Szerencsére,
a szervezetben van "védőbástya", olyan anyagok révén, melyek antioxidáns
hatással rendelkeznek. Ha ezek mennyisége elegendő, akkor képesek kivédeni a
szabadgyökök káros következményeit. Ilyen antioxidáns anyagokat elsősorban a
táplálkozás útján juttatjuk a szervezetbe. Ezek bevitele elsősorban természetes
formájukban ajánlatos, bár mesterséges antioxidánsok gyárilag is előállíthatók.
A természetes antioxidánsok főleg a következők: E-vitamin, C-vitamin, cink,
és magnézium.
Az E-vitamin főleg növényi olajokban, búzacsírában, tojássárgájában, margarinban,
hüvelyes zöldségekben, a C-vitamin a paprikában, citrus félékben, káposztában
fordul elő. Cinket elsősorban a húsok, belsőségek, tengeri ételek tartalmaznak.
A vadhúsok és halak fogyasztása magas szeléntartalmuk miatt javallott, a magnézium
pedig gabona, dió és mogyorófélék fontos ásványi anyaga. A mesterséges antioxidánsokat
különböző tabletták, kapszulák, táplálékkiegészítő formájában forgalmazzák.
Antioxidáns tartalmú ételek
Vizsgálatok bizonyították, hogy a mediterrán étrend a szokványos nyugati diétához
képest többszörösen csökkent az újonnan fellépő infarktusok száma. Amerikában
egy 118 000 ápolónő táplálkozási szokásait felmérő (Nurses Health Study) kutatás
alapján készült tanulmány bizonyította, hogy, akik magas antioxidáns tartalmú
tápanyagokat fogyasztottak, azok között ritkább a daganatos, szív és érrendszeri
betegségek előfordulása. Ám az antioxidánsok tablettában történő bevitele nem
hozott hasonló eredményt.
Így továbbra is inkább a magas antioxidáns tartalmú ételek fogyasztását szorgalmazzák
a szakértők.
Ezek közül is kiemelhető a brokkoli, a káposzta, a vörösbor, az áfonya, a citromfű,
a spenót, az olíva olaj, a tökmag olaj, a homoktövis, a teljes kiőrlésű gabona
félék, a hüvelyesek, a paradicsom, a fekete ribiszke, a narancs és nem utolsó
sorban a zöld és vörös teák.
Mire jó a tea?
Az
orvosi irodalomban számos pozitív eredményről számoltak be a zöld, illetve a
vörös teával, illetve általában a teafogyasztással kapcsolatban. Egy másik amerikai
vizsgálat szerint a napi négy csésze teát elfogyasztók között a szív és érrendszeri
megbetegedések száma szignifikánsan alacsonyabb volt, a nem teázókkal szemben.
Más vizsgálatban a koleszterinszint csökkenéséről is beszámoltak a zöld tea
hatására. Egy 12 országból származó adatokat elemző tanulmány szerint a tea
fogyasztás komoly szerepet játszik a vastagbél és végbél daganatok kialakulásának
megelőzésében. Egészségügyi szempontból a teákban a legfontosabb az antioxidáns
polifenol tartalom (1 liter tea átlag 0,9 gr polifenolt tartalmaz).
A teafogyasztásban korábban a szezonalítás dominált, de mióta hűtött formában
is elterjedt, ezért egész évben számolhatunk a kedvező hatásával azok között,
akik legalább napi egy csésze teát fogyasztanak. A Kínából származó oolong tea
a zöld tea antioxidáns tartalmát is felülmúlja, mintegy 40 %-al több gyökfogó
anyagot tartalmaz. Míg az Afrikából származó rooibos (vörös fokföldi rekettye)
tea a legmagasabb antioxidáns tartalmú tea, melyről az élettani öregedést, lassító
tulajdonságait is feltételeznek és többek között allergiás tünetek kezelésre
is használják.
Dr. Pados Gyula
c. egyetemi docens, kandidátus
a Táplálkozási Fórum Elnöke
2008-03-01 11:16:08