Ha ránk tör a migrén...

2003-06-27 15:06:04    

A migrénes fejfájás az ér-eredetű, más néven vaszkuláris fejfájások - amelyek az agyban levő erek átmérőjének gyors változásával hozhatók összefüggésbe - közül a leggyakoribb. A szerotonin nevű ingerületátvivő anyag kibocsátása valószínűleg szerepet játszik a roham kialakulásában, mely egyoldali lüktető fejfájással, gyakran hányingerrel, hányással jár.

A látászavar is gyakori tünet, és az arczsibbadás sem ritka kísérőjelenség. Kezelés nélkül a rohamok akár három napon át is tarthatnak. A fájdalom néha az egész fejre kiterjed, és a fizikai megterhelés csak súlyosbítja a tüneteket. Nem ritka az extrém fokú fény-és hangérzékenység, miközben a beteg fázhat, a külső szemlélő számára pedig sápadtnak tűnhet.

Amennyiben már legalább ötször jelentkezett rohamszerűen a gyakorta féloldali, görcsös vagy lüktető fájdalom, nagy a valószínűsége, hogy migrénünk van. Az edzett migrénes már a fájdalom megjelenése előtt fél-egy nappal, az úgynevezett megelőző tünetekből érzi a közelítő fájdalmat. Például megváltozik a hangulata, az étvágya, az ébersége. Közvetlenül a fájdalomroham előtt karikákat vagy szikrákat lát táncolni szeme előtt. A migrénes időszakot gyakran kíséri hányinger, a fájdalom pedig a legkisebb mozdulatra, fény- vagy hanghatásra fokozódik.

• A leggyakoribb migrénkiváltók: sajt, csokoládé, kávé, tojás, búzatermékek, földimogyoró, citrusfélék és paradicsom, sertéshús, alkohol.
• Ha hát, nyak vagy koponya eredetű problémák gyanúja merül fel, érdemes masszőrhöz fordulni. A vázrendszeri problémák kezelése sokszor megszünteti a migrént.
• Azok, akiknek migrénjét stressz váltja ki, próbálkozzanak meg a stresszcsökkentés különféle módszereivel. A relaxáció, a meditáció, a jóga, a szauna és a könnyű izomlazító gyakorlatok nagy megkönnyebbülést hozhatnak.

Mit tehetünk?

A legtöbb fejfájásra gyors, átmeneti enyhülést adhatnak a vény nélkül is kapható fájdalomcsillapítók. Súlyosabb esetben azonban csak a receptre írható szerek hatásosak, a lelki stressz okozta fájdalom esetén pedig akár pszichológus segítségére is szükség lehet.

Ha fájdalmaink nagyon erősek és tartósak, feltétlenül forduljunk orvoshoz, mert a háttérben más agyi vagy idegrendszeri elváltozás is állhat.

Természetes segítség

A gyógyszerszedésen kívül sokféle módon próbálkozhatunk a fájdalom csökkentésével, sőt megelőzésével. Elsősorban a kiváltó ok megszüntetésével, például a tenziós (vérnyomás-rendellenesség miatti) fejfájást kiváltó stresszhelyzetek oldásával vagy a migrénes folyamatot beindító, provokáló ételek, italok fogyasztásának elkerülésével.

A legfontosabb a fájdalom eredetét képező feszültség feloldása. Ha a probléma oka izomfeszültség, végezzünk 1–2 óránként 10 percig nyújtó, lazító gyakorlatokat. Lehetséges, hogy testtartásunk a bűnös, vagy az a póz, amiben dolgozunk.

Egyszerű gyakorlatok segítségével megőrizhetjük nyakunk és vállunk lazaságát, helyes tartását. Ha fejünkben feszítő fájdalmat érzünk, dőljünk hátra egy kicsit és végezzünk néhány lassú fejkörzést. Engedjük le állunkat a mellünkre, majd lassan forgassuk fejünket balra, ejtsük hátra, azután körözzünk jobbra és vissza a mellünkre. Legjobb öt körzést végezni az egyik irányba és még ötöt a másik irányba. Ugyanúgy megmozgathatjuk a vállainkat, törzsünket is. A legegyszerűbb gyakorlatok rendszeres ismétlése csodákra képes.

Megjegyzés: A fejkörzések megnyújtják azokat az izmokat, amelyek terheléskor befeszülnek.

Önmasszázs

Javítja a vitalitást, és a relaxációt is segíti, mert tonizálja az izmokat, gyorsan eltávolítja a salakanyagokat, a fájdalmat előidéző vegyületeket, és serkenti a vérkeringést. Először helyezzük kezünket az arcunkra, majd kezdjük el masszírozni a fejbőrünket. Dörzsölés helyett inkább a fejbőrünket mozgassuk az ujjainkkal. Simítsuk a homlokunkat a hajunk felé. Halántékunkat nyomjuk erősen mindkét kezünk középső ujjaival, utána masszírozzuk át alaposan a harmadik és negyedik ujjunkkal, kis körkörös mozdulatokkal.

A megelőzés természetes módjai

• A feszültséget oldhatjuk izomrelaxációval, alvással és autogén tréninggel.
• Fogyasszunk nagy mennyiségű magnéziumot (2x300 mg/nap)
• Akupunktúra és akupresszúra is megoldás lehet erősebb fájdalmakra, és azok kivédésére.
• Menstruációkor fellépő migrénnél segít a homeopátiás kezelés.
• A méregtelenítés segít azoknak az idegrendszert terhelő anyagoknak a kiválasztásában, melyek ismételt fejfájást idéznek elő.
• A vegetatív idegrendszer stabilizálásában segítenek a következő gyógynövények: orbáncfű, citromfű, levendula.
• Kitűnő lazító hatásúak az illóolajok. A rozmaring, bazsalikom, fenyő, menta aktiválják a keringést, a levendula, geránium és ilang-ilang pedig oldják a feszültséget.
• A stressztűrő képességet fokozza a ginzengtea vagy -kapszula.
• Az elektromos fájdalomcsillapító készülékek is eredménnyel használhatók.
• A nők fejfájásának hátterében gyakran krónikus vashiány szerepel. Alkalmanként hasznos várképünket ellenőriztetni.

[Forrás: Ideál Reforméletmód Magazin]

Kapcsolódó anyagok:

Fáj a fejem
Ha ránk tör a stressz
Nincs két egyforma fejfájás

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési nyilatkozat

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!