http://www.patikamagazin.hu/cikk/index/8163/a-statin-kezeles-a-colorectalis-rak-ellen-is-ved_html
  Bejelentkezés
Regisztráció
RSS
A honlapon több, mint 13 000 cikk segíti az Ön gyógyulását!
 
 
Férfi Baba-mama Egészséges ízek Szépség Párkapcsolat és szex Fogyókúra
Gyógyszer nélkül? Betegszervezetek Életvezető Lélek Kultúra Sport & életmód
   

Tovább >>  

  

Tovább >>  

  

Tovább >>  

Tovább >>  

Tovább >>  

      Tovább >>  

      Tovább >>  

A statin kezelés a colorectalis rák ellen is véd?

Itt az idő, hogy a statinok kiegészítő hatásaira vonatkozó, alapvető kérdésekre választ adjunk.

Még csak néhány nap telt el azóta, hogy hírt adtunk azokról a vizsgálatokról, melyek azt jelezték, hogy a statin kezelésben részesülő nőknek nem csupán a vérlipid profilja lesz kedvezőbb, hanem közöttük ritkábban fordul elő az emlőrák is (A statin kezelés véd az emlőrák ellen?), s máris újabb közlemény jelent meg - most a colorectalis rosszindulatú daganatokkal kapcsolatban, - ami alátámasztja ezt a megfigyelést.

Jenny Poynter (Univ.of Michigan in Ann Arbor, USA) azoknak az adatait gyűjtötte össze, akik részt vettek a "Molecular Epidemiology and Colorectal Cancer" tanulmányban. Ebben a vizsgálatban olyan betegek szerepeltek, akiknél colorectalis carcinomát találtak 1998-2004 között, illetve megfelelően párosított kontrollok, akik kor-, nem- és etnikai szempontból hasonlónak minősültek. Az elemzésben 1953, colocrectalis carcinomában szenvedő beteg és 2015 kontroll adatai kerültek. Azokat vették statinnal kezelteknek, akik legalább öt évig szedtek ilyen gyógyszert.

A kontrollokhoz képest a statin készítmények szedése felére csökkentette a colorectalis carcinoma relatív kockázatát (OR 0.50, 95 %-os megbízhatósági intervallum 0.40-0.63). Ez az összefüggés akkor is szignifikáns maradt, ha figyelembe vették az aszpirin, vagy más gyulladáscsökkentők használatát, a fizikai terhelést, a hypercholeterinaemiát vagy azt, hogy a családi anamnézisben szerepelt-e colorectalis rosszindulatú daganat, illetve akkor is, ha a zöldség-fogyasztás szerint módosították az értékelést (OR 0.53, 0.38-0.74). A páciensek statin szedésére vonatkozó adatai eredetileg egy kérdőívre adott választban szerepeltek, de az orvosi dokumentáció ennek megbízhatóságát 96.5 %-os pontossággal megerősítette.

A szerzők hangsúlyozzák, hogy mivel a daganat előfordulásának abszolút kockázat-csökkenése még 47 %-os relatív változás esetén is kicsiny, további vizsgálatokra van szükség, mielőtt kimondható volna, hogy a statinok hatása egyértelműen kedvező a colorectalis carcinoma megelőzésére.Számításaik szerint egy colorectalis rosszindulatú daganat megelőzésére 4.814 beteg rendszeres statin terápiájára volna szükség.

A statinok ilyen irányú hatása annak köszönhető, hogy gátolják a colon carcinoma sejtek burjánzását, ami egybevág ezekkel a klinikai megfigyelésekkel. A tanulmányhoz kapcsolódó szerkesztőségi közleményben a National Cancer Institute szakemberei azt írják, hogy "az eddigiek alapján korai volna a statinokat chemoprotective szerként a colorectalis carcinoma megelőzésére javasolni". Hozzáteszik azonban: "itt az idő, hogy a statinok kiegészítő hatásaira vonatkozó, alapvető kérdésekre választ adjunk"(N. Engl.J.Med. 2005, 352:2184-2192)

[forrás: weborvos.hu, 2005.06.02.]


2005-06-02 16:05:00

További cikkek:

JELES NAPOK
Máj.
24.

Ma Eszter, Eliza napja van.

Sok gyermekorvos és gyakorló anyuka ragaszkodik a "patikai popsikenőcsökhöz", amiket a gyermekorvos…
Habár a gyermekek helyes fogápolásra való nevelése a kicsik növekedésével együtt fejlődik, mégis sok…
"Anyu, apu, gyertek játszani!" - nos, ez gyakori kívánság. Ideális lenne, ha naponta sor kerülne közös…
Egy 16 éves fiú meghalt, mert öngyújtógázt szívott. Ezt a szert egyre több fiatal használja bódító hatása…
Hírek újonnan megjelent termékekről

 

 

Impresszum   |    Médiaajánlat   |    Adatkezelési nyilatkozat