Rákmegelőző vitaminok?

2010-01-23 13:00:00    

Nem lennénk ugyanilyen egészségesek akkor, ha alacsony tápértékű étrenden élnénk, de mellette vitaminokat szednénk?

zöldségA fejlett országok nagy részében a betegségekért és az idő előtti elhalálozásért nem csupán a zsírok, üres kalóriák és állati eredetű élelmiszerek (pl. zsír, sajt, vaj, baromfi és egyéb húsfélék) túlzott fogyasztása a felelős. Azt is közrejátszik ebben, ami hiányzik: vagyis, ha nem fogyasztunk elegendő növényi eredetű élelmiszert. Miért olyan fontosak a növényi eredetű élelmiszerek az emberi egészség megóvásában és fenntartásában?

Zöldségek tápanyagtartalma


Egy példa erre a kálium, melynek sokszor nem igazán tulajdonítanak jelentőséget, mivel egészséges esetben súlyos káliumhiány ritkán fordul elő, ugyanis ez az elem rengeteg élelmiszerben megtalálható. A modern „nyugati” típusú étrendek megjelenése azonban a hagyományos étkezési szokásokkal összehasonlítva a káliumbevitel jelentős csökkenését eredményezte, és napjainkban a népesség nagy része nem fogyaszt elegendő mennyiségű káliumot.

A megfelelő mennyiségű káliumbevitel bizonyítottan védelmet nyújt több betegség ellen, amelyek a szív-és érrendszert, a vesét és a csontokat érintik. Ráadásul a gyümölcsökben és zöldségekben káliumot és szerves anionokat tartalmazó sók találhatók (malát, citrát), amelyek lúgosító hatást fejtenek ki a káliumhidrogén- karbonát (KHCO3) termelése révén; utóbbi a vizelet savasságát semlegesíti. A mérsékelt metabolikus acidózis (savasodás) megfelelő ellenőrzés nélkül számos káros folyamatot indíthat el (kalciumveszteség a csontokban, proteolízis), főleg idős embereknél.

A gyümölcsök és a zöldségek szerepeltetése ezért különösen fontos az olyan étrendekben, amelyek célja az ételek tápértékének növelése a bevitt energiamennyiség csökkentése mellett.

Egy kiegyensúlyozott étrendben napi 2,5-3,5 gramm kálium bevitele javasolt - főként gyümölcsökből, zöldségekből és gabonafélékből- , ez jól alátámasztja a tanácsot, amely szerint „napi 5-10 alkalommal” kellene növényi élelmiszereket fogyasztanunk.

Tényleg ilyen fontosak a mikrotápanyagok az étrendünkben?

Sokan felteszik a kérdést: „Nem lennénk ugyanilyen egészségesek akkor, ha alacsony tápértékű étrenden élnénk, de mellette vitaminokat szednénk?

A vitamintabletták valóban fedezhetik a napjainkban már pontosan meghatározott vitamin- és ásványisó igényünket. Így azonban lemondanánk a nemrégiben felfedezett számos természetes anyag (fitotápanyag) és a növényi élelmiszerekben található rostok jótékony hatásairól. Ezek a fitotápanyagok gyakran a növényi élelmiszerek természetes színéért és ízéért is felelősek.

zöldségSzéles körben végzett epidemiológiai tanulmányok mutatták ki, hogy a gyümölcsök és zöldségek napi legalább 5 alkalommal történő fogyasztása csökkenti számos étrenddel összefüggő betegség, például a rák és a szívbetegség kockázatát, és ez a védelem valószínűleg részben a fitotápanyagoknak köszönhető. A legtöbb vitamintabletta nem tartalmazza ezeket a természetes növényi anyagokat.

A bizonyítékok arra utalnak, hogy a betegségek elleni védelmet több ilyen fitotápanyag együttes hatása alakítja ki, és egy-egy fitotápanyag izolált állapotban sokkal kevésbé hasznos az ember számára, mintha elfogyasztaná a teljes élelmiszert, amelyben az megtalálható.

A fitotápanyagok valójában vegyületek óriási csoportját jelentik: még nem sikerült mindet azonosítani és osztályozni, de számuk akár a 80 000-t is elérheti.

Nagyobb alcsoportjaik a karotinoidok, a fitoszterolok, a szaponinok, a glükozinolátok és a polifenolok. Ezek az anyagok a tapasztalatok szerint rendkívül érdekes rákmegelőző, anti-mikrobiális, antioxidáns, trombózisgátló és gyulladásgátló hatást fejtenek ki. A keményítőt nem tartalmazó zöldségek természetes formában több mikrotápanyagot tartalmaznak kalóriánként, mint bármilyen más élelmiszer. Egyéb növényi élelmiszerek, például a hüvelyesek, csonthéjas és bogyós gyümölcsök és magvak szintén tartalmaznak bizonyos mennyiséget ezekből a fitotápanyagokból, a kávéban, a kakaóban és teában pedig polifenol található.

A magas tápanyagtartalmú, különösen a keményítőt nem tartalmazó növényi ételek egészségesek és laktatóak, ugyanakkor nem járnak nagy kalóriabevitellel. Ezenkívül az általános vélekedés szerint növelik a hosszú és egészséges élet esélyét.

Forrás: Nestlé

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Patika Magazin Online

A Patika Magazin a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egészségügyi ismeretterjesztő folyóirata.
Kiadja: Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési tájékoztató   |    Facebook   |    Google+

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!