Egyszer fent, egyszer lent – Téli hullámvasút

1310

A december, a karácsony, és az újév a legtöbb ember számára a feltöltődés, a pihenés és a közös pillanatok időszaka. Azonban vannak olyanok is, akik nem tudnak örömteli módon ünnepelni, nem képesek kikapcsolni. Sok esetben ez nem depresszió, ki lehet billenteni őket a letargikus hangulatból.

Az ember hangulatára sok minden kihatással lehet, ami által kileng akár pozitív, akár negatív irányba egyaránt. Valaki azáltal is szomorúvá válik, ha lát egy hajléktalant az utcán, aki kiszolgáltatott, nehéz sorsú. De valakit ez nem tudja kibillenteni a jókedvéből. Pozitív értelemben ugyanilyen ingatag az ember hangulata. Ha arra gondolok, hogy saját kollégáim között is van olyan, aki képes egész nap dúdolgatni egy dalszöveget, miközben mosolyog. Jól látszik, hogy az egyéni tényezők határozzák meg az aktuális kedvünket. Attól még, hogy rossz kedvem van egy nap vagy pár napig, az nem azt jelenti, hogy klinikai értelemben depressziós lennék, sőt, ha fokozott módon jókedvem van, az ugyanúgy nem mániás állapotra enged következtetni.

Valaki sérülékenyebb télen

A tél, a hideg, a sötét is egy olyan tényező, ami valakinek tud fejtörést okozni. Jellemző tünet ilyenkor a fáradtság, motiválatlanság, de gyakran arról panaszkodnak ezek az emberek, hogy levertek. Pszichoterapeutaként szeretném hangsúlyozni, hogy mindez nem depresszió, ne ijedjünk meg tőle. Lássuk, hogy télen az élőlények működése, így az ember szervezete lelassul, egyfajta téli álmot alszanak, hiszen nincs elég fény, hideg van és a vitaminbázis megcsappan. A fáradtság, a depressziónak tűnő állapot annak köszönhető, hogy mi ugyanolyan hőfokon szeretnénk élni, nagy lendülettel, energiával vágunk bele a napokba. Azonban egy idő után, már minden tartalékunkat felhasználjuk és az évszak, hideg következtében nincs természetes utánpótlás. Lemerülünk, mint egy “elem”. Tehát lényegében a téli hangulati ingadozás egy becsapós jelenség, mert nem szabad bedőlni annak, hogy mi magunk elhiggyük, miszerint depressziósak vagyunk. Talán még egy példa jól tükrözi a pozitív szemléletemet, ami egyértelműen az, hogy a szezonális hangulatváltozás normális jelenség: mindenki volt már beteg, lázas, ilyenkor levert az ember és, húzza az ágy. De ez sem depresszió, noha hasonló tünetekkel is jár az érzelmi élet zavara.

Ne vigyen el minket a karácsonyi zsongás

A karácsony is egy olyan szenzitív időszak tud lenne, amikor könnyen hatása alá tudunk kerülni, negatív értelemben. Sajnos gyakran az az érzésem, hogy meg van rendelve a jókedv, a szeretet megélése és a tökéletesség. Próbáljunk meg a realitás talaján gondolkodni és kibújni a karácsonyi stressz nyomása alól. Igen lehet! Nem az a jó anyuka, aki temérdek mennyiségű beiglit süt és roskadásig megtölti ajándékkal a nappalit. Azt szoktam mondani, hogy legyen mindenki önző és ne a külső elvárások, akár szomszéd, rokonok szokásai legyenek a mérvadók, hanem önös céllal, csak az, ami számára örömteli, meghitt. Ezt a gondolatomat még akkor is fenntartom, ha esetleg valaki kilógna a sorból és eltér a megszokottól. Egy család viszonya az ünnephez nagymértékben azon múlik, hogy milyen sémákat, korábbi tapasztalatokat hoz otthonról. Mindez úgy fog változni, hogy a körülöttem élők is a korábbi élményükből fognak viszonyulni az ünnephez, azaz egy család képes megkonstruálni egy új, immáron közös szokásrendszert.

Mi magunk tehetünk a jobb hangulatért!

Az irányítás mindig a mi kezünkben van, így nem kell passzív elszenvedőjének lenni a saját életemnek. Ez sokak számára öröm, de nem kevés ember teherként éli meg. Ha rossz kedvem van, akkor tegyünk ellene. Ha van egy kis idő, a mozgás nagyon jó stresszoldó. Sokan nem mozognak eleget, pedig a mozgás nagyon fontos a mentális egészségünk szempontjából. A friss levegő, mozgás és a fény kiváló recept a rossz kedv és a stressz ellen. Lepjünk meg magunkat, tegyünk valami olyasmit, ami motiváló erőként hat rám. Ne kerüljük a társas érintkezés lehetőségét. A kezdeti lépés nehéz, de utána a csoport, társaság pozitív hangulata át tud billenteni minket is. Szeretném jelezni, hogy nincsen egy “tuti” jó tanács arra, hogy kit, mivel lehet kihozni a hullámvasút negatív pólusából, azt viszont szakemberként hiszem, hogy az az ember, aki nem depressziós, amilyen gyorsan lent találta magát, olyan gyorsan felül is tud kerekedni a negatív gondolatokból.

 

Boldog Karácsonyt Kívánok Mindenkinek!

Makai Gábor
klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta
www.makaigabor.hu
makai.pszichologus@gmail.com
https://www.facebook.com/makai.gabor.pszichologus