Mindent az algákról

2010-08-13 17:28:43    

A földi élet kialakulása elképzelhetetlen e növények nélkül. Mikroszkóp alatt az algák baktériumoknak tűnnek, ám méteres nagyságokra is megnőhetnek. A gasztronómiában a szusi révén jutott világhírhez, de étrend-kiegészítőként is egyre ismertebb.

Az algák mint alternatív tápanyagforrások: űrutazást segítheti


Évtizedek óta folytak kutatások az USA-ban a NASA-nál és más országok hasonló szervezeteinél olyan az algákon alapuló élelem és oxigén előállító rendszerek létrehozására, melyek segíthetnének az űrutazás során keletkező anyagcseretermékek összességét - a kilégzéskor a levegőbe kerülő széndioxidot is beleértve - újrafelhasználhatóvá tenni. A vizsgálatok kapcsán megjegyzik a szakértők, hogy kizárólagos élelemforrásként az alga, illetve egyetlen algafaj sem volna alkalmazható. Véleményük szerint viszont a táplálék jelentős részét fedezni lehetne velük, amit a bonyolultabb növényeknél gyorsabb növekedésük és jobb napenergia-felhasználásuk is indokolttá tesz. A földi élet születéséhez hasonló körülményekhez a legősibb, legegyszerűbb lények képesek legjobban alkalmazkodni, az űr lakhatóvá tétele ezért ma elképzelhetetlennek tűnik mikroalgák nélkül.



Az algák összetétele a külső körülmények által nagymértékben befolyásolható, ezért igen változó

A búzából készült liszt fehérjetartalma átlagosan 8-12 % körül lehet fajtánként és termelési körülményektől függően, addig az algáknál ez a különbség több tíz százalék is lehet! A Chlorella fajok fehérjetartalma a száraz tömeg 40-50 %-a, míg a Spirulina (Arthrospira) platensis és Spirulina (Arthrospira) maxima körülbelül 56-77% illetve 60-71 % fehérjét tartalmaz. A tápanyag-összetétel, mint a fentiekből is látható, tág határok között változhat, ennek fő okai közé tartoznak az eltérő környezeti tényezők.

 

Szigorú vegetáriánus étrendet egészítheti ki: de csak napi 1-2 kanállal

A szigorú vegetáriánus étrendben fehérjepótlásra a szóján és az ételek komplettálásán (eltérő aminosavtartalmú ételek kombinálása a megfelelő aminosavellátottság elérése érdekében) kívül a Spirulina mikroalga mértékletes fogyasztása is alternatíva lehet. A fehérjeszükségletre vonatkozó ajánlások (felnőtt emberek számára ez 0,7-1 g/ttkg) figyelembevételével por alakú bevitel esetében 1-2 kanálnál több nem indokolt egyik mikroalgából sem.

 

A vegetáriánusok számára fontos B12-vitamint részben pótolhatja

Az Arthrospira platensis és Arthrospira maxima körülbelül 9-14 illetve 4 % lipidet tartalmaz. Bizonyos mikroalgák az EPA és DHA zsírsavak forrásaként is szolgálhatnak. Elterjedt a köztudatban, hogy a Spirulina-fajok jó B12-vitamin forrásnak tekinthetőek. A Spirulina  B12 rokon vegyületekből ugyan nagy mennyiséget tartalmaz, ám ennek csak kisebb része hasznosulhat emberben, míg a Chlorella B12 tartalma irodalmi adatok szerint a növények között szinte egyedülálló. Mindkét alga segíthet kisebb-nagyobb mértékben a szigorú (állati eredetű élelmiszert nem tartalmazó) vegetáriánus étrend káros hatásainak megelőzésében, azonban a mesterséges B12 bevitelt nem feltétlenül pótolják, erről orvosi vizsgálatokkal lehet meggyőződni!

 

Vérszegénység ellen: ahhoz képest, hogy növény, jól hasznosul vastartalma

A mikroalgákat gyakran alkalmazták a világ különböző tájain különböző eredetű anémia, azaz vérszegénység kezelésére. A vérszegénységre gyakorolt hatás a hemopoézis azaz vérképzés fokozásán és a vasbevitel növelésén alapult, ugyanis a Spirulina vastartalma aránylag jól hasznosul, ahhoz képest, hogy növényi forrásról van szó.


