Kevesebb oxidáns, hosszabb élet!

2007-09-01 09:00:00    

A helyes táplálkozás védelmi szerepe

Joghurt fogyasztása a száraz bőr védelmében, frissen csavart gyümölcslé a szellemi-fizikai frissesség megőrzése érdekében... De azt is jó, ha tudjuk, hogy megfelelő táplálkozással felvehetjük a harcot a stressz vagy az évek múlása szervezetünkre gyakorolt hatásaival szemben is...

Fáradtság, stressz, túlterheltség...

A szennyezett levegő, a dohányfüst, a túlfeszített munkatempó, a rendszeres, kimerítő fizikai tevékenység, a stressz, az alkohol vagy egyszerűen csak éveink számának növekedése: mindezen tényezők "oxidációs stresszt" okozhatnak, azaz növelik a szervezetben a szabad gyökök (más néven oxidánsok) termelődését. Miután megtámadják sejtjeinket, illetve megzavarják a sejtek közti természetes folyamatokat, ezek a reagens molekulák közvetve vagy közvetlenül gyorsítják az öregedés okozta, egészségi állapotunkkal kapcsolatos problémák kialakulását.

Ennek következménye lehet többek közt bőrünk ráncosodása, az artrózis (nem gyulladásos ízületi betegség), a szürkehályog vagy a memóriazavar. A szabad gyökök láncreakciók, káros vegyi folyamatok elindítói szervezetünkben.

Az ún. oxidációs stressz tehát annyit jelent, hogy újabb és újabb szabad gyökök keletkeznek és halmozódnak fel a szervezetben. Mindez egészségkárosító hatású - védekezni kell ellene.

A szervezet védekezése - antioxidánsokban gazdag étrend

Szerencsére a szervezet védelmi rendszere felveszi a harcot ezzel a jelenséggel szemben, és igyekszik közömbösíteni a szabad gyökök negatív hatását. Így többek közt, amikor táplálékot veszünk magunkhoz, abban már jelen vannak az ún. antioxidánsok, melyek természetes módon töltik be ezt a védekező szerepet.

Elsősorban a friss gyümölcsökben, zöldségekben, és azokon belül is kiemelten a vörös gyümölcsökben és a színes vagy zöld leveles zöldségekben (padlizsán, paradicsom, sárgarépa, brokkoli...) találhatók nagy mennyiségben, de ügyeljünk arra, hogy főzéssel, darabolással ne csökkentsük a hatásukat. Ételkészítéskor célszerű az említett zöldségeket egészben párolni (miután nem sokáig állattuk őket a kamrában) vagy egy kis olajjal egytálételt készíteni belőlük, mert egyes vitaminok az olajban könnyen felszívódnak. Lehetőleg kerüljük az olajban sült ételeket is (így a "sült zöldséget", mint ínyenc fogást is) - így megelőzhetjük a telítetlen növényi olaj oxidálódását a sütéssel járó magas hőmérsékleten.

Tudni kell még, hogy antioxidánsokban gazdag az illatos fűszer, a tea, a kávé, a kakaó, a vörös bor vagy a teljes kiőrlésű gabonából készült pékáru, rozskenyér is. A természetben leggyakrabban előforduló antioxidánsok közé tartozik a béta-karotin, a lutein, az A-, C- és E- vitamin, a szelén és a cink, a Q-koenzim, a fokhagyma családjából való mindegyik zöldség, és a gyümölcsök közül az áfonya is.

Törekednünk kell hát arra, hogy étrendünk minél nagyobb mennyiségben tartalmazzon antioxidánsokban gazdag fogásokat. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a konzervek illetve általában a tartósított élelmiszerek, készételek antioxidánsokban rendkívül szegények.

Jótékony hatás

Járványtani kutatások eredményei igazolják, hogy a népességnek az a része, mely a nemzeti tradíciókat követve antioxidánsokban gazdag táplálékot fogyaszt, jóval kisebb arányban szenved valamilyen szív-érrendszeri betegségben, mint a lakosság többi része. Ezeknek az embereknek az életkilátásai általában véve is jobbak, ők hosszabb élettartamra számíthatnak.

Emellett vannak, akik mesterségesen, tabletta (étrend-kiegészítők) formájában igyekeznek védekezni a szabad gyökök káros hatásai ellen - ami természetesen nem mentesít a változatos, gyümölcsben-zöldségben gazdag, zsírszegény táplálkozás elveinek betartása alól.

Forrás: Galenus

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Patika Magazin Online

A Patika Magazin a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egészségügyi ismeretterjesztő folyóirata.
Kiadja: Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési tájékoztató   |    Facebook   |    Google+

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!