K Á N I K U L A

2007-07-24 09:34:17    

- amely veszélyes is lehet! Nem árt védekeznünk ellene! Ebben nyújtunk segítséget önnek!

A közelmúlt rendkívül meleg időjárása nemcsak Európában, hanem a világ távolabbi tájain, így az Egyesült Államokban is súlyos gondokat okozott. Onnan érkezett a tragikus hír: a hatalmas ország egyes vidékein elhunytak futballisták, akik szélsőséges melegben, a szabadban tartottak edzést. Az utólagos szakértői vizsgálat kimutatta, hogy a halálokok között az élen szerepelt a kánikula. Ha nálunk szerencsére nem is történt ilyen szomorú esemény, az amerikai eset figyelmeztető jelként szolgálhat a sportolók, a szabadban nehéz fizikai munkát végzők, de az átlagember számára is: a hőségnek az emberi szervezetre gyakorolt, negatív hatásait komolyan kell venni. Mindenkinek fontos, hogy időben megtegye a szükséges ellenlépéseket - miközben a megelőzés módja sem mellékes!

"Termosztát" az agyban és a verejtékezés

Hogy jobban megértsük a kánikula okozta problémákat, annak az emberi szervezetre gyakorolt káros hatásait, többek közt tudnunk kell, hogy szabályozó mechanizmusok tartják fenn állandó, 37 fokos testhőmérsékletünket. Amikor a külső levegő forrósodni kezd, egy "termosztát" az agyunkban - pontosabban annak hipotalamusz nevű részében - jeleket bocsát ki számunkra. Ezek alapján érezzük úgy, hogy tanácsos az árnyékba húzódnunk, levetni fölösleges ruháinkat, vagy bekapcsolnunk a klímaberendezést...Ezzel párhuzamosan agyunk parancsot juttat el a bőr alatt húzódó véredényekhez is, hogy táguljanak és indítsák be a verejtékezést, mivel ez a két utóbbi jelenség növeli a hővesztést! Szélsőséges időjárási viszonyok vagy rendkívüli körülmények között (mondjuk a sivatagban) az izzadás mértéke elérheti óránként az egy litert, míg szokásos életvitel mellett, de nagyon meleg időben az naponta nem haladja meg az egy litert. Egyes embereknél ez az alkalmazkodási mechanizmus hibásan működik, ami a magas hőmérséklettel összefüggésben az egészségre káros, nem megfelelő reakciókat vált ki.

Óvintézkedések nagy melegben, minden korosztálynak

Védjük a kicsiket!

A csecsemők különösen érzékenyen reagálnak erre a veszélyre, mert víztartalékuk kevés és a testhőmérsékletüket szabályozó mechanizmus még nem hatékony.

Ebből következően nekünk szülőknek, felnőtteknek nem szabad megfeledkeznünk bizonyos szabályokról, melyeket hőség idején minden körülmények között be kell tartani. Íme néhány közülük:

  • Soha ne rakjuk ki a csecsemőt tűző napra!
  • Egészen rövid időre se hagyjuk őt egyedül az autóban!
  • Rendszeresen és többet adjunk neki inni!
  • Séta idején óvjuk érzékeny bőrét a naptól, izzadástól!

De a felnőttek is rendkívül káros következményekkel nézhetnek szembe, ha nem készülnek fel időben a kánikulára!

Csak óvatosan az időseknek is!

Fokozott mértékben áll ez az idős emberekre, akik sokszor keveset isznak, nincs szomjúságérzetük még a nagy melegben sem, és könnyen kiszáradhatnak. Ezért idős korú családtagjainkat, ismerőseinket figyelmeztessük rá, és ha módunkban áll, ellenőrizzük is, hogy betartják-e a tanácsot: legalább óránként igyanak ásványvizet, teát, szénsavmentes üdítőitalt. Emellett még addig se tartózkodjanak a napon, míg például lemennek a boltba! És mindennemű fizikai tevékenységet csak korán reggel vagy késő este végezzenek!

