Azoknak a gyermekeknek, akiket szoptatott az anyjuk, később alacsonyabb lesz a vérnyomása, mint akiket bébiétellel etettek csecsemőkorukban - derült ki brit kutatók tanulmányából.
A Bristol Egyetem gyermekorvosai és epidemiológusai több mint 4700 gyermek bevonásával végezték a szoptatás hatásával kapcsolatos vizsgálatot - a gyermekek első hat évét kísérték figyelemmel. Feljegyezték, hogyan táplálják a gyermekeket, és folyamatosan mérték a kicsik vérnyomását is.
Dr. Richard M. Martin és munkatársai rájöttek: szignifikánsan alacsonyabb azoknak a gyermekeknek a vérnyomása, akiket szoptatott az anyja. Az erre vonatkozó eredményeiket a Circulation című szaklapban publikálták. A tanulmányból az is kiderül, hogy a további jelentős különbségek mutatkoztak annak függvényében, milyen a gyermek szocioökonómiai státusza, illetve dohányzott-e a kismama a terhesség alatt.
Richard M. Martin arra is kitért, hogy az anyatejjel táplált gyermekek vérnyomása a szoptatási időszakot követően is alacsonyabb marad, azaz, mint azt egyéb tanulmányokban már közzétették, a felnőttkorig kihat a csecsemőkori táplálás hatása. Ennek az lehet az oka, hogy a tápszereken több só, energia és protein van, mint az anyatejben, s ez hat a későbbi étkezési szokásokra.
Ráadásul az anyatej több hosszú szénláncú, többszörösen telítetlen zsírsavat tartalmaz, aminek szintén pozitív hatása lehet. Szakértők szerint a szisztolés vérnyomás egyszázalékos csökkenésével a lakosság körében a teljes halálozási ráta másfél százalékkal csökkenhetne.
[forrás: Galenus]
2004-07-19 16:18:29