Az antioxidánsok szerepe a betegségek megelőzésében - 2. rész

2008-03-01 11:16:08    

Védekezés az oxidációs stressz ellen

Szerencsére, a szervezetben van "védőbástya", olyan anyagok révén, melyek antioxidáns hatással rendelkeznek. Ha ezek mennyisége elegendő, akkor képesek kivédeni a szabadgyökök káros következményeit. Ilyen antioxidáns anyagokat elsősorban a táplálkozás útján juttatjuk a szervezetbe. Ezek bevitele elsősorban természetes formájukban ajánlatos, bár mesterséges antioxidánsok gyárilag is előállíthatók.

A természetes antioxidánsok főleg a következők: E-vitamin, C-vitamin, cink, és magnézium.

Az E-vitamin főleg növényi olajokban, búzacsírában, tojássárgájában, margarinban, hüvelyes zöldségekben, a C-vitamin a paprikában, citrus félékben, káposztában fordul elő. Cinket elsősorban a húsok, belsőségek, tengeri ételek tartalmaznak. A vadhúsok és halak fogyasztása magas szeléntartalmuk miatt javallott, a magnézium pedig gabona, dió és mogyorófélék fontos ásványi anyaga. A mesterséges antioxidánsokat különböző tabletták, kapszulák, táplálékkiegészítő formájában forgalmazzák.

Antioxidáns tartalmú ételek

Vizsgálatok bizonyították, hogy a mediterrán étrend a szokványos nyugati diétához képest többszörösen csökkent az újonnan fellépő infarktusok száma. Amerikában egy 118 000 ápolónő táplálkozási szokásait felmérő (Nurses Health Study) kutatás alapján készült tanulmány bizonyította, hogy, akik magas antioxidáns tartalmú tápanyagokat fogyasztottak, azok között ritkább a daganatos, szív és érrendszeri betegségek előfordulása. Ám az antioxidánsok tablettában történő bevitele nem hozott hasonló eredményt.

Így továbbra is inkább a magas antioxidáns tartalmú ételek fogyasztását szorgalmazzák a szakértők.

Ezek közül is kiemelhető a brokkoli, a káposzta, a vörösbor, az áfonya, a citromfű, a spenót, az olíva olaj, a tökmag olaj, a homoktövis, a teljes kiőrlésű gabona félék, a hüvelyesek, a paradicsom, a fekete ribiszke, a narancs és nem utolsó sorban a zöld és vörös teák.

Mire jó a tea?

Az orvosi irodalomban számos pozitív eredményről számoltak be a zöld, illetve a vörös teával, illetve általában a teafogyasztással kapcsolatban. Egy másik amerikai vizsgálat szerint a napi négy csésze teát elfogyasztók között a szív és érrendszeri megbetegedések száma szignifikánsan alacsonyabb volt, a nem teázókkal szemben. Más vizsgálatban a koleszterinszint csökkenéséről is beszámoltak a zöld tea hatására. Egy 12 országból származó adatokat elemző tanulmány szerint a tea fogyasztás komoly szerepet játszik a vastagbél és végbél daganatok kialakulásának megelőzésében. Egészségügyi szempontból a teákban a legfontosabb az antioxidáns polifenol tartalom (1 liter tea átlag 0,9 gr polifenolt tartalmaz).

A teafogyasztásban korábban a szezonalítás dominált, de mióta hűtött formában is elterjedt, ezért egész évben számolhatunk a kedvező hatásával azok között, akik legalább napi egy csésze teát fogyasztanak. A Kínából származó oolong tea a zöld tea antioxidáns tartalmát is felülmúlja, mintegy 40 %-al több gyökfogó anyagot tartalmaz. Míg az Afrikából származó rooibos (vörös fokföldi rekettye) tea a legmagasabb antioxidáns tartalmú tea, melyről az élettani öregedést, lassító tulajdonságait is feltételeznek és többek között allergiás tünetek kezelésre is használják.

Dr. Pados Gyula
c. egyetemi docens, kandidátus
a Táplálkozási Fórum Elnöke

h i r d e t é s

Kapcsolódó cikkek

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Patika Magazin Online

A Patika Magazin a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egészségügyi ismeretterjesztő folyóirata.
Kiadja: Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési tájékoztató   |    Facebook   |    Google+

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!