Tömör antioxidánsok - Vörös bor és keserű csokoládé

2010-09-25 14:00:00    

Természetes élettani folyamat, hogy szabad gyökök keletkeznek a szervezetben. A szabad gyökök elszaporodva károsan befolyásolják az egészséges sejtek működését és elősegítik az öregedési folyamatokat. A szervezetben felhalmozódott felesleges szabad gyökök károsíthatják a sejteket, viszont az antioxidánsokkal ezt a negatív folyamat megakadályozható.

A szabad gyökök jót is tesznek


A szabad gyökök fontos szerepe elsősorban abban rejlik, hogy védelmet nyújtanak a szervezetet megtámadó káros mikroorganizmusok ellen. A szabad gyökök tevékenységét egy védelmi rendszer kontrollálja. Ha ez a kontrolláló rendszer zavart szenved, a szabad gyökök elszaporodva károsan befolyásolják az egészséges sejtek működését és elősegítik az öregedési folyamatokat. Károsítják a DNS-t, a fehérjéket, a szénhidrátokat és a zsírokat.


A túlzott szabadgyök-képződésnek számos oka lehet:

  • a szervezet immunrendszerének gyengülése
  • környezeti ártalmak: sugárzás, légszennyező anyagok
  • túlzott alkoholfogyasztás
  • ételkészítés során a túlhevített olaj
  • dohányzás
  • kimerítő testedzés
  • gyulladásos folyamatok


A szabad gyökök elszaporodásának hatására a szervezetben betegségek alakulhatnak ki:

  • idegrendszeri zavarok
  • szív- és érrendszeri betegségek
  • szembetegségek
  • tüdőbetegségek
  • daganatos megbetegedések
  • öregedés



Tápanyagok és növényi hatóanyagok

A helyes táplálkozásnak kiemelkedő szerepe van az egészség fenntartásában és számos betegség megelőzésében. A tápanyagok olyan élelmiszer-alkotók, amelyeket a szervezet nem tud előállítani, de szükségesek a normális növekedéshez és fejlődéshez. A táplálkozás során a szervezetbe juttatott megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyag biztosítja a szervezet működését.
A tápanyagok mellett ismertek egyéb összetevők is, amelyek hozzájárulnak az egészség megőrzéséhez. Ezek a növényi hatóanyagok (fitonutriensek) tápanyagoknak ugyan nem tekinthetők, tápértékkel nem rendelkeznek (nem biztosítanak energiát a szervezet számára), de hiányukban kialakulhatnak bizonyos betegségek. Legtöbbjük színes vegyület, a növény színe utalhat a benne lévő vegyületre. Egyik legjelesebb képviselőjük a flavonoidok.


Antioxidáns védelem

A szervezetben felhalmozódott felesleges szabad gyökök károsíthatják a sejteket, viszont az antioxidánsokkal ezt a negatív folyamatot megakadályozható.

A növényi táplálékokban (zöldségek, gyümölcsök) jelenlévő antioxidánsok az utóbbi évtizedekben egyre inkább a figyelem középpontjába kerültek, mivel kiderült, hogy az egészség megóvásában nélkülözhetetlenek. Az antioxidánsoknak kitüntetett szerepet tulajdonítanak az öregedés lassításában és egyes betegségek kialakulásának megakadályozásában.



Az antioxidánsoknak két fő csoportja van:

  1. a szervezet maga termelheti – pl.: enzimek, kéntartalmú vegyületek
  2. a szervezet a táplálék révén jut hozzá – pl.: vitaminok, ásványi anyagok


Ha az antioxidánsok megfelelő mennyiségben vannak jelen a szervezetben, akkor képesek kivédeni a szabad gyökök károsító tevékenységét. Azonban fontos megjegyezni, hogy nem nő a kedvező hatás, ha az antioxidánsokat az étrendi dózist többszörösen meghaladó mennyiségben adják, sőt túladagolásuk számos kedvezőtlen eredménnyel járhat.

 

Mik az antioxidánsok?


