Állandóan fáradt, rosszul alszik?

622

Életvezetésünk gyakran hagy kívánnivalót maga után. Szerencsére általában elegendő új szokások felvétele a régiek helyett ahhoz, hogy újra energikusnak érezzük magunkat, elmúljon az enerváltság.

fáradtságAz alvás: az energiagyűjtéshez aludni tudni kell!

Rosszul alszik? Mielőtt engedne a gyógyszerek kísértésének, próbálkozzon néhány hasznos fogással, amelyekről már bebizonyosodott eredményességük. Ne feküdjön le se túl korán, se túl későn, viszont tartsa be a rendszerességet. Igyekezzék nap mint nap körülbelül azonos órában nyugovóra térni. Esténként próbálja meg száműzni a gondolataiból mindazt, ami napközben idegesítette, sőt még a nap végeztével is fokozott nyugtalanságot okozott önnek. Ne kezdjen heves vitákba a partnerével, és kerülje a túlzott fizikai vagy szellemi tevékenységet is a lefekvés idejének közeledtével.

Tanácsok: Vacsorázzon korán, valamilyen könnyű ételt, amely nem fűszeres és nem áll vörös húsból. Az étkezéshez nem ajánlott alkohol fogyasztása sem. Este fürödjön langyos vízben vagy zuhanyozzon le (a víz hőmérséklete maradjon 37 °C alatt), ezt követően pedig vegyen fel pizsamát, hálóinget, hogy „beprogramozza” magát az alvásra. Kövessen minden este egyfajta szertartást: igyon meg egy csésze herbateát, olvasson egy jó könyvet, hallgasson halk, nyugtató zenét… Remeg a szemhéja, „táncolnak” a pupillái? Elalvás előtt ne nézze a tévét az ágyból! Azonfelül válassza ki a megfelelő ágyneműt: lehet selymes, lehet vászon vagy krepp, a lényeg az, hogy jól érezze magát benne. És ha mások zajonganak a környezetében, használjon füldugót.

Az egészséges táplálkozás: lelje örömét benne!

Az apátia egyik hatékony ellenszere a kiegyensúlyozott, helyes étrend, amely mellett dominál az evés öröme. Főzzön vitamindúsan, ugyanakkor ízletesen! Kerülje el a két leggyakoribb hibát: ne egyen se túl sokat, se túl keveset. Amikor kevés táplálékhoz jut a szervezet, nincs miből előteremtenie az energiát, amelyre önnek annyira szüksége van. Viszont a legtöbb kárt ön mégis azzal okozza önmagának, ha a napi rendszertelen „eszegetés” után este jól bepótolja az elmulasztottakat.

Tanácsok: Egyszerű, de változatos legyen az étrendje. Válasszon friss vagy gőzön párolt zöldségekből készült ételeket, grillezett húsokat. Részesítse előnyben még a gyümölcsféléket, a teljes értékű élelmiszereket (barna kenyér és rizs stb.), a növényi eredetű zsiradékokat, a proteineket (hal, sovány hús, tojás…). Ne feledkezzék meg a C-vitaminban dús táplálékokról (déligyümölcsök, kivi…), a megfelelő magnéziumbevitelről (csokoládé, szárított gyümölcsök) és a szervezet vasellátásáról sem (vörös húsok, lencse).

mozgásA mozgás: lehet tőle egészségesen fáradt

Számos elképzeléssel ellentétben a tétlenség, a mozgáshiány megfosztja önt az energiájától, míg a fizikai tevékenység, a mozgás visszaadja azt. A tornát mindig kellő mértékű bemelegítéssel kezdje, és ne erőltesse meg magát. Kerülje az esti tornaórákat, mert utána nehezebben alszik el. Ne vigyen túlzásba semmilyen testedzést, és ha bármilyen sporttevékenységet folytat, tartsa tiszteletben saját korlátait.

Tanácsok: Eddzen háromszor hetente, legalább 30 percig: minimálisan ennyi idő kell ahhoz, hogy jól érezze magát, teste feltöltődjön oxigénnel. Lehetőleg válasszon olyan mozgásfajtákat, amelyek kiegészítik egymást: szabadtéri mozgás (futás, gyaloglás) mellett teremben végezhető sportot (torna, stretching, jóga, tánc) vagy a kitartást erősítő sportokat (úszás, biciklizés) – ezek mind segítik az idegi fáradtság legyőzésében. Ha pedig egyiket sem űzheti rendszeresen, sétáljon (járjon gyalog) egy órát naponta, kertészkedjen.

A pihenés: engedélyezzen magának egy kis semmittevést

A pihenés alapvető fontosságú a fáradtság elleni küzdelemben, a regenerálódásban. Kötelező mindenképpen „rentábilissá” tenni a pihenőnapokat, a hétvégeket, azaz ilyenkor megsokszorozni a szabadidős tevékenységeket. Mindnyájan tudjuk, hogy a legjobb elmenni otthonról…

Tanácsok: Olykor engedje meg magának, hogy semmit sem csinál. Dőljön le egy kicsit a kanapéra, ha fáradt, sétáljon a bevásárlóutcában vagy üljön ki egy kávézó teraszára – ha ahhoz van kedve. Lehet, hogy luxusnak tartja, de megéri! Szenteljen egy teljes hétvégi napot a pihenésnek, amely homlokegyenest ellenkező ritmusú a hétköznapok rohanásával. Ilyenkor foglalkozzon azzal, tegye azt, ami igazán érdekli önt.

Forrás: Galenus/www.patikamagazin.hu