Emelje maximumra!

2002-09-02 09:03:06    

Számos genetikai tényező, a testmozgás és a diéta mind befolyásolja az anyagcsere gyorsaságát. Ez a magyarázata annak is, hogy bizonyos emberek azt ehetnek, amit akarnak súlyuk növekedése nélkül, mások viszont arra panaszkodnak, hogy ha csak ránéznek az ételre, máris híznak. Az anyagcsere gyorsaságának növelésére a legjobb módszer a fokozott testmozgás, akkor elfelejthető a diéta. Az alacsony kalóriájú diéták ugyanis lelassítják az anyagcserét, mert a test azt hiszi, éhezik.

5 tény az anyagcseréről

 

• A sovány embereknek gyakran gyors az anyagcseréjük.

Ennek oka az, hogy a legtöbb felvett tápanyagot elégetik, energiává alakítják, és kevesebb marad elraktározva.

• Az emberek nem lassú anyagcseréjük miatt túlsúlyosak. Valójában nekik is gyorsabb az anyagcseréjük, hogy mozgásban tartsák a testüket.

A dietetikusok ezért az olyan "egészséges" kalóriák fogyasztását tanácsolják, mint például az összetett szénhidrátok (teljes őrlésű lisztből készült tészták, barna rizs).

• A kutatások szerint kevés a bizonyíték arra, hogy a kor előrehaladtával az anyagcsere lassul.

• A diétás tabletták gyorsítják ugyan az anyagcserét, de csak addig, amíg szedik azokat. Azonban a hosszú szedési idő során az egészségre káros mellékhatásuk lehet.

• A pajzsmirigy úgy szabályozza az anyagcsere értéket, hogy egy tiroxin nevű hormont termel. Amikor ez a hormon a testben megjelenik, megnöveli az alapanyagcserét. Nyomja meg az újraindító gombot!

Ha évek óta diétázik, és mégsem fogy, dobja el a diétás könyvet! Vizsgálja felül korábbi étkezési szokásait, változtasson életmódján!

 

• Mozogjon többet!

Nem kell órákat töltenie a tornateremben. Próbálkozzék olyan testmozgással, melyet kedvel. Például vezesse be fokozatosan a rendszeres sétálást. Esetleg oda, ahol gyakran megfordul (munkahelyre, boltba, vasútállomásra, stb.). Az úszás, aerobik vagy torna szintén célravezető. Először hetente egyet ütemezzen be ezek közül, majd növelje az alkalmak számát.

• "Pörgesse fel" étkezését!

Csökkentse (de ne szüntesse meg) a zsírok és a cukor fogyasztását, állítson össze kiegyensúlyozott, proteint, összetett szénhidrátot és növényi zsiradékot tartalmazó étrendet. Egyen rendszeresen, hogy szervezetét megfelelően működtesse. Fogyasszon sok zöldséget, a benne található vitaminok és ásványi anyagok segítségével anyagcseréjét csúcsra járatja.

• Ne hagyja ki a reggelit!

A reggeli fokozza anyagcseréjét, és megfelelően kezdheti vele a napot. A felkelés utáni evés "felébreszti" a test anyagcsere-folyamatait, mert emésztenivalót és felszívnivalót ad nekik. Amikor valaki nem reggelizik, azt később valamilyen magas kalóriatartalmú élelmiszerrel szokta pótolni. A legjobb tanács azoknak, akik fogyni akarnak: ha eltér egy kicsit az egészséges étrendtől, és megeszik egy tortaszeletet, ne aggódjon miatta. Fogyaszthat bármit, csak egyen kevesebb magas zsír- vagy cukortartalmú ételt.

• Egyen valamit délután!

Sokan nem fogyasztanak semmit délután, amikor az anyagcsere-folyamatok az ebéddel vannak elfoglalva. Ennek eredménye az alacsony vércukorszint lehet, és megzavarhatja a szervezet megszokott ritmusát. Legjobb ilyenkor egy kis pirítóst, "barna" kekszet (töltelék nélkül), egy szendvicset fogyasztani, vagy egy kis gyümölcsöt beiktatni.

• Legyen segítője!

A multivitamin készítmények – amelyekben B-vitamin, magnézium és jód is van –megfelelően alakítják az anyagcsere értékét. Nagy mennyiségben azonban ne alkalmazza orvosa tanácsa nélkül, mert mellékhatásuk lehet.

Egészségügy és internet
Ön mire használja az internetet az egészségügyi ismeretszerzésben?

Patika Magazin Online

A Patika Magazin a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egészségügyi ismeretterjesztő folyóirata.
Kiadja: Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési tájékoztató   |    Facebook   |    Google+

Copyright © Galenus Kiadó. Minden jog fenntartva!