Az antioxidánshatással rendelkező anyagok köre széles, vannak köztük vitaminok, ásványi anyagok és egyéb anyagok. Legjelentősebb képviselőik:

  • E-vitamin
  • C-vitamin
  • béta-karotin
  • szelén
  • mikroelemek (magnézium, cink, mangán, réz)
  • kéntartalmú vegyületek
  • élelmiszeripari adalékként felhasznált antioxidánsok
  • flavonoidok



Flavonoidok

Szent-Györgyi Albert 1936-ban mutatta ki, hogy a citrusfélékből származó flavonoidok (az antioxidánsok egy csoportja) csökkentik a hajszálerek törékenységét és áteresztőképességét.
A legtöbb flavonoid vegyület kedvező hatását egyéb antioxidánsokkal (A-, C-, E-vitamin) együtt fejti ki, így érthető, hogy a legkedvezőbb hatás elérése érdekében fontos, hogy az antioxidánsokat természetes forrásból, változatosan összeállított étrendből kapja meg a szervezetünk.

A flavonoidok élettani szerepe szerteágazó

  • immunerősítő,
  • gyulladáscsökkentő,
  • gátolja a daganatok növekedését,
  • csökkenti az asztma kialakulásának esélyét,
  • csökkenti az allergia kialakulásának esélyét,
  • májvédő,
  • vírus- és baktériumellenes,
  • kedvező hatással van a szívre és az érrendszerre (vérrög kialakulásának gátlása, koleszterinszint csökkentés).



A csokoládé flavonoidjai

A kakaó, és a belőle készült csokoládé többféle flavonoidot tartalmaz, az egyik fajtájának (katechin) nagy előnye, hogy jól felszívódik. Elsősorban a daganatos betegségek és egyes szív- és érrendszeri betegségek kivédésében tulajdonítanak neki nagy szerepet. Igaz, hogy a csokoládé esetében a feldolgozás során csökken a flavonoidok tartalma, de a kíméletes technológiával előállított termékekben ezek nagy része megőrizhető.

Mivel az antioxidáns flavonoidok a kakaóban találhatók, egyértelmű, hogy a gazdagabb kakaótartalmú, minőségi étcsokoládéban magasabb ezen vegyületek mennyisége. A tejcsokoládé is tartalmaz ilyen anyagokat, de csak kisebb mennyiségben, s egyes vizsgálatok szerint a tej csökkenti a felszívódásukat. Ebből a szempontból tehát a magas kakaótartalmú étcsokoládé fogyasztása mindenképp előnyösebb, mintha tej- vagy fehércsokoládét eszünk.

A csoki antioxidáns vegyületeiről az is bebizonyosodott, hogy megnyújtják a véralvadás idejét, ezáltal csökkentik a vérrögök képződését, elősegítik az erek ellazulását, így fontos szerepet játszanak a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében.



Táplálkozás az egészség védelmében

A helyes táplálkozás amellett, hogy biztosítja a szervezet energia- és tápanyagszükségletét, szerepet játszik az egészség megőrzésében és a betegségek megelőzésében is. A táplálkozás megelőző (preventív) hatása köszönhető részben a vitaminoknak, ásványi anyagoknak, élelmi rostoknak, valamint a növényi élelmiszerekben található hatóanyagoknak, amelyeket összefoglaló néven fitonutrienseknek nevezünk. A növényi táplálékokban lévő fitonutriensek előnyös hatásukat leginkább az elfogyasztott élelmiszerrel felvéve és nem mesterséges formában adva tudják kifejteni. A szervezetben képződő szabad gyökök és a hatástalanításukra alkalmas antioxidánsok bevitele közötti egyensúly változatos, vegyes táplálkozással megvalósítható. A természetes táplálékból felvett antioxidánsok előnyei közül a legfontosabb, hogy a táplálékban lévő anyagok együttesen hatékonyabbak, valamint ily módon történő fogyasztásuk nem jár semmilyen mellékhatással. Mivel az antioxidáns vegyületek a növényi táplálékokban találhatók, az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásban naponta mintegy 400–600 g zöldségnek, gyümölcsnek kell szerepelnie. Egészséges egyének esetén az ugyancsak magas flavonoidtartalmú vörösbor és csokoládé is beilleszthető az étrendbe. Fontos azonban, hogy jó minőségű vörösborból napi max. 1–2 dl, míg a csokoládéból heti 2–3 alkalommal 30-30 g fogyasztása javasolható.


Gondolta volna?

– A flavonoidok 13 fő vegyületcsoportra oszthatók, amelyekben kb. 4000-féle vegyület ismert.
– A vörösborban kb. 20-szor annyi antioxidáns található, mint a fehérborban. A flavonoidok a nem cukrozott kakaópor tömegének kb. 10%-át is kitehetik.


Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési nyilatkozat

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!