Spirulina: daganatos betegségek kiegészítő terápiájában helye lehet

Állatokon végzett kísérletekben ezen túlmenően is vérképzést fokozó és immunrendszer erősítő (helyesebben stimuláló) hatás volt megfigyelhető, ami a kutatók szerint elméletileg kedvezően hathat kemoterápiás kezelésekkel egyidejűleg is - a Spirulina ugyanis fokozza a csontvelői vérképzésben résztvevő sejtek osztódását (proliferációját) és érését (differenciációját). Ez a kutatók véleménye szerint javíthatja a - például rákellenes gyógyszerek következtében - legyengült imunrendszer működését. A természetes ölősejtek aktivitása is fokozódhat fogyasztásakor, ami elméletileg szintén védő hatású lehet.


A Spirulina a kékes színét a fikocianin színanyagnak köszönheti. A fikocianin mind daganatellenes, mind antioxidáns, mind ártalmas anyagok toxicitását csökkentő, immunerősítő, vérképzést fokozó mind antivirális hatással rendelkezik. A fehérvérsejt termelés fokozásában a c-fikocián és a Spirulina poliszacharidjai egyaránt szerepet játszhatnak. A jövőben elképzelhető, hogy a Spirulinából kivont vegyületek vagy ezek módosított formája felhasználható a tumorellenes terápiák során. A daganatos betegek természetesen minden apró lehetőséget megragadnának túlélési esélyeik növelésére.
Fontos azonban tudni, hogy jelenleg a mikroalgák rákos megbetegedések megelőzésre illetve már kialakult probléma kezelésére nem alkalmazhatóak, bár folyamatos felügyelet mellett a kezelőorvos engedélyezheti fogyasztásukat.

Szürkehályog és makuladegeneráció előfordulását csökkentheti

Az időskori makuladegeneráció (AMD) és a szürkehályog emberek millióinak életét keseríti meg. Vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy a zeaxantin és a lutein befolyásolhatják az AMD és a szürkehályog kialakulásának kockázatát, illetve ezen betegségek előrehaladását. Hozzájárulhat lutein és zeaxantin bevitelünkhöz a Spirulina fogyasztása is, ami akár szemünk egészségének védelmében is segíthet, ám erről ma még nem lehet határozott kijelentéseket tenni (a vizsgálatok eredményei a zeaxantin és a lutein esetében ellentmondásosak).

 

Mintha prebiotikum lenne, de nincs bizonyítva

A prebiotikumok olyan nem emészthető élelmiszer összetevők, amelyek a vastagbélben szelektíven elősegítik a kedvező hatású probiotikus mikroorganizmusok szaporodását, ahogyan elősegíthetik különböző ásványi anyagok (például a kalcium, magnézium és feltehetőleg a vas és a cink) felszívódását is. A Spirulina számos kutatásban prebiotikumra jellemző tulajdonságokat mutatott, ezért azt feltételezik, hogy ezzel akár a komolyabb betegségekkel együtt gyakran túlszaporodó Candida albicans leküzdésében is fontos szerepe lehet. Ez a hatás ma még meggyőzően nincs alátámasztva.

 

Sportolók számára általánosságban nem javasolható és nem kockázatmentes

Az algák sport célú felhasználásával is hosszú idő óta próbálkoznak: egy 2006-os kutatás szerint például a Chlorella vulgaris forróvizes kivonata egerekben csökkentette a fáradtságot, mérsékelte a fizikai terhelés során jelentkező markerértékek emelkedését és növelte az állatkák teljesítőképességet. Ha ez vagy a vérképzés fokozó hatás sportoló emberekben is kiváltható volna, az kedvező lehetne a szabadidő és élsportolók számára, ám ez ma még nem igazolt egyértelműen. Magyarországon előfordul, hogy sportolóinkat egyesületi szinten próbálják rávenni a mikroalga fogyasztásra, ám ez általánosságban nem javasolható és nem mentes a kockázatoktól!

