Mit egyek, ha zsírmájam van?

2010-10-18 14:00:00    

A zsírmáj (steatosis) a zsír túlzott lerakódását jelenti a májsejtekben. Ennek számos oka lehet: elhízottság (obesitas), cukorbetegség (diabetes mellitus), gyógyszerek, vegyszerek, fehérjehiányos étrend (protein malnutritio), alkohol.

Zsírmáj: súlyos következményekkel járhat

Zsírmáj következtében hegesedés és cirrhosis (májzsugor; visszafordíthatatlan májbetegség) is kialakulhat.
A triglicerid a szervezet energiaszükségletét biztosító legfontosabb lipid. Az energia tárolása zsírszövetként, mint trigliceridraktár, szinte korlátlan. Az alkohol okozta zsírmáj kialakulásának hátterében a máj trigliceridtermelése és a sejtekből való kiválasztása közötti aránytalanság áll.

 

Gyógyír: súlyfelesleg ledolgozása

A triglicerid- és a vércukorszint csökken, ha a beteg a súlyfeleslegétől megszabadul.

A diéta célja:

  • a súlyfelesleg csökkentése,
  • az állapot romlásának megakadályozása,
  • a májvédő aminosavak (metionin, cisztin, cisztein) fokozott bevitele, és
  • megfelelő vitamin- és ásványianyag-ellátás



A betegség diétás ajánlásai megegyeznek a krónikus májgyulladásbam alkalmazottakkal, kiegészítve a súlycsökkentő diétában használatos megszorításokkal.


A krónikus májgyulladásban alkalmazott diéta szabályai

  • A beteg étvágytalan, ezért az egyéni ízlés figyelembe vétele fontos.
  • Vízben nem oldódó, durva rostban szegény.
  • Gyakori, kis étkezések alkalmazása, többször kevés étel fogyasztása.
  • Az ételek dúsítása (pl. túróval, sovány tejporral, zsírszegény reszelt sajttal, tojással).
  • Erős, csípős fűszerek helyett a kímélő friss és szárított fűszernövények használata, melyek étvágygerjesztők. Kerülendő a koriander, és a szerecsendió a felandréntartalma miatt.
  • Élvezeti szerek: az alkohol tilos; tea, kávé mértékkel fogyasztható (napi 1-2 alkalommal).
  • Jellemző konyhatechnológia: kevés olajon párolás, zsírszegény sütési módok (teflon, alufólia, cserépedény, grillsütő, mikrohullámú sütő), tejes, kefires, joghurtos habarás.
  • Fokozatosan rátérni az egészséges vegyes táplálkozásra.
  • Az étrend összeállításánál figyelembe kell venni, hogy van-e társbetegség (diabetes, epebetegség, bélbetegségek stb.). A diéta a társbetegség étrendi ajánlásaival kibővül, ez esetben még szigorúbb odafigyelést igényel.


A súlycsökkentő diéta szabályai

  • Telített zsírsavak bevitelének csökkentése (10 energiaszázalék alá).
  • Csökkenteni kell a koleszterinbevitelt (a táplálék naponta ne tartalmazzon 150–180 mg-nál többet).
  • Növelni kell a telítetlen zsírsavak fogyasztását (n-6-, n- 3-, n-9-zsírsavak).
  • Naponta 35–40 g növényi eredetű élelmi rostot tartalmazzon az étrend.
  • Teljes alkoholtilalom.
  • Energiaszegény táplálkozásra kell áttérni (nők 1000–1300 kcal/nap, férfiak 1500–1800 kcal/nap).
  • Étkezés kis adagokban, naponta ötször.
  • Minden étkezés tartalmazzon gyümölcsöt, nyers, illetve párolt zöldségfélét, teljes értékű lisztből készült termékeket.
  • Heti egyszeri gyümölcsnap tartása előnyös lehet.
  • Folyadéknap, méregtelenítés.
  • Az ásványi anyagok (magnézium, cink, mangán, króm) nagymértékben csökkentik a koleszterinszintet.

 

A krónikus májgyulladás diétájában javasolt ételek, italok

 

Reggeli és uzsonnaitalok: tea, citromos tea, csipkebogyótea, hársfatea, kamillatea, tejes tea, karamellás tej, tejeskávé, kakaó, tápszerrel dúsított tej.

