A nyugodt éjszakáért! - Gyógynövények, táplálékkiegészítők, illóolajok

2009-12-05 14:00:00    

Számos gyógynövény illetve kombinált készítmény ajánlható az alvás elősegítésére.

Macskagyökér

A legismertebb, és legtöbbet vizsgált nyugtató-altató hatású gyógynövény. Nyugtató hatását úgy éri el, hogy gátolja a GABA és metabolitjainak lebontását. Nyugtató hatású, de önmagában kevéssé altat, viszont a szorongás csökkentésén keresztül mégis javítja az elalvást. Különösen jó idegi eredetű szívpanaszok esetén. Íze és szaga azonban meglehetősen kellemetlen, ezért főleg készítményekben ajánljuk.

Citromfű

Különösen hatásos teljesítményszorongás esetén, vagy ha a stressz gyomor, vagy emésztőrendszeri panaszokat is okoz. Ha pl. vizsgadrukk miatt nem tud elaludni a beteg, a citromfűtea nyugodt, könnyű álmot biztosíthat. Egy különösen feszített munkanap, vagy idegborzoló autóút után kitűnő feszültségoldó hatású lehet egy citromfüves fürdő is.

orbáncfűKomló

Általános nyugtató és enyhe altató hatású. Enyhíti az izomfeszülést, a vegetatív panaszokat, különösképpen hatásos a klimaxos eredetű nyugtalanság, hangulatingadozás, alvászavar kezelésére.

 

Orbáncfű

 

Az idegrendszeri panaszok enyhítésére használt egyik legfontosabb gyógynövény. Fokozza a stressztűrő képességet. Jelentős hangulatjavító, antidepresszáns hatása van. Tudni kell azonban, hogy – a depresszió kezelésére használt szintetikus gyógyszerekhez hasonlóan – az orbáncfű antidepresszáns hatása sem azonnal jelentkezik, ahhoz hogy érezhető javulást érjünk el, több hétig tartó kúra szükséges. Tudnunk kell azonban, hogy a gyógynövényeknek is lehet mellékhatásuk. Az orbáncfű például fokozza a bőr érzékenységét az ultraibolya sugarakra. Ezért napozás vagy szolárium előtt nem javasolt. A macskagyökér pedig ritka esetben toxikus májkárosodást idézhet elő. Az idegrendszerre ható gyógynövényeket leggyakrabban kombinálva használjuk. Álmatlanság esetén készíthetünk gyógyfüves „alvópárnát” is, ezt citromfűvel, orbáncfűvel, komlóval és levendulával kell megtölteni. Egyes illóolajokkal is javítható az alvás. Ajánlhatók párologtatóban, fürdő- vagy masszázsolajként.

Levendula

Már az ókori Rómában ismerték, kedvenc fürdőolajaik között tartották számon. Kiválóan alkalmazható szorongás, pánik ellen, a felborzolt idegek megnyugtatására. Egy levendulás fürdő egy túlfeszített, hajszolt nap végén nyugodt, pihentető álmot biztosít. Álmatlanság esetén a hálószobában párologtató lámpába tehetjük, vagy akár cseppenthetünk egy-két cseppet a kispárnára is.

Narancsvirág
A keserűnarancs fájának virágjából készül. Egyike a leghatékonyabb nyugtató és antidepresszáns olajoknak, jól beválik álmatlanság, idegesség, nyomott kedélyállapot ellen.

Ilang-ilang

Neve azt jelenti: virágok virága – egy délkelet-ázsiai, egzotikus fafajta virágjából készül. Mérsékli a vérnyomást, a gyors szívverést, csökkenti a feszültséget, a haragot; kellemes, oldott, kissé eufórikus hangulatot áraszt. Túlpörgetett stresszes időszakban javítja az elalvást.

 

Forrás: Dr. Valló Ágnes / Galenus / www.patikamagazin.hu

További nyugtató hatású gyógynövényeket kereshet a gyógynövénykeresőben: http://www.patikamagazin.hu/gyogynovenyek

 

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Patika Magazin Online

A Patika Magazin a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egészségügyi ismeretterjesztő folyóirata.
Kiadja: Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési tájékoztató   |    Facebook   |    Google+

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!