A lapos has titka

2003-01-15 14:41:54    

Darázsderékról, lapos hasról álmodik? Nyugtassa meg magát! Igenis, lehetséges fokokat visszaállítania a derékövön. Viselhet szűk szoknyát, nadrágot és strechpólót, ha elolvassa és megfogadja csokorba gyűjtött tanácsainkat.

Amikor önnek valamivel már le kell szorítania pocakját, sajnos, elmondható: eljött az ideje változtatni étkezési szokásain! Kiegyensúlyozott, rostdús ételekben gazdag diétával megszabadulhat a teste egyes helyein lerakódott, fölösleges kilóktól. Különösen akkor működik jól a program, ha a diétát rendszeres tornával, testmozgással egészíti ki! Kitartás, önfegyelem és rendszeresség a záloga annak, hogy Ön visszanyerhesse fiatalos alakját. Határozott, nem megerőltető, gyorsan elsajátítható torna-programot válasszon, a hasizmokat, a comb és far izmait megmozgató gyakorlatokat végezzen.

Úgy véli, nem fog menni? Aggódik, hogy emésztési problémái adódnak? Stresszes lesz, ha nem kaphatja meg napi adag csokoládéját? Utálja az ásványvizet, szemernyi ideje sincs önmagára? Olyan hatékony megoldásokat javaslunk ehhez, melyek szakemberek tanácsain alapulnak. Hogy pontosan meghatározhassa az önt érintő problémákat, végezze el az itt szereplő rövid tesztet. Válaszoljon a kérdésekre, majd az eredménytől függően lapozzon a megfelelő fejezethez. Ha azonos számban kap két betűt is a válaszadás befejeztével, az azt jelenti, hogy az ön problémájának többféle oka van, és sajnos, ez fordul elő a nőknél a legtöbb esetben.

Teszt a szükségletek meghatározásához

1. Gyakran érzi úgy, hogy étkezés után felfúvódik?
Igen: D

2. Azt veszi észre magán, hogy egyre idegesebb és ingerlékenyebb?
Igen: D

3. Elmúlt 40 éves?
Igen: A

4. Felfúvódik a menstruációját megelőző napokon?
Igen: C

5. Van egy vagy több gyermeke?
Igen: A

6. Az utóbbi időben kevés gyümölcsöt (öt darab alatt) vagy zöldséget evett naponta?
Igen: B

7. Gyakran ebédel állva vagy sebtében az íróasztalánál?
Igen: D

8. Néhány éve már lemondott a sportolásról?
Igen: A

9. Sok nyers zöldségből álló ételt fogyaszt?
Igen: B

10. Úgy gondolja, hogy van valamennyi súlyfeleslege?
Igen: A

11. Székrekedése van a menstruációja előtt?
Igen: C

12. Gyakran fáj a hasa?
Igen: D

Számolja össze a betűit!

– Ha többségben van az "A":
Olvassa el az "Adja le végre fölösleges kilóit" fejezetet.

– Ha többségben van a "B":
Válassza ki a "Szüntesse meg a felfúvódást" fejezetet.

– Ha többségben van a "C":
Forduljon az "Enyhén korrigálja a megbillent hormon-egyensúlyt" fejezethez.

– Ha többségben van a "D":
Tanulmányozza a "Szálljon szembe a stresszel és lazítson" fejezetet.

Adja le végre fölösleges kilóit

Súlygyarapodás, a hasizmok lazulása – mindenki számára ismerős jelenség lehet. Íme néhány fortély a bajok orvoslására.

Amikor egy nő hízik, általában kikerekedik a hasa (még jó, ha csak egy kissé), de főként a combja, feneke, csípője... A negyvenes évektől kezdve, a női hormon fokozatos csökkenésével raktározódnak ezek a felesleges kilók, és általában "kalácsformában".

Az étkezési szokások természetesen hozzájárulnak ehhez. Egyesek "rágcsálnak" két étkezés között, mások sok cukrot fogyasztanak, megint mások összességében sokat esznek. Aztán vannak olyanok, akiknek "csengetnek", azaz farkaséhség jön rájuk 11 és 18 óra között. Ezeknél a nőknél gyakran tapasztalják az inzulin, a hasnyálmirigy által termelt hormon kiválasztásának zavarát, ami elősegíti a zsírréteg felhalmozódását a hastájékon. Ehhez hozzájárul az a tény, hogy a gyermekszülések után a hasizmok általában meglazulnak, és ezért nem tölthetik már be a "fűző" szerepét. Végezetül a menopauza idején (a változás korában) a gerincoszlop 2–3 cm-rel összébb esik, ami befolyásolja a további zsírpárnák képződését. A későbbiekben közölt diétán és az említett tornán kívül íme néhány "fogás" a probléma kiküszöbölésére.

