Hogyan kezdjük egészségesen a tanévet?

833

A gyermekek számára véget értek a szünidő önfeledt, játékos mindennapjai: megkezdődött az iskolaszezon.

tinikAz iskolakezdésre való felkészülés nemcsak a nyári szünet utolsó, hanem a tanév első napjaiban is fontos teendőket tartogat a szülők, és természetesen a gyermekek számára is. Az alábbiakban Dr. Krivácsy Péter, a Budai Egészségközpont gyermekgyógyásza segíti néhány hasznos tanáccsal a tanévkezdést.

„Gyakran tapasztaljuk, hogy gyermekünk az iskolakezdés után néhány héten belül megbetegszik. Ebben több tényező is szerepet játszik: az ősz beköszöntével a hűvösebb, párásabb idő kedvez a légúti kórokozók terjedésének, a közösségi lét elősegíti a fertőző betegségek terjedését, továbbá az iskolakezdéssel együtt a terhelés szintén növekszik” – mondta a doktor úr.

Nyáron a gyerekek hajlamosabbak későn lefeküdni, ezáltal reggel tovább – akár 10 óráig is – aludni. Mivel az iskolaidő alatt ennél jóval hamarabb