Nincs alátámasztva, hogy koleszterin-, vagy trigliceridszintet csökkentene

A magas koleszterin- és/vagy trigliceridszint mérséklése is feltételezett hatás a Spirulina algánál, ahogyan a fogyás elősegítésében, kettes típusú cukorbetegség kiegészítő kezelésében, májvédelemben, radioaktív sugárzás elleni védelemben, allergia, rhinitis kezelésében, vírusok (herpes simplex, influenza vírusok vagy HIV-1 ) előidézte megbetegedések megelőzésében és kezelésében is megpróbálják felhasználni, ám ezen hatások ma még nem tekinthetőek megfelelően alátámasztottnak. A fő haszna és alkalmazási területe a Spirulinának és más mikroalgáknak a gyógyszerfejlesztések és élelmiszeripari fejlesztések terén lehet.


A mikroalgák alkalmazásának egészségügyi kockázatai

1. Allergiás reakciók
Váratlan reakciók kialakulásának esélye nem zárható ki soha, amikor egy korábban nem fogyasztott élelmiszer kerül szervezetünkbe. Kiegészítő alkalmazása estén csak óvatosan, kis mennyiségű alga fogyasztásával lehet próbálkozni, előzetesen kezelőorvosunkkal konzultálva. Javasolt a fogyasztani kívánt mennyiséget fokozatosan elérni.

2. Karotinoid vegyületek túladagolása
Az algák antioxidáns hatású karotinoid vegyületek gazdag forrásai. Kevesen tudják, hogy ezek fogyasztását sem javasolt túlzásba vinni. A béta-karotin túladagolása valószínűleg csak a bőr sárgás elszíneződését (karotinémiát) idézhet elő, ám nagymértékű mesterséges bevitele ennek a vegyületnek sem feltétlenül biztonságos. Dohányzó, vagy más, a tüdőt erősen károsító anyagok hatásának kitett emberek esetében a béta-karotin kiegészítés veszélyes lehet!

3. B12-vitamin hiány

Az algák különféle B12-vitaminhoz hasonló felépítésű, de vitaminként az emberi szervezetben nem aktív vegyületeket tartalmazhatnak.  Ezek nagy mennyiségű fogyasztása elméletileg fokozhatja a B12 hiányállapot kialakulásának lehetőségét, változatos vegyes táplálkozás mellett azonban ettől valószínűleg nem kell tartanunk Spirulina alga alkalmazása esetén sem.

4. Szennyeződések
A megbízható eredet létfontosságú: nem mindegy hogyan állították elő az étrend-kiegészítőt, mivel előállítás és szállítás során egyaránt szennyeződhet az alga más mikrobákkal, algatoxinokkal vagy környezeti szennyező anyagokkal. Ezt a kockázatot a megbízható eredet és a természetből gyűjtött algák fogyasztásának kerülése csökkenti minimálisra.

5. Toxikus anyagok termelése

A cianobaktériumok gyakran mérgező anyagokat is termelhetnek, ilyen kérdéseket vet fel a BMAA  (béta-N-metilamino-L-alanin) termelés lehetősége is. A cianobaktériumok által termelt BMAA vegyületnek egyre többen tulajdonítanak jelentőséget idegrendszeri (neurológiai) megbetegedések létrejöttében. A Spirulina platensis neurotoxin tartalmát illetve termelését ezidáig nem igazolták, a gyártók pedig vizsgálatok alapján közleményekben cáfolták. Mivel aránylag friss kutatásokról van szó, ezért természetesen folytatni kell a vizsgálatokat, de jelenleg nincs olyan toxikusságra utaló adat ami általánosságban a Spirulina vagy Chlorella algák fogyasztása ellen szólna.

A bizonytalan eredetű, illetve szabadból gyűjtött algákat is tartalmazó készítmények alkalmazásakor viszont indokolt az óvatosság!

Az AFA (Aphanizomenon flos-aquae) alga tartalmú étrend-kiegészítő készítmények ellenben több esetben szennyezettek voltak májat károsítani képes mikrocisztin vegyületekkel. A szennyeződés feltehetőleg a begyűjtés módja miatt válik lehetővé, szemben a tenyésztett Arthrospira és Chlorella algákkal. Az élelmiszerként fogyasztott perui és kínai Nostoc fajok az idegrendszerre mérgező hatású BMAA aminosavat tartalmazzák. Algatoxinokat a kagylók is felhalmozhatnak mérgezést előidézve, a természetből gyűjtött algáknál pedig a nehézfémtartalommal is számolnunk kell.

