Férfiak éjszakái

2009-11-20 14:00:00    

Az éjszaka számos férfinak nem éppen a nyugodt alvásról szól, ugyanis sokuk életét megkeseríti a potenciazavar, a kellemetlen prosztatamegbetegedés vagy a „zajos” horkolás.

alvó férfiBizonyított tény, hogy a szex nemcsak a legkellemesebb, hanem az egyik leginkább egészséges „sport” is. Kiválóan égeti a kalóriákat, jótékonyan hat a hangulatra, oldja a stresszt, sőt segíthet egyes rákos megbetegedések megelőzésében is. Mégis férfiak százezrei mondanak le az egészség megelőzésének erről a lehetőségéről azáltal, hogy akár másfél-két évig sem kérnek orvosi segítséget merevedési zavaruk megoldására.

Átmeneti vagy tartós potenciazavarral a férfiak igen nagy százaléka küzd az egész világon. A szakma egyik jeles képviselője szerint, kétszer annyi férfi szenved ettől a betegségtől, mint amennyi a szívkoszorúér- elégtelenségtől. Az esetek 15%-ában a potenciazavar pszichés eredetű, bár huzamosabb ideig fennálló szervi okhoz is társulhat. Lehet partnertől független és lehet partnerhez kötött. A merevedési zavar legtöbbször egy új, vagy szokatlan szituációban keseríti meg a férfiak életét. A probléma azonban hormonális is lehet, például amikor a betegnél a hím nemi hormon hiánya alakul ki, vagy ha a hím és női nemi hormonok aránya eltolódik az utóbbiak irányába.

Az éjszaka további nemkívánatos velejárója, a zajos horkolás. A horkolás nem rossz szokás és nem a szándékon múlik, hanem biológiai okai vannak. A horkolási zaj 300 Hz rezgésszámmal áramlik ki a tüdőből, megrezegteti a hangszalagokat és az ún. gégefő alatti teret, a garat-, orr- és szájüregeket, amelyek együttvéve alkotják a felső rezonátort. A horkolás a légzőrendszer felső részének időleges elzáródásának következménye, elsősorban a gátolt orrlégzés kísérőjelensége és a levegő útjának akadályoztatásával hozható összefüggésbe.

A horkolás fölösleges élettani megterhelést jelent, és mind a horkoló, mind a hálótárs napi munkájára, teljesítményére kihatással van. A legújabb kutatások szerint a horkolás pszichológiai változásokat okoz az emberi testben, csökkenti a libidót, a szexuális vágyat. Az alváshiány és a depresszió szintén a horkolás következménye lehet.

Tippek horkolóknak:

–    Ne aludjon háton, csak oldalt fekve.
–    Kerülje az alkoholt, az altatót és az antihisztaminok szedését lefekvés előtt.
–    Fogyjon le, mert a zsírsejtek elzárják a levegő útját, és nagyobb turbulencia keletkezik.
–    Hagyja abba a dohányzást!

A férfiak éjszakáit ugyanúgy, mint a nőkét, megkeserítheti a változókor. Ilyenkor gyakori probléma a prosztata megbetegedése.

Ha valaki tenni szeretne ellene, tartsa be a következő tanácsokat:

–    Kerülendő a túlzott táplálékbevitel.
–    Rostgazdag, sokoldalú táplálkozás javasolt.
–    A környezeti ártalmak miatt C- és E-vitamin szedése ajánlott.
–    Csökkentse az alkoholfogyasztást!
–    Hagyja abba a dohányzást!
–    Urológus és andrológus szakorvosok ajánlása szerint a 40. életévtől évente, az 50.-től félévente ajánlatos szűrővizsgálaton átesni.

Már az első tünetek fellépésekor forduljon mindenképpen szakorvoshoz:
–    Éjszaka gyakorta fellépő vizelési inger.
–    Akadályozott vagy nem folyamatos vizelés.
–    Másodpercekig, esetleg percekig való várakozás a vizelés megindulására.
–    A vizelés befejezése utáni „utócsepegés”.
FORRÁS: GALENUS / www.patikamagazin.hu

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Patika Magazin Online

A Patika Magazin a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egészségügyi ismeretterjesztő folyóirata.
Kiadja: Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési tájékoztató   |    Facebook   |    Google+

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!