"Jól érzed magad a bőrödben?"

2008-10-09 09:28:45    

Táplálkozásunk indikátora: a bőr.

Az emberiség történelme során a bőr szépségének megőrzésére a mézes szamártejben fürdő ókori uralkodónő - Kleopátra - óta számtalan praktikát lejegyeztek már. Az újabbnál újabb kozmetikumok, szépítő kezelések és beavatkozások alkalmazásának népszerűsége napjainkban is töretlen. Bőrünk azonban nem csupán esztétikai, hanem védelmi szempontból is lényeges szervünk, hiszen a külső és a belső környezet (a test) határát képezi. Ahhoz, hogy a bőr összes feladatát elláthassa, - a megfelelő ápolás mellett - szüksége van több olyan létfontosságú összetevőre, amelyhez elsősorban a táplálkozás révén juthat hozzá. Tekintsük át a kiegyensúlyozott étrend leglényegesebb bőrvédő alkotóit.

Az "örök fiatalság" vize

A lányok és nők legtöbbjének álma a mitesszerektől és pattanásoktól, illetve a szarkalábaktól, ráncoktól mentes szép bőr. Bár az idő kerekét nem lehet visszafelé forgatni, de bőrünk sokáig meg fogja hálálni, ha kellő figyelmet fordítunk nemcsak külső, hanem belső táplálására is. Ennek egyik alapja a megfelelő folyadékellátottság, amely simábbá "varázsolja" a bőrt, és segíti célba juttatni a bőr számára hasznos összetevőket. Ne várjuk meg a tényleges szomjúságérzés jelentkezését (a száj, bőr kiszáradását), hanem napunk folyamán végig törekedjünk az egyenletes folyadékfogyasztásra.

Vitaminok, avagy a szép bőr ABC-je

A bőr sejtjeinek az osztódását és érését, a haj táplálását az A-vitamin /retinol/ segíti. Hiányában a bőr pikkelyesen hámlóvá válhat. Mivel zsírban oldódó vitamin, megfelelő felszívódásához legalább 5 g zsiradék bevitele szükséges. Ügyelni kell azonban arra, hogy feleslegesen nagy mennyiségben (pl. étrend-kiegészítők túlzott fogyasztása miatt) ne kerüljön a szervezetünkbe, mert az súlyos májkárosodással járhat, várandósoknál pedig a magzat fejlődési rendellenességéhez vezethet! A-vitaminban különösen gazdag a máj és egyéb belsőségek, a tojássárgája, a tengeri halak és a tejtermékek. Sok színes zöldségben (parajban, kelkáposztában, sárgarépában, stb.) és gyümölcsben (sárgabarackban, sárgadinnyében, stb.) az A-vitaminnak csupán az előanyagai lelhetők fel, amelyekből azonban testünk képes A-vitamint előállítani.

- B-vitamin

A B-vitamin csoport tagjaira általánosan jellemző, hogy vízben oldódóak, és az anyagcsere folyamatokhoz - a fehérjék, zsírok és szénhidrátok átalakításához - szükséges enzimek elengedhetetlen alkotói. A különböző B-vitaminok hiányát (B2, B3, B5, B6, B8) bőrünk azonnal jelzi. Ezen B-vitaminok megléte a bőr számára elengedhetetlen.

- C-vitamin

A friss zöldségekben és gyümölcsökben fellelhető, vízoldékony és hőérzékeny C-vitaminnak /aszkorbinsavnak/ a szervezet védekező rendszerében betöltött jelentősége közismert. Emellett azonban a bőr rugalmasságának és nedvességének megtartásában is döntő szerepe van, mert részt vesz a bőr elasztikus anyagának, a kollagénnek a képzésében. Indokolatlanul nagy mennyiségű fogyasztása viszont nem ajánlott, mivel vesekőképződéshez vezethet.

- D-vitamin

Bőrünk a D-vitamin /kalciferol/ képzésének és raktározásának a helye is egyben. Tojás, tej és tejtermékek, halmájolaj fogyasztásával hozzájárulhatunk szervezetünk megfelelő D-vitamin ellátásához, de önmagában ez kevés, mivel a D-vitamin megfelelő hasznosulásához szükség van a napfény hatására is. Eggyel több ok, amiért érdemes minél többet szabad levegőn tartózkodni!

"Bőrépítő" ásványi anyagok

A bőr számára nélkülözhetetlen ásványi anyagok - a kalcium, cink, réz, vas - részt vesznek a bőr sejtjeinek kialakításában, s mindemellett hozzájárulnak a megfelelő enzimműködéshez is. A bőrünk színét meghatározó melanin (festékanyag) előállításához a réz, cink, vas mellett kobalt, nikkel és aminosavak (elsősorban tirozin) szükségesek. A cink mindemellett hajunk állapotát szintén befolyásolja. A köröm és haj megváltozása azonban utalhat a szelén hiányára és egyben a fehérjeszegény táplálkozásra is, mivel a szelén elsősorban fehérje gazdag élelmiszerekben (húsban, tojásban, stb.), valamint tengerből származó ételekben fordul elő.

A biológiai óra

Nőknél a menopauza beköszöntével (a változó korral) együtt jár az ösztrogénszint-csökkenés, amely változásokat idéz elő a bőrben is. Tudatos táplálkozással azonban kissé késleltethetjük ezt a folyamatot. A szója rendszeres étrendbe iktatásával ugyanis alacsony szinten tovább fenntartható az ösztrogén aktivitás. A gyakran választott szintetikus hormonkezelésekkel szemben mindez kevesebb negatív mellékhatást von maga után.

Az évek előrehaladtával azonban előbb-utóbb a bőr szerkezete is óhatatlanul megváltozik. A környezetből származó szennyeződések, az ultraibolya sugárzás, stressz, hiányos táplálkozás, dohányzás, alkohol és drog használat az évek során a bőrön is kiütköznek szárazság, petyhüdtség, vérerek, pigmentáció formájában. A szervezet fehérjetartalmának csökkenésével együtt átalakul a bőr rugalmasságát adó kollagén szerkezete és összetétele is. A bőr elvékonyodik, minden 10 évben a teljes vastagságának megközelítőleg 7 %-át elveszíti.

A bőr és a táplálkozás

A fentiekből is látható tehát, hogy bőrünk szépsége és egészsége szervesen összekapcsolódik a változatos, kiegyensúlyozott táplálkozással. A gyógyításért elkötelezett egészségügy mellett ezt ma már a szépségipar egyre több szereplője is felismeri. Talán nincs is messze az idő, amikor az emberek - a kozmetikusuk és a bőrgyógyászuk mellett - bizalommal fordulnak majd dietetikushoz is, hogy "jól érezzék magukat a bőrükben".

Forrás: Táplálkozási Akadémia Hírlevele

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési nyilatkozat

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!