http://www.patikamagazin.hu/cikk/index/15568/a-majra-leslekedo-veszely-gondolta-volna_html
  Bejelentkezés
Regisztráció
RSS - Fórum
A honlapon több, mint 10 000 cikk segíti az Ön gyógyulását!
 
 
Férfi Baba-mama Egészséges ízek Szépség Párkapcsolat és szex Fogyókúra
Gyógyszer nélkül? Betegszervezetek Életvezető Lélek Kultúra Sport & életmód
   
< Vissza  Fogyókúra
Gyógyszert a gyógyszertárból!

Tovább >>  

  

Tovább >>  

  

Tovább >>  

Tovább >>  

Tovább >>  

      Tovább >>  

      Tovább >>  

Tegye fel kérdését gyógyszerészünknek! gyogyszereszv@galenus.hu

 

Tegye fel kérdését orvosunknak! orvos@galenus.hu

 

A májra leslekedő veszély! - Gondolta volna?

Aki azt gondolja, csak a nagy mennyiségű alkoholfogyasztás jelent veszélyt a májra, az téved. Ugyanis az elhízás és az inzulin-rezisztencia ebből a szempontból sokkal inkább veszélyezteti a , mint azt korábban gondolták.

Az már régóta ismert tény, hogy a rendszeres alkoholfogyasztás zsírmájat okozhat. A svéd Linköping Egyetemen folyó kutatások azonban azt is kimutatták, hogy a túlsúlynak és az inzulin-rezisztenciának is lehet ilyen következménye. Innen pedig már csak „egy ugrás” a cukorbetegség, a magas vérnyomás és a szív- és érrendszeri megbetegedések.

 

Az elhízás veszélyesebb a májra, mint az alkohol

 

Eddig úgy tűnt, hogy a nőknek már napi fél pohár, férfiaknak napi egy pohár bor elegendő a zsírmáj kialakulásához. Most azonban két svéd professzor arra a következtetésre jutott, hogy a csekély mennyiségű alkohol nem jelent kockázatot a zsírmáj kialakulása szempontjából. A vizsgálataik során 44 személyt osztottak két csoportra. Az egyik csoport teljes absztinenciát folytatott három hónapig, míg a másik csoportnál engedélyezett volt az alkohol: a nőknél egy, a férfiaknál két pohár vörösbor naponta. A vizsgált időszak előtt és után is korszerű mágneses rezonancia (MR) vizsgálattal mérték a máj zsírtartalmát.


Kiderült, hogy amíg ez a csekély mennyiségű vörösbor nem befolyásolja a zsírtartalmat, addig az elhízás és az inzulin-rezisztencia nagyon is. A három hónapos időszak után ugyanis egyetlen „borivónál” sem mutatkozott zsírosabb máj vagy emelkedett máj-transzamináz szint. Sőt, a veszélyes LDL koleszterint szint is 16 %-kal volt alacsonyabb azoknál, akik mértékletesen bort kortyoltak. Ezzel párhuzamosan csökkent a szív- és érrendszeri betegségek kockázata is.

 

 

A zsírmáj májzsugorodáshoz vezethet

A megfigyelések szerint tehát a zsírmáj kialakulása sokkal inkább veszélyezteti a jelentős súlyfelesleggel élőket, ami viszont a májzsugorodás (cirózis) előszobája.
A zsírmáj egyike azon anyagcsere-betegségeknek, amelyekről bebizonyosodott, hogy az elhízással és a mozgásszegény életmóddal összefüggésben jelentkeznek. Patkánykísérletekben figyelték meg, hogy a nem mozgó, elhízott állatoknál egyéb rendellenességek mellett az energiatermelő sejtszervecskék (mitokondriumok) működése is meggyengült. Ráadásul mivel alacsony volt a zsírfeldolgozó képességük és abnormális a zsírraktározásuk, idősebb korukban már a májuk is károsodott: májfibrózis alakult ki náluk, ami hosszabb távon májzsugorba torkollhat. Az sokat mozgó, élénk, normál súlyú patkányok mája viszont életük végéig egészséges maradt.

 

 

A súlycsökkenés egészséghez vezet

"Az elhízás és a máj károsodásának összefüggése csak egy azon kockázatok közül, amelyek a túlsúlyosakat fenyegetik. Éppen ezért nem csak esztétikai, de döntő részben egészségügyi kérdés is a normális testsúly és testösszetétel elérése." – elemzi a helyzetet dr. Babai László, az Oxygen Medical életmód orvosa. – "Az elhízottaknál azonban különösen körültekintőnek kell lenni a megfelelő fogyás-program kidolgozásakor, hiszen a házilagos, drasztikus kúrák a legjobb esetben is csak jojó-effektust eredményeznek, de akár súlyos egészségkárosodást is okozhatnak. Éppen ezért ilyen esetekben feltétlenül szakemberhez kell fordulni a megfelelő, hosszú távú eredmény eléréséért. A felmérésekre épülő tanácsadásnak éppúgy része kell, hogy legyen a személyre szabott táplálkozás, mint a mozgásprogram – a kockázatok és célok pontos mérlegelésével."

www.oxygenmedical.hu
(BSD)


2011-06-29 11:00:00

További cikkek:

JELES NAPOK
Máj.
24.

Ma Eszter, Eliza napja van.

Március 31-ig lehet jelentkezni a megváltozott munkaképességű embereknek felülvizsgálatra a Nemzeti…
Feleannyi zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk, mint amennyit ajánlott lenne. Pedig napi fél kiló zöldség-gyümölcs…
Az erős hajtásban nemcsak szénhidrátokra van szükségünk, hanem minden tápanyagra. A Nestlé svájci kutatóközpontjának…

 

 

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési nyilatkozat