A dolgozók és a klímaberendezések

Kánikulában vonatkozik ez a többi korosztályra is, csak a napjainkban egyre gyakoribb, légkondicionált munkahelyeken az aktív emberek könnyebben lehűthetik magukat, mielőtt kilépnek az utcára...Érdemes ezzel is vigyázni!

Mit tegyünk a napszúrás elkerülésére?

Az egyik legsúlyosabb dolog, ami nagy hőségben érhet minket, az a hőguta vagy a napszúrás. Különösen nyaraláskor kell vigyáznunk, amikor a kellemes környezetben elengedve magunkat gyakran nem gondolunk a napsütés, a hőség káros következményeire. Egy hosszú nap után a strandon vagy kiadós városnézés közben, esetleg nyitott autón való utazás után gyengeséget érezhetünk. Ezt a tünetet kísérheti fejfájás és hányinger, emellett a testhőmérséklet akár 40 fokra is felkúszhat, bőrünk meleg és kiszáradt lesz. Ezek a napszúrás, esetleg a kiszáradás jellegzetes tünetei. Annak érdekébe, hogy ez a kellemetlen, nem egyszer súlyos probléma ne viselje meg szervezetünket és ne rontsa el nyaralásunkat, tegyünk meg néhány egyszerű "védelmi" intézkedést annak elkerülésére:

  • Ne lépjünk ki a szabadba könnyű, nyári kalap, vászonsapka viselése nélkül!
  • Ügyeljünk a bőséges folyadékbevitelre akkor is, ha nem érzünk szomjúságot!
  • Ruházatunk legyen szellős és világos színű, készüljön természetes anyagból (a műszálas öltözék melegben izzaszt)!
  • Akár a strandon, akár az utcán tartózkodunk, ne tegyük ki magunkat a napsütésnek 11 és 16 óra között.

Ha mégis megtörtént a baj...

Ha minden óvintézkedés ellenére mégis bekövetkezett a napszúrás, az érintett személyt mindenekelőtt hűvös, árnyékos helyre kell vinni. Itassunk vele vizet (kávét vagy alkoholt tilos adni neki), és ventillátorral vagy a testére spriccelt hideg (de nem jeges) vízzel is javíthatunk állapotán. Testhőmérsékletét ellenőrizni kell, és azonnal orvost kell hívni, ha az 40 fok fölé emelkedik, pláne, ha zavarodottság vagy önkívületi állapot következik be nála.

Sokkos állapot és a sportolók problémái

Az egyszerű napszúrásnál is komolyabb problémát jelent a meleg okozta kimerülés. A beteg ilyenkor sokkos állapotba kerül, szívverése gyorsul, és vérnyomása esik. Eszméletvesztés, rángatózás, görcs, viselkedési zavar, hallucináció következhet be. A testhőmérséklet meghaladhatja a 40 fokot, és komplikációk állhatnak elő nemcsak az idegrendszer működésében, hanem más szervek esetében is. Ez a jelenség az időseknél gyakrabban fordul elő, mint a fiatalabbaknál, de náluk sem ritka, ha mérsékelt a verejtékező képességük, vagy rendszeresen gyógyszert szednek, illetve más, társult betegségük van. Sokkos állapot észlelésekor természetesen azonnal mentőt kell hívni - a beteg a későbbiekben kórházi ápolásra szorul.

A magas kinti hőfokra fokozottan reagálnak azok is, akik nagyon intenzív fizikai vagy sporttevékenységet folytatnak. Veszélyt jelent ez az amatőrökre nézve éppúgy, mint a profi sportolók számára. A kiszáradás, különböző rosszullétek kockázatának elkerülésére ajánlott ezeket a tevékenységeket mellőzni a legmelegebb napszakokban.

Ám, akiknek mégis muszáj kint dolgozni vagy sportolni, azoknak ajánlott enyhén sózott italokat (például vizet) fogyasztani, a szervezet vízmegtartásának elősegítésére.

Vigyázzunk magunkra a kánikulában is!

Forrás: Galenus

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Patika Magazin Online

A Patika Magazin a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egészségügyi ismeretterjesztő folyóirata.
Kiadja: Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési tájékoztató   |    Facebook   |    Google+

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!