 |
|
|
|
Gének határozzák meg, ki az édesszájú
|
|
|
|
Sokan éreznek lelkiismeret furdalást nassoláskor, pedig van, akinek nehezebb az önmegtartóztatás. Amerikai kutatók ugyanis megállapították, főként az öröklött génjeinken múlik, hogy mennyire vagyunk édesszájúak. A természetes cukorpótlás híveinek jó hír, hogy hamarosan az EU-ban is engedélyezhetik a sztevia nevű növény kivonatát. Az ezzel készített ételeket és italokat a cukorbetegek is fogyaszthatják majd.
|
A cukorfalat édesen szereti
Nem véletlen, hogy a kedves, szeretnivaló embereket gyakran az „édes” jelzővel illetjük és hogy a szerelmesek gyakran „Édesemnek” szólítják egymást. Amerikai kutatók megállapították, hogy fellelhetőek közös vonások az ízlelésben és a személyiségjegyekben. Az Észak-Dakotai Állami Egyetem munkatársai arra jutottak, hogy kedvesebbnek és barátságosabbnak tartjuk azokat az embereket, akik szeretik az édességeket. Arra is fény derült, hogy azok, akik jobban kedvelik az édes ízt, általában valóban segítőkészebbek társaikkal.
Géneken is múlik
A Monell Chemical Senses Központjának munkatársai pedig azt bizonyították be, hogy alapvetően gének határozzák meg, ki az édesszájú, hiszen nem minden ember érzékeli és szereti egyformán az édes ízeket. Egereken végzett tanulmányuk során kiderült, hogy az édességek szeretete olyan génektől is függ, amelyek nem közvetlenül az ízérzékelésben, hanem az édes ízhez kapcsolható jutalmazási-, és motivációs folyamatokban vesznek részt.
Sokan lelkiismeretfurdalást éreznek, ha édességet, édes italokat fogyasztanak, hiszen tudják, hogy a túlzott cukorbevitel a magas energiatartalom miatt súlygyarapodást okozhat. Azonban ebben sem szabad átesni a ló túloldalára, hiszen a cukornak is megvan a maga helye a kiegyensúlyozott étrendben, amennyiben mértékkel fogyasztjuk. Ha édesítésről van szó, ma már egyre több lehetőség áll rendelkezésünkre.
Új édesítőszer jelenik meg a piacon - a sztevia
Az elmúlt évek során hazánkban is folyamatosan nő a cukorpótlók (édesítőszerek) fogyasztása, az élelmiszergyártók is sorra dobják piacra a különböző édesítőszerekkel ízesített termékeiket. Az Európai Parlament várhatóan 2011 novemberében ad engedélyt arra, hogy a sztevia nevű Dél-Amerikából származó növény kivonatát élelmiszer-alapanyagként használják a gyártók az EU területén. A sztevia kivonatait (port, szirupot, tablettát) és szárított leveleit a világ számos táján széles körben használják édesítésre. Az ázsiai országokban évtizedek óta elfogadott és ismert: üdítőitalokat, cukormentes rágógumikat, joghurtokat, savanyúságokat, szárított tenger gyümölcseit és süteményeket édesítenek vele a gyártók.
„A sztevia egy természetes édesítőszer, levelei 200-300-szor édesebbek a cukornál, az élelmiszerekhez a kivonatait használják. Alig tartalmaz kalóriát, ezért számos diéta során felhasználható, még cukorbetegek is fogyaszthatják.” – tájékoztat a várhatóan újonnan forgalomba kerülő édesítőszerről Antal Emese, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) elnöke.
Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége
(ni)
2011-11-14 17:00:00
|
|
|
Ma Eszter, Eliza napja van.
Március 31-ig lehet jelentkezni a megváltozott munkaképességű embereknek felülvizsgálatra a Nemzeti…
Feleannyi zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk, mint amennyit ajánlott lenne. Pedig napi fél kiló zöldség-gyümölcs…
Az erős hajtásban nemcsak szénhidrátokra van szükségünk, hanem minden tápanyagra. A Nestlé svájci kutatóközpontjának…
|
 |