Emésztőrendszeri galibák

2008-09-15 10:01:05    

Utazásain alkalmával gyakoriak a gyomorproblémák.

A nyárral nem mindenki számára ér véget az utazási szezon. Vannak, akik szívesebben kelnek útra ősszel, kicsit meghosszabbítva a nyarat, vagy a téli hideget cserélik fel néhány hétre egy egzotikus ország napsütötte tájaira. Nyaraláskor sajnos gyakran előfordul, hogy a várva várt kikapcsolódást gyomorproblémák és emésztési gondok keserítik meg.

Különösen igaz ez a távoli országokban, ahol a megszokottól teljesen eltérő ételek, italok kerülhetnek asztalunkra, és ezek elkészítési módja, a higiéniai körülmények is mások, mint az itthon megszokottak. De az érzékenyebb gyomrúakat akár a közeli mediterrán országokban is érhetik emésztőrendszeri problémák, leggyakrabban fokozott bélműködés, illetve hasmenés. A szakirodalom ezt összefoglaló néven az "utazók hasmenésének" nevezi.

Sokan közülünk a nyaralás alatt épp ellenkező jellegű panaszokkal küzdenek és székrekedést tapasztalnak. Ennek kiváltó oka lehet a megszokott környezet elhagyása, az ódzkodás idegen illemhelyek használatától.

Mit tehetünk, hogy a várva várt nyaralásból ne csak az illemhelyek emléke maradjon? Mindkét panasz enyhítésére már itthon felkészíthetjük emésztőrendszerünket. Tudományosan bizonyított, hogy a probiotikus tejtermékek fogyasztása segítheti egyensúlyba hozni és ellenállóbbá tenni a bélflóránkat.

A nyaralás helyszínén az alapvető higiéniai és táplálkozási szabályok betartása jelentősen csökkentheti az ilyen típusú problémákat.

  • Minél többször mossunk kezet, mert a baktérium okozta gyomorfertőzések legtöbbször szennyezett kézzel terjednek!
  • Kerüljük azokat a nyers zöldségeket-gyümölcsöket, melyekről nem tudjuk biztosan, hogy megmosták őket! Kerülendők még a nyers hallal, tenger gyümölcseivel vagy nyers hússal készített ételek is.
  • Legyen bőséges a reggelink, melynek fontos része mindennap egy friss probiotikus joghurt.
  • Igyunk palackozott ásványvizet, mivel szervezetünk nincs hozzászokva más országok ivóvizéhez.
  • Nyaraláskor hajlamosak vagyunk többet enni, mint a hétköznapokon. Figyeljünk ekkor is, hogy ne együnk összevissza és egyszerre túl nagy mennyiséget!
  • Ismerkedjünk a helyi specialitásokkal is, de csak mértékkel fogyasszunk belőlük!
  • A probiotikus tejtermékek segítik az emésztést, ezért az utazók hasmenése, illetve székrekedés esetén is egyensúlyba hozhatják bélflóránkat és ezáltal emésztőrendszeri panaszaink enyhüléséhez is hozzájárulhatnak.

Mik azok a probiotikumok?

A probiotikumok túlnyomó része tejsavbaktérium, általában a Lactobacillus, a Streptococcus és a Bifidobaktérium törzsek tagjai, amelyek jelentős számban túlélik az emésztőrendszeren való áthaladást. Amennyiben nagy számban vannak jelen, aktivitásuk révén segíthetik az egészséges bélflóra kialakítását és egyensúlyának megőrzését, valamint javíthatják a természetes védekezőképességet. Egy tejtermék akkor nevezhető probiotikusnak, ha legalább 106/g koncentrációban tartalmaz élő probiotikus kultúrát a termék fogyaszthatósági ideje alatt.

A probiotikus tejtermékeknek többféle, a szervezetre nézve kedvező hatásuk lehet:

  • Segítenek kialakítani és megtartani a bélflóra egyensúlyát.
  • Támogathatják az immunrendszert.
  • Rövidíthetik a béltartalom bélcsatornán való áthaladási idejét, ezáltal segíthetik a székrekedés kezelését.
  • Enyhíthetik a hasmenés kellemetlen tüneteit.
  • Egyesek csökkenthetik a haspuffadást.
  • Csökkenthetik az ún. rossz, azaz LDL-koleszterin-szintet.
  • A nyáron gyakran fellépő ún. "utazók hasmenése" megelőzésére is jól alkalmazhatók. Nagyon fontos, hogy napi rendszerességgel fogyasszunk probiotikus tejtermékeket, mert hatásukat csak hosszú távú alkalmazás esetén tudják kifejteni. Ügyeljünk arra, hogy olyan probiotikus tejtermékeket válasszunk, amelyek probiotikumtartalma és ezek kedvező hatása tudományosan igazolt.

10 hasznos tanács az egészséges emésztés megőrzésének érdekében

  1. Egyen gyakrabban kisebb mennyiséget, de az elfogyasztott étel energiatartalma ne legyen több! Étkezzen naponta lehetőleg ötször a 2-3 helyett!
  2. Fogyasszon kellő mennyiségű rostot: egyen mind az öt étkezéshez zöldséget vagy gyümölcsöt, valamint több teljes őrlésű lisztet tartalmazó, vagy hüvelyesekből készített ételt!
  3. Egyen több halat, hetente legalább háromszor!
  4. Használjon kevesebb zsírt, csökkentse a zsírban és olajban sütött ételek mennyiségét!
  5. Egyen mindennap fermentált tejtermékeket, különösen olyan probiotikus termékeket, amelyek emésztőrendszerre kifejtett jótékony hatása bizonyított!
  6. Lehetőleg kevésbé zsíros húsokat válasszon, mint például csirkét (bőr nélkül), pulykát, nyulat, esetleg sovány marha-, sertés- vagy bárányhúst!
  7. Igyon több folyadékot, legalább 2 litert naponta, és fogyasszon kevesebb koffeintartalmú, alkoholos és cukrozott italt!
  8. Étkezzen nyugodt körülmények között, és lassan, alaposan rágjon meg minden falatot!
  9. Mozogjon rendszeresen és lehetőleg mellőzze a dohányzást!
  10. Törekedjen az ideális testsúly kialakítására és megtartására, a túlsúllyal élőknél gyakrabban fordul elő emésztőrendszeri panasz!

Forrás: a WGO/Danone-Csoport "Egészséges Emésztésért" szakanyaga

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési nyilatkozat

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!