Helyes diétával csökkenthető a koleszterol és a triglicerid száma!

2010-03-20 15:00:00    

Magas a koleszterol és a triglicerid szintje a vérben? Alattomos bajról van szó, amely lassan fejlődik ki. A trigliceridek és a koleszterol azok a zsírok, melyek az artériákra lerakódva megkeményítik azokat, és elzáródást okozhatnak.

egészséges ételIlyenkor fennáll a vérkeringési probléma, az infarktus illetve az agyvérzés veszélye is. A trigliceridek az energiaellátás céljából felhalmozott zsírok, a cukor és az alkohol átalakításából származnak. A koleszterol a sejthártya számára hasznos.

Megemelkedett szintje több okra vezethető vissza: túl sok szívódik fel belőle, túl sok képződik belőle vagy genetikai hiba miatt elégtelen annak az enzimnek a képződése, amely megtisztítja a vért a koleszterolfeleslegtől. Ezért bizonyos esetekben a helyes diéta segíthet az állapot javításán. Más esetekben viszont az étrendi megszorítások nem elegendők, és az orvos gyógyszereket ír fel.

Akárhogyan is, hosszabb távon egy megfelelő táplálkozási program elkerülhetetlen. Alapvető célja a koleszterolbevitel korlátozása. Ez a diétás program törekszik még a súlytöbblet megszüntetésére, mert a túlsúlyosság minden esetben árt az ilyen állapotnak.

A helyes diéta elvei

Először is ügyelni kell a „látható" zsírok mennyiségére, főzéskor, sütéskor, ízesítéskor (a sertészsír, vaj, margarin használatára), de a „rejtett" zsiradékokra is, melyek a húsban, a halban, a sajtban és főképp a konzervekben vagy a fagyasztott ételekben vannak jelen.

Ideális a szárnyasok, a sovány sonka és bizonyos halak fogyasztása. Abszolút mértékben előnyben kell részesíteni azokat a táplálékokat, melyek elősegítik a megfelelő koleszterolszint fenntartását és ezáltal védik az artériákat (csak növényi olajjal szabad főzni). A keményítőtartalmú táplálékok, a szárított és friss zöldségek, gyümölcsök értékesek a bennük lévő rostanyag miatt, mely csökkenti a zsírfelszívódást.

konzervEgyébként – különösen, ha valaki túlsúlyos – a gyors lebontású cukrokat, édességeket, süteményeket és főként az alkoholt lehetőség szerint szinte mellőzni kell. Hiszen az izmok által fel nem használt cukrot a szervezet háj formájában automatikusan elraktározza.

Egy ajánlott napi étrend:


Reggeli: 1 csésze meleg ital, 1–2 szelet teljes kiőrlésű gabonából készült kenyér, 1 adag cukor nélküli kompót vagy 0%-os joghurt

Ebéd: paradicsom- és uborkasaláta (olívaolajjal), halfilé parajjal körítve, kevés főtt rizs, 1 friss gyümölcs

Vacsora:
sima zöldségleves, 1 darab főtt szárnyas hús, sovány sajt

Forrás: Galenus/www.patikamagazin.hu

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési nyilatkozat

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!