Biztonságosabban vezet, aki eleget iszik

208

Már az enyhe kiszáradás következtében is romlik az érzékelés, nő a reakcióidő és csökken a koncentrációképesség. Az Európai Hidratációs Intézet szakértői a vezetés közben fellépő fáradtság leküzdésére ezért azt javasolják, feltétlenül figyeljünk oda a folyadékpótlásra is. A megfelelő folyadékbevitel a testhőmérséklet szabályozásán kívül, éberen tartja az elmét és segíti az izmok és ízületek fizikai teljesítményének fenntartását. Különösen a hirtelen jött melegben ügyeljünk erre, főleg ha az autós forgalom is megnövekszik.

A nyári hétvégén jelentős autóforgalomra lehet számítani. A zsúfolt autóutak még az átlagosnál is nagyobb figyelmet igényelnek a járművezetőktől. Ilyenkor biztonságunk érdekében még fokozottabban figyeljünk oda a megfelelő folyadékpótlásra, ha kocsiba ülünk.

Aki vezet, annak fontos a folyadékpótlás.

Milyen következményekkel jár, ha vezetés közben nem iszunk eleget?

Már az enyhe kiszáradás – amikor hozzávetőlegesen testsúlyunk 2 százalékát veszítjük el – is képes olyan tüneteket produkálni, mint a szomjúság, fejfájás, gyengeség, szédülés, fáradtság és álmosság érzése.

Ha a kiszáradás mértéke meghaladja testsúlyunk 1-2 százalékát, fizikai teljesítményünk, valamint testhőmérsékletünk szabályozása is romlik.

Súlyosabb – testtömegünk 4%-ának megfelelő – folyadékhiány következtében súlyos teljesítménycsökkenés, koncentrációs nehézség, valamint fejfájás, ingerlékenység és álmosság lép fel. Emellett megnövekszik a testhőmérséklet és légzési nehézségek is előfordulhatnak. Ezek nagyban befolyásolhatják a vezető mentális éberségét. E negatív hatások nem csak saját épségünkre jelentenek kockázatot, hanem azok biztonsága is veszélybe kerülhet, akik velünk utaznak. Nagy melegben testünk izzad, vizet és ásványi sókat veszít, ez pedig kiszáradáshoz, reakcióidőnk megnyúlásához vezethet.

“Lényeges, hogy a sofőr megfelelően hidratált legyen, ugyanis minden az ő teljesítményétől és reakciójától függ. Ezért aki vezet, indulás előtt és az út során is folyamatosan pótolja a folyadékot vízzel vagy más italokkal, üdítőkkel, gyümölcslevekkel, teával vagy kávéval, esetleg izotóniás italokkal, az egyéni szükségletet figyelembe véve, személyre szabottan. A listából egyértelműen kizárható és tilos az alkoholos italok fogyasztása.   Azoknak, akik rendszeresen fogyasztanak koffeintartalmú italokat, vezetés közben is ajánlott ezek fogyasztása, mivel a koffein segít az éberség fenntartásában” – teszi hozzá Antal Emese, dietetikus, az Európai Hidratációs Intézet tudományos munkatársa.

Miért fontos a megfelelő folyadékpótlás?

  • Hatása az agyra: a megfelelő hidratáció fontos szerepet tölt be az agy optimális működésében. Amikor elegendő mennyiségű folyadékot viszünk szervezetünkbe, az agysejtek könnyebben szállítják a friss, oxigénnel teli vért, így az agy éber marad, ami vezetés alatt különösen fontos. Vezetés közben segíthet a koffein és a glükóz együttes hatása is, amelyek bizonyos italok fogyasztásával tartósabbá tehetik a figyelmet.
  • Izmok és ízületek: a víz egyfajta “kenőanyag” az izmok és ízületek számára, segíti azok megfelelő működését. Az izmok és ízületek a csontozat mellett egyaránt fontosak állóképességünk fenntartásában, napi tevékenységeink megfelelő elvégzésében. Az izomszövet körülbelül 70-75 százalékát alkotja víz, a megfelelő folyadékegyensúly fenntartása tehát elengedhetetlen az optimális izomműködéshez.
  • Testhőmérséklet: A test víztartalma fontos szerepet játszik a testhőmérséklet szabályozásában. Befolyásolja ugyanis a teljes testhőmérsékletet, valamint segíti eloszlatni a hőt. Ha testünk egy hosszú autóút alatt, a hőség következtében túlságosan felhevül, a víz izzadtság formájában távozik, a verejték pedig bőrünk felületén keresztül hőt von el a szervezetből. Az izzadás a leghatékonyabb módja annak, hogy megakadályozza testünk túlmelegedését, az így elvesztett folyadékot azonban folyamatosan pótolnunk kell ahhoz, hogy a hőszabályozás jól működjön.

Well PR