6. Immunrendszer stimuláló, őssejtstimuláló hatás
Az immunrendszert stimuláló növények hatásáról jó tudni, hogy autoimmun betegségre való hajlam vagy fennálló betegség esetén nem kizárt, hogy a tünetek kialakulnak vagy felerősödnek - legyen szó a fitoterápiában gyakran alkalmazott Echinacea-ról (bíbor kasvirág) vagy a Spirulina platensis-ről
. A Spirulina és Chlorella alkalmazását autoimmun betegségek fennállása illetve ezekre való hajlam esetében mellőzni javasolt! Természetesen a kezelőorvos útmutatása az amit elsősorban figyelembe kell venni ekkor is.

Az AFA alga kivonatokat csontvelői őssejt mobilizálás céljára, és ezen hatáson keresztül gyógyításra próbálják alkalmazni. A hatás állatkísérletekben részben igazolt, ám a hosszú távú hatás emberi fogyasztás esetén ma még nem ismert, így alkalmazása erre a célra emberi fogyasztásra nem, más célok elérése érdekében pedig csak nagy körültekintéssel javasolható! Ezen termékek hatása a vásárlóként megcélzott betegekre kiszámíthatatlan, etikátlan emberkísérletek sorozatáról beszélhetünk komoly anyagi károk előidézése mellett.

7. Húgysavszint-emelő hatás
A magas húgysavszint gyakran okoz egészségügyi problémákat, elsősorban köszvényt. A magas nukleinsav tartalom miatt elméletileg a nagymértékű algafogyasztás is előidézhet köszvényes panaszokat. Magas nukleinsav tartalmuk miatt az algák fogyasztásának biztonságos szintjét körülbelül 20 g/nap-ban, vagy napi 0,3 g/ttkg algában határozzák meg. (Állatkísérletekben nagyobb mennyiségeket is alkalmaztak, az embereken elvégzett vizsgálatok során pedig napi pár száz mg-tól több száz g-ig terjedt az adagolás komoly egészségkárosodás nélkül.)

8. Gyógyszer-kölcsönhatások
Gyógyszer-kölcsönhatások szinte minden étrend-kiegészítő és gyógynövény tartalmú készítmény alkalmazásakor előfordulhatnak, így akár a halolaj tartalmú kapszulák, ginko biloba, zöld tea és más gyógynövények fogyasztásakor is. Javasolt ezért étrend-kiegészítés megkezdése előtt orvosunkkal konzultálnunk, különösen ha van valamilyen már ismert egészségügyi problémánk.

A kereskedelemben kapható mikroalga készítmények a legtöbb ember számára alapvetően biztonságosak, már ami a bennük megtalálható minden szennyeződéstől mentes és szakszerűen tisztított, fogyasztásra előkészített algákat illeti – az egyes termékek tulajdonságai ettől persze eltérhetnek. Az óvatosság azonban nem árt, ezért étrend-kiegészítő használatát megelőzően és közben ajánlott orvossal és dietetikussal, gyógyszerésszel rendszeresen konzultálni. Betegségek megelőzésére vagy kezelésére a mikroalgák önmagukban és szakember javaslata nélkül nem alkalmazhatóak, mivel ehhez nem áll rendelkezésünkre a hatásukról elegendő vizsgálati adat. Az algákból kivont összetevők így különböző zsírsavak, színanyagok fogyasztása azok hatásainak figyelembevételével egyénre szabottan kerülendő vagy javasolható – így például az  alga eredetű omega-3 zsírsav készítmények egészséges emberek számára a legtöbb esetben biztonságosnak tekinthetőek. Étrend-kiegészítőként gyógyhatás nem tulajdonítható a mikroalgák alkalmazásának. Betegségek fennállása, azokra való hajlam, gyógyszerek egyidejű szedése esetén elengedhetetlen a szakértői tanács kérése!

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Patika Magazin Online

A Patika Magazin a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egészségügyi ismeretterjesztő folyóirata.
Kiadja: Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési tájékoztató   |    Facebook   |    Google+

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!