Reggeli és uzsonnaételek: méz, lekvárok, Flóra margarin paradicsompürével vagy zöldpetrezselyemmel ízesítve, krémsajt, krémsajt köménymaggal vagy zöldpetrezselyemmel ízesítve, reszelt sajt, sajtkrém, tehéntúró zsírszegény tejföllel, kaporral, köménymaggal vagy zöldpetrezselyemmel ízesítve, húspástétom, májpástétom, sovány sonka, sonkakrém, baromfivirsli, párizsi.

Zöldségfélék, főzelékek:
burgonya-, paradicsomos burgonya-, tök-, sárgarépa-, paraj-, saláta-, zsenge zöldbab-, zsenge cukorborsó-, finomfőzelék.
A zöldségfélék közül kimondottan csak a szárazhüvelyesek kerülendők, valamint a káposztafélék (kel-, vörös- és fejes káposzta) mennyiségét – puffasztó hatásuk miatt – kell korlátozni, egyéb főzelékekből bőséges mennyiség javasolt vitamin-, és rosttartalmuk miatt. Fogyasztásukat az egyéni tűrőképesség határozza meg. Ha a betegnek emésztési problémája, puffadásérzése jelentkezik, ki kell hagyni az étrendből az illóolajokat és a durva rostokat tartalmazó élelmiszereket.
Érdemes megpróbálni a fedő nélküli főzéssel, esetleg pépesítéssel készülő ételeket, de csak abban az esetben szükséges a pépesítés, ha panaszt okoz egészben fogyasztva. Főzelékfélékből télen a gyorsfagyasztott termékek javasoltak a konzervekkel szemben, mert nem tartalmaznak tartósítószert, miközben jobban megőrzik vitamintartalmukat.

Gyümölcsök, gyümölcsitalok:
a gyümölcsöknél szintén figyelembe kell venni az idényszerűséget és az egyéni tűrőképességet. Ajánlott: őszibarack, alma, görögdinnye, kivi, meggy, banán, mandarin, narancs, kevés cseresznye, sárgabarack.
Ha nem okoz emésztési problémát, akkor fogyasztható az eper, a körte, a málna, a ribizli, a szőlő.
Amennyiben az apró magvasok panaszt okoznak, akkor szűrve, mag nélkül javasolt fogyasztásuk. A szilva és az egres gyakran panaszt okoz. Készíthető vegyes gyümölcssaláta, sült alma gyümölcsízzel, almaturmix tejjel, őszibarack-, meggy-, málna-, eperturmix, paradicsomlé, sárgarépalé. Fogyaszthatók a puha, érett gyümölcsök.

Olajos magvak: a diófélék, olajos magvak fogyasztása nagy zsírtartalmuk miatt nem ajánlott, esetleg kis mennyiségben az ételek díszítésére.

A gabonafélék és a belőlük készült termékek nagy szénhidrát-, és kis zsírtartalmuk miatt az étrendbe jól beépíthetők. Lisztek, darák, pelyhek, fehér, félbarna, barna kenyerek és péksütemények, száraztészták, Abonett, Hamlet, pászka, háztartási keksz, babapiskóta, rizs ajánlott.
A friss kenyerek panaszt okozhatnak, ezért fogyasztásuk másnaposan vagy enyhén pirítva javasolt.
A linzer alapú és hajtogatott leveles tésztából készült termékek, krémekkel töltött cukrászkészítmények nagyobb zsírtartalmuk miatt nem ajánlottak (kakaós csiga, diós csiga, pizzás tekercs, vajas és tepertős pogácsa, linzerkarika, ischler).
A búzacsíra annak ellenére, hogy nagyobb zsírtartalommal rendelkezik, B1- és B6-vitamin-tartalma miatt felhasználható ételkészítés során. A köles – metionintartalma miatt – kedvező.

Tej és tejtermékek:
zsírszegény tej, tejtermékek (tej, tejeskávé, karamellás tej, natúr és gyümölcsös joghurt, kefir, aludttej, sovány és félzsíros túró, sovány sajtok 20 g alatti zsírtartalommal, pudingok, joghurthabok, sovány tejpor).
A nagyobb zsírtartalmú, valamint a túlérett vagy füstölt sajtok fogyasztása nem ajánlott.

Tojás:
zsírszegényen elkészítve.

