend részei lehetnek” – folytatja Antal Emese. „Azt viszont érdemes figyelembe venni, hogy a csokoládé energiatartalma elég magas, nagyjából 54 kcal (227 kJ) van 10 grammjában, így nagyobb mennyiség rendszeres fogyasztása viszont a megfelelő fizikai aktivitás nélkül túlsúlyhoz, majd elhízáshoz vezethet” – figyelmeztet a dietetikus.

A csoki finom, egészséges, de nem jó mindenre

  • Bár a legújabb eredmények inkább a csokoládé pozitív hatásaira mutatnak rá, számos tévhit alakult ki körülötte. Ilyen például az, hogy fogyasztása növeli a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin szintjét. Kimutatható, hogy a depressziós vagy arra hajlamos emberek több csokit esznek, de eddig nem sikerült meggyőző tudományos bizonyítékot találni arra, hogy valóban lenne ilyen hatása.
  • Sokan örülhetnek viszont annak, hogy a pattanások kialakulása sem köthető közvetlenül az édesség fogyasztásához, hiszen ezt sem sikerült még a tudomány eszközeivel alátámasztani. A pattanások megjelenése a bőr fokozott faggyútermelésének köszönhető, és ezt sokkal erősebben befolyásolja a bőrtípus, a hormonháztartás és a bőrápolás, mint a csokoládé vagy a zsíros ételek fogyasztása.

Forrás: TÉT Platform Egyesület