Haspuffadás és társai: mit tehetünk ellenük? – 3. rész

596

Szabaduljunk meg a zsírpárnáktól! Ha az emésztéssel kapcsolatos problémáinkat szeretnénk orvosolni, a hastájékra rakódott felesleges kilóinktól is tanácsos megszabadulnunk. De hogyan? Eddigi táplálkozási szokásaink megváltoztatásával, és az annyit hangoztatott, mégis gyakran mellőzött, rendszeres testmozgás segítségével.

 

Cikkünk 1. részét ITT,

cikkünk 2. részét pedig ITT olvashatja.

A felesleges kilók eltüntetését kezdjük azzal, hogy mellőzzünk minden cukrosat a táplálkozásunkból, ami zsír formájában raktározódik.  Természetesen magát a zsírbevitelt is kontrollálni kell. A legrosszabbat persze akkor okozzuk magunknak, ha egyszerre cukros és zsíros élelmiszereket fogyasztunk pld. csokoládét, süteményt, kekszeket…. Kerüljük az olyan magas glikémiás indexű (GI) élelmiszereket, italokat, mint a cukros üdítők, édességek, fehér rizs, fehér kenyér, burgonyapüré stb., mert ezek emelik a GI-t, így fokozzák a zsírok raktározódást, elősegítik a zsírpárnák megjelenését. (A GI a tápláléknak a vércukorszintre gyakorolt hatását mutatja.)

Álljunk ellen a nassolásnak!

A magas glikémiás indexű élelmiszerek gyorsan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak. Ezek (hirtelen) megnövelik a vércukor- és inzulin-szintet, ami azután hipoglikémiát vált ki (olyan állapotot, amikor a vércukor szintje rendellenesen alacsony), majd hirtelen támadt éhséget idéz elő. Ekkor újrakezdjük a vércukor emelését, és raktározunk… és ezért hizlal a nassolás. Magas és alacsony vércukorszintek követik egymást, amikor a sok kis raktározódás nagy zsírpárnákat eredményez! A jelenség megakadályozására kövessünk kiegyensúlyozott, változatos, rostokban és proteinekben gazdag étrendet. Legyen benne mindenekelőtt zöldség és hús, joghurt vagy gyümölcs; hal, köretnek barna rizs, vagy pld. durum lisztből készült tészta. Amikor ezek összekeverednek a gyomorban, együtt alacsonyabb GI-vel rendelkeznek, mint az összetevők egyenként. A vércukorszint rendszerint olyan mértékben nő az ilyen étkezések után, hogy később nem tör ránk a nassolási vágy, és nem áll fenn a zsírok nagyfokú raktározódásának veszélye.

Zsírégetéssel segítsük elő a fogyást!

A proteinek (tojás, hal, sonka, hús…) enyhítik az étvágyat, és a rostok lassítják az emésztést. A koffeines ital (kávé, tea) cukor és tej nélkül fogyasztva sietteti a zsírégetést. Gondoljunk még a zsírégető hatás szempontjából a fahéjra (amely csökkenti a GI-t),  a rostban gazdag almára, a C-vitaminban és polifenolokban gazdag káposztára és a vízhajtó hatású ananászra.

Egy alattomos ellenség: az alkohol

Az alkohol nem zsír formájában raktározódik, hanem „kisajátítja” a szervezetet, mely azt energiává alakítja át. Így amit azzal egyidejűleg eszünk, raktározódik. Emiatt a rendszeres (akár kis mennyiségű) alkoholfogyasztás mellett lehetetlen fogyni. A legrosszabbak a cukor tartalmú alkoholos italok: koktélok, az ízesített sörök, édes vermutfélék, hozzáadott cukorral készült likőrök stb. Ha meg akarunk szabadulni zsírpárnáinktól a hastájékon, csak ritkán igyunk belőlük!

Egy hormonális ütőkártya: a sport

A testmozgás során nő a kortizol hormon szintje, mely emeli a tesztoszteron és a növekedési hormon szintjét, melyek elősegítik a zsírégetést. A reggeli testmozgás még inkább növeli a zsírégetés hatékonyságát. Reggel az éhséget fokozó inzulin szintje a legalacsonyabb, a zsírégető glukagon hormoné pedig a legmagasabb. Ilyenkor nem égetünk el több kalóriát, hanem az az előnye a reggeli sportolásnak, hogy az elégetett kalória elsősorban a zsírokból származik. Egy reggeli séta éhgyomorra, egy kiadós reggeli elfogyasztása előtt már elegendő a folyamat beindításához. Emellett a testmozgás közben felszabaduló hormonoktól javul a közérzetünk is, kevésbé feszültnek érezzük magunkat.

Ha a vizesedés okozza a domborulatokat

„Hurkák” mindenütt: hason, bokán, karon, nyakon, combon, kézen? És amikor ujjal megnyomjuk, látható nyoma marad? Ha igen, a domborulatok oka a vizesedés. (Folyadék halmozódik fel a szövetekben). Ennek enyhítése, vagy megszüntetése érdekében fogadjunk meg néhány jó tanácsot (melyek többsége a cellulitisz elleni küzdelemben is hasznos):

  • A lehető legkevesebb sós élelmiszert fogyasszuk, mert a só visszatartja a vizet a szervezetben.
  • Igyunk sok vizet, mert ellentmondásos módon minél inkább dehidratáltak vagyunk, annál fokozottabb a vízvisszatartás.
  • Fogyasszunk minél több vízhajtó hatású élelmiszert (ilyen a spárga, az articsóka, a feketeretek, a tea stb.).
  • Részesítsük előnyben a vízhajtó gyógynövények forrázatait, vagy kivonatait is. Pld. a nyírfalevél tea fogyasztása kúraszerűen ajánlott, napi 3 alkalommal; a hársfatea naponta 2-3 csészével javasolt;  a cseresznyeszárteából naponta 3-szor, étkezés előtt félórával igyunk; az ezüstös hölgygmál forrázatából pedig 1-1 csészével ajánlott inni reggel és délben.
  • Mozogjunk vízben: medencében, tengerben, tóban, ahol tehetjük, az évszaknak megfelelően.  Az úszás mellett nagyon hasznos lehet az aquatorna. És legyünk kitartóak, mert ha akár kicsit is elengedjük magunkat, az eredmény azonnal elmarad.

Galenus