Tanácsok

– Csaljon egy kicsit: "leszorító", vastagabb szálú, feszes harisnyanadrággal. Az kissé eltünteti a felesleges domborulatokat. Testhez álló ruhában javít az alakon.
– Kényeztesse a hasát: a napi masszázs a megfelelő krém kíséretében megmozgatja a hájszövetet, nyújtó hatást fejt ki és erősíti az izmokat.
– Őrizze meg a méretét: ennek 50 év fölött is sikerülnie kell, hála az olyan sportoknak, melyek nyújtják a gerincoszlopot. Ilyen a stretching és az úszás. Napközben tartsa a hátát egyenesen, és gyakran nyújtózkodjon.
– Hajtsa ki magából, amit lehet: a zöldtea vagy az édesköményből, bogáncsból, gyömbérből készült tea fogyasztása például igen hatásos.

Szüntesse meg a felfúvódást

A fájdalommal járó, kellemetlen felfúvódás elkerülhetőségének titka a rostokban rejlik.

A gyümölcsök és zöldségek fogyasztásakor előfordul, hogy rosszul sikerül az igyekezet... vagy túl jól. Az eredmény mindig ugyanaz: rossz emésztés, hasi kellemetlenségek kíséretében. A rostokat gyakran figyelmen kívül hagyják, napi 15 gramm belőlük az átlagfogyasztás, míg a duplájára lenne szükség. A növényi rostok ugyanis javítják az emésztést, a bélflóra állapotát, továbbá a jóllakottság érzését keltik... Röviden szólva elengedhetetlenek a megfelelő diétához, a régi alak visszanyeréséhez. A szabály az, hogy nem szabad sem túl sokat, sem túl keveset enni belőlük, és nem mindegy, hogy milyen formában visszünk be rostokat szervezetünkbe. (a helyes zöldség-kiválasztásról olvashat lentebb).

Kezdetben fogyasszon két adag zöldséget naponta, majd növelje a mennyiséget. Legyen óvatos, és a legkisebb fájdalom jelentkezésekor is már csökkentse az adagot, hogy az ne támadja meg a vastagbelet. Két-három napig hasmenést fog tapasztalni, ami azt jelzi, hogy jól ürít a vastagbél. Legyen kitartó, és a végén minden rendben lesz!

Milyen zöldséget válasszon? Miből mennyit, hogyan fogyasszon?

Ha az ön bélrendszere érzékeny, sérülékeny, kerülje a sötétzöld színű zöldségeket (póréhagyma, paprika, paraj, bab). Részesítse előnyben a tököt és a sárgarépát. Vigyázzon a túlzott mennyiségű nyers zöldséggel: paradicsomból, uborkából például ne egyen túl sokat, mert az irritálhatja a bélcsatornát. Jobb, ha ezeket vegyíti azonos mennyiségű főtt zöldséggel (lehet fehérrépa, kukorica, zöldbab) vagy keményítő tartalmú körettel (tészta, burgonya, rizs). Megfőzheti vagy lereszelheti a gyümölcsöt, zöldséget, hogy emészthetőbb legyen. Ezáltal bizonyos mennyiségű rost eltűnik, de marad belőle elég!

Enyhén korrigálja a megbillent hormon-egyensúlyt

A menstruációs ciklus alatt a legtöbb nő a mellduzzadással együtt hasa felpuffadását is észleli. Ezért a hormon-egyensúly kisebb felborulása a felelős, amin bizonyos fokig lehet segíteni.

Néhány nappal a menstruáció előtt a mell feszül, és fájdalmassá is válhat. A has már reggel, felébredés után is puffadt lehet. A menstruációs ciklus második felében bizonyos nők attól szenvednek, hogy megbomlik a szervezetükben az ösztrogén és a progeszteron (közötti egyensúly. Ilyenkor a szövetekben a vízvisszatartás nő, a tünetek a lábakon, a mellen és a hason jelentkeznek. Ismeretes, hogy ez a jelenség a kor előrehaladtával és stressz-hatásra fokozódik. Főleg azokat a nőket érinti, akiknek természetes a ciklusuk, nem szednek fogamzásgátlót, de kisebb mértékben a tablettát szedők is szenvednek tőle. Az is előfordul, hogy az ovuláció (tüszőrepedés) idején (általában a menstruáció utáni 14. napon) fúvódik fel a has.

Tanácsok

– Változtasson a szokásain: Ne egyen sósan, hogy korlátok közt maradjon a vízvisszatartás. A kritikus időszakban mellőzze felvágott, sajt, chips, konzervek fogyasztását. A méregtelenítés miatt igyon eleget (napi két liter folyadék elfogyasztása ajánlott), és lehetőleg ne fogyasszon alkoholt. Feketetea, kávé helyett főzzön inkább vizelethajtó herbateát.