Levesek: húsleves, lezsírozott erőleves, erőleves tojássárgájával vagy reszelt sajttal, burgonya, karalábé-, karottakrém-, kelvirág-, paradicsom-, spárgakrém-, zöldség-, zellerkrém-, zöldbab-, zöldborsóleves, rántott leves tojással, köménymaggal vagy zsemlekockával, rizs-, gomba-, húsgombóc-, szárnyasaprólék-, májgaluska-, ragu-, Újházy csirke-, hal-, alma-, meggy-, őszibarackleves.

Levesbetétek: cérnametélt, búzadara, rizs, csurgatott tészta, daragaluska, zsemlegombóc, burgonyagombóc, zsemlekocka, húsgombóc, májgaluska, májgombóc, reszelt sajt, csurgatott tojás, tojáskocsonya.

Köretek:
sós burgonya, petrezselymes burgonya, vajas burgonya kaporral, burgonyapüré, burgonyapüré tojással, rakott burgonya hússal, francia rakott burgonya, makaróni, makaróni sajttal, tarhonya, zsemlegombóc, párolt rizs petrezselyemmel vagy vegyes zöldséggel, rizses borsó, pirított dara, párolt sárgarépa, párolt vegyes zöldség, kelvirág csőben sütve, parajpuding.

Mártások: besamel-, sajt-, paradicsom-, sóska-, kapor-, gomba-, alma-, meggy-, egresmártás.

Saláták:
fejes saláta, burgonya-, cékla-, paradicsom-, sárgarépa- és hússaláta.

Tojásételek:
főtt tojás, buggyantott tojás, lágy tojás, tojáslepény, tojáslepény sajttal, tojáslepény sonkával, tojáslepény zöldborsóval, habart tojás, sajtos habart tojás, habart tojás sonkával, habart tojás zöldborsóval.

Húsételek:
sovány húsok, halak, húskészítmények felhasználhatók, illetve fogyaszthatók.
A húsokról a szabad szemmel látható zsiradékot, a baromfi bőrét el kell távolítani, húskészítmények közül a 20% alatti zsírtartalmúakat indokolt választani.
Főtt marhahús, bélszínszelet roston, párolt felsálszelet, töltött-göngyölt hús (marhahús, pulyka- vagy csirkemell), párolt marhasült zöldséggel, vagdalt hús egyben sütve, vagdalt hús tojásos, gombás töltelékkel, zöldséges ragu borjúhúsból, csirke vagy pulykamellből, natúrszelet borjúhúsból, csirke vagy pulykamellből, rizses hús, borjúrizottó, borjútokány, natúrszelet zöldbabbal, natúrszelet zöldborsóval, hússal töltött burgonya, töltött karalábé, töltött tök, töltött paprika, natúr máj roston sütve, májrizottó, főtt csirke, sült csirke, töltött csirke, rizses csirke, pulykasült, rostonsült hal.

A máj fogyasztása B1- és B6-vitamin-tartalma miatt kedvező.

Tészták, édességek:
a túróval, sajttal, gyümölccsel készült tészták, édességek szénhidrátot és kedvező összetételű fehérjéket egyaránt tartalmaznak, ezért jól beépíthetők az étrendbe, például túrógombóc, túrófelfújt, túrópuding, gyümölcsös túrókrémek, máglyarakás, túrósguba, kiflifelfújt, zsemlefelfújt, túróval töltött zsemle.
Továbbá: stíriai metélt, húsos derelye, milánói makaróni, sajtos makaróni, túrós metélt, sonkás kocka, sonkás, ízes, túrós, vaníliakrémes, diós palacsinta, almás, meggyes, túrós rétes, képviselőfánk, gyümölcsös piskóta, piskóta lekvárral, dióspudinggal töltve, gyümölcshab, rizsfelfújt málnaöntettel, vanília- vagy csokoládésodóval, túrófelfújt, almás lepény, meggyes lepény, gyümölcstorta, diós linzer, habos-túrós lepény, mézes szelet, túrós pogácsa, sajtos pogácsa, gesztenyegombóc, gesztenyés piskótatekercs, almahab, dió-, mandula-, vaníliakrém, madártej, habcsók.



Dr. Lelovics Zsuzsanna
táplálkozáskutató-élelmiszermérnök
Töttösi Adrienn
dietetikus
Herczeg Anna
dietetikus

 

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési nyilatkozat

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!