Fogyni akar? Akkor ne koplajon! - 3. rész

2014-03-12 11:50:00    

Aránylag vékony a felsőtestünk, de annál terjedelmesebb a csípőnk, combunk, fenekünk, és egyes helyeken a narancsbőr is megjelent? Törekedjünk a mind kevesebb zsírbevitelre, valamint a sófogyasztás mérséklésére a vízvisszatartás (retenció) és a puffadás elkerülésére.

 

Mi legyen a tányérunkon, ha deréktól lefelé szeretnénk fogyni?

  • A diagnózis Aki deréktól lefelé akar fogyni, annak csökkentenie kell a só és a zyír fogyasztását!

Étrendünkben túl sok a zsír, a cukor, beleértve a keményítő tartalmú élelmiszereket, valamint a só sem kevés - ez utóbbi fokozza a szervezetben a vízvisszatartást, és növeli a narancsbőr kialakulásának esélyét.  Amellett nem elégséges a protein-, különösen a növényi fehérje-bevitel. Egyes esetekben azonban, ha fogyni akarunk, túl nagy adagokban fogyasztunk zöldségféléket, és ellenkező hatást válthatunk ki vele. Különösen a combunk erősödhet meg – ennek biokémiai okai vannak -, kellemetlen puffadás érzés kíséretében. Ezért fontos a retenció elleni küzdelem és a szervezet méregtelenítése.

  • Megoldások a táplálkozásban
  1. Fogyasszunk több proteint, mely felveszi a harcot a retencióval, és segít fenntartani az izomtömeget. Mégis, bizonyos mértékig korlátozzuk a vörös húsok fogyasztását, melyek savasítják a szervezetet, és akadályozhatják a fogyást. Helyettük részesítsük előnyben a sovány állati fehérjéket (pld. szárnyashús, hal) és főként a növényi eredetűeket (pld. hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonafélék).
  2. Főzéskor támaszkodjunk fokozottabb mértékben a fűszerekre (bors, curry, sáfrány stb.) és az aromás növényekre, melyek ízesebbé teszik az ételeket, anélkül, hogy sóznánk őket.
  3. Csökkentsük elsősorban a telített zsírok (sültek, szószok, zsíros felvágottak stb.) és az erősen sózott sajtok fogyasztását.
  4. Igyunk naponta kellő mennyiségű (másfél-2 l) vizet, de ne essünk túlzásokba. Kerüljük szervezetünk „hiper-hidratálását”, mely hajlamosít a retencióra.
  5. Őrizzük meg az evés élvezetét! Újítsunk ízletes receptekkel, színes zöldség-gyümölcs tálak készítésével. Figyeljünk arra, hogy ne ismételjük unásig a „jól bevált” menüt. Ne feledkezzünk meg az évszakok adta előnyökről táplálkozásunkban sem, így tegyük változatossá az étrendünket.

 

Hogyan változtassunk szokásainkon?

  • A profil

Ha úgy érezzük, érzelmi hiányunk van (amely akár korábbról is eredhet), gyakran evéssel „vigasztaljuk” magunkat, miközben nem marad el az édesség, a rágcsálnivaló, azaz a nassolás... Előfordul, hogy nemcsak nappal érzünk „evési kényszert”, hanem még éjjel is arra ébredünk, hogy ennénk valamit. Ami természetesen veszélybe sodorja az alakunkat. Sajnos ezt a problémát nem mindig tudjuk orvosolni, a rossz közérzet ellenére sem, amit egyrészt bűntudatunk, másrészt súlyfeleslegünk okoz. Mindez természetesen kedélyállapotunk és önbecsülésünk kárára válik.

  • Mit tegyünk a siker érdekében?

- Járjunk el többet otthonról, gyakrabban látogassuk meg barátainkat, sétáljunk rendszeresen a szabadban, vagy akár csevegjünk a neten, telefonáljunk hosszabban, hogy figyelemelterelő tevékenységeinkkel legyőzzük az evési kényszert. Munkahelyen inkább kezdeményezzünk egy kis beszélgetést a kollégánkkal, ha nő a feszültség, vagy érzelmi gondunk van, semmint elővegyük a csokoládét a fiókból, vagy rohanjunk az iroda melletti édesség-italkiadó automatához. Segíthet átvészelni a „nehéz perceket”...
- Tudatosan próbáljuk növelni önbizalmunkat, és mentálisan is kapcsolódjunk ki olyan hasznos gyakorlatokkal, mint pld. a jóga, vagy a meditáció.
- Válasszunk csoportosan végezhető fizikai tevékenységet, amikor nem kell a középpontban lennünk, de eltelhetünk az együttlét és mozgás örömével. Ilyenek a különböző táncok: pld. a zumba, mely alkattól, kortól függetlenül ropható, továbbá hat a fáradtság és az evési vágy ellen.
- A kudarcainkon való rágódás helyett összpontosítsunk inkább kisebb-nagyobb sikereinkre, önmagunk folytonos alábecsülésének megszüntetése érdekében. Így fokozatosan javulhat önértékelésünk, aminek következtében végül nyitottabbak leszünk a külvilágra.
- Megoldás lehet az is, hogy – naplószerűen - írásban rögzítjük fejlődésünk apró állomásait. Egyrészt azért, hogy ne feledjük, hol és mikor voltunk sikeresek, másrészt szükség esetén azokban találjunk kapaszkodót.
- Ha főképp deréktól lefelé kívánunk fogyni, többek közt a rendszeres kerékpározás és úszás, valamint az akva-gimnasztika minden fajtája rendkívül ajánlott. Hat a narancsbőr ellen is, amellett izmosít.

Mindenütt fogyni kellene?

Akinek nem "kritikus zónái" vannak, hanemegyszerűen csak fogyni szeretne mindenhonnan, annak ajánljuk cikksorozatunk 4. részét!

 



Galenus

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Patika Magazin Online

A Patika Magazin a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egészségügyi ismeretterjesztő folyóirata.
Kiadja: Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési tájékoztató   |    Facebook   |    Google+

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!