A vérképző folsav

2004-11-27 12:26:46    

A folsav a B-vitamin-család tagja, vízben oldódó vitamin. Nélkülözhetetlen a vörösvértestek képződéséhez, a nukleinsavak (RNS, DNS) szintéziséhez és a szervezet sejtjeinek osztódásához. Szerepet játszik a megfelelő növekedésben. Segíti a fehérjék anyagcseréjét és felelős a szép, egészséges bőrért. Legyengült állapotban fokozza az étvágyat.

Serkenti a tejképződést, ezért szoptató anyák számára javasolt a több folsavbevitel. Állapotos nőknek egy felnőtt szükséges napi adagjának kétszeresét kell fogyasztaniuk, ugyanis – vizsgálatok igazolták – a folsavnak jelentős szerepe van egy magzati fejlődési rendellenesség, a nyitott gerinc kialakulásának megakadályozásában.

Folsavhiány kiegyensúlyozott táplálkozás esetén nem lép fel, napi szükségletünket ételeinkből fedezzük.

Egyes bélbetegségek és bizonyos gyógyszerek azonban akadályozzák a vitaminok felszívódását, illetve a fokozott C-vitamin-bevitel gyorsíthatja a folsav kiürítését a szervezetből – ezekben az esetekben felléphet folsavhiány. A túlzott alkoholfogyasztás, különösen hiányos táplálkozás mellett, szintén okozhat hiányt a szervezetben.

A folsavhiány tünetei a B12-vitamin-hiány tüneteihez – húsundor, nyelvégés –, a vérszegénység tüneteihez – fáradtság, szédülés, szívgyengeség – hasonlóak. A túl sok folsavfogyasztás gyomor- és bélpanaszokat válthat ki.

A legfontosabb folsavforrások: a sötétzöld levelű főzelékfélék, sárgarépa, sárgabarack, tök, avokádó, bab, tojássárgája, máj, élesztő, teljes őrlésű búza- és barna rozsliszt.

[forrás: Galenus]

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési nyilatkozat

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!