– Fogyasszon gyógyhatású készítményeket: A különböző növényi hatóanyagok segíthetik ön szervezete egyensúlyának visszaállításában. Érdeklődjön gyógynövényboltban, mely terméket ajánlják az ön problémájára.

Szálljon szembe a stresszel és lazítson

Annál inkább puffad a hasa, minél idegesebb, minél több feszültség gyűlik fel önben? Ha így van, tegyen a stresszt kiváltó tényezők ellen!

Noha a stressz nem játszik közvetlen szerepet a zsírlerakódásban, néhány óra alatt puffadást okozhat. Ennek pszichikai oka van. Az idegfeszültségekkel teli időszakokban az emberek általában nem törődnek az egészséges táplálkozással, és rossz az emésztésük. Ebédidőben állva megesznek egy-két szendvicset, isznak rá valamilyen üdítőt, vagy ebéd helyett egyszerűen csak csokoládét majszolnak. A kávéivást és a dohányzást pedig túlzásba viszik. Ennek eredménye, hogy a székrekedés, a felfúvódás és az egyéb kellemetlenségek egyre gyakoribbakká válnak.

Tanácsok

– Tanuljon meg relaxálni: a lazítás messze a legjobb eszköze a stressz elleni védekezésnek. Ha nem tudja, hogyan kell valóban hatásosan pihentetnie testét-lelkét, forduljon szakemberhez. Feltétlenül jógázzon, még vastagbél-problémák esetén is használ.

– Próbáljon meg enyhe "segédeszközöket" igénybe venni: szedjen kis adagban magnéziumot (nagy adagban hasmenést okoz). Kávé helyett igyon a gyógynövényboltokban kapható frissítő teákból. Esténként sétáljon legalább fél órát. Megnyugszik majd, és így alvása is sokkal pihentetőbb lesz.

– Lassítsa a "ritmust": fordítson elegendő időt a napi alaptevékenységekre, a tisztálkodásra, az öltözködésre. Táplálkozzon nyugodt körülmények között, koncentráljon az ízekre, ne siettesse magát.

– Táplálkozzon megfelelően: tartsa be a rostdús diétát, és olvassa el a felfúvódás elleni teendőkről szóló, fentebb közölt fejezetet.

A rostdús étrend

Ha rendszeresen és pontosan követi az előírásokat, lehetősége lesz szenvedések nélkül lefogyni. Tartsa be az előírásokat, hogy az állandó éhség okozta kellemetlen közérzet csak rossz emlék legyen.

A menüben legyen protein az izmok erősítésére, továbbá zöldfőzelék és gyümölcs, mégpedig olyan, melyet a bélrendszere könnyen "elviseli". A keményítőről sem szabad megfeledkezni, mely az energikusság és a telítettség érzését kölcsönzi önnek, és persze a vitaminok is fontosak. Íme egy napi menü!

– A reggeli

Vitaminokban gazdag, kiadós, hogy erőt adjon önnek egész délelőttre.

Lehet benne: valamilyen cukor nélküli, meleg ital, 20 g kenyérféleség, három keksz 5 g vajjal, esetleg egy kávéskanál dzsemmel, vagy három szárazsütemény, ízlés szerint. Egy bögre sovány tej, natúr joghurt, 100 g sovány, fehér sajt, házi kompót vagy gyümölcssaláta, reszelt alma, körte, őszibarack vagy egy kis méretű banán (ízlés szerint váltogatva) szintén fogyasztható. Nagyon érett gyümölcsöket válasszon.

– Az ebéd

Tartalmas, kiegyensúlyozott és protein-tartalmánál fogva segít fenntartani az energiaszintet.

Lehet benne: 100 g főtt zöldség, 100 g hal, sovány hús vagy szárnyas, 100 g főtt burgonya, vagy 50 g kenyér, esetleg valamilyen sovány tejtermék, szezon szerinti hámozott gyümölcs vagy cukor nélküli kompót.

– A vacsora

Könnyű, de mégis laktató.

Például: rántás nélküli leves, 80–100 g főtt zöldség, kevés főtt burgonya vagy kenyér, 100 g hal, egy tojás, egy szelet sovány sonka vagy 40 g sovány sajt vagy egyéb sovány tejtermék, gyümölcs.

Kapcsolódó anyagaink:

Az elhízásról pszichológusszemmel
Emelje maximumra
Fogyni akarok
15 jótanács fogyókúrázóknak
Ártalmatlan falatok - Miért nassolunk?

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Patika Magazin Online

A Patika Magazin a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egészségügyi ismeretterjesztő folyóirata.
Kiadja: Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési tájékoztató   |    Facebook   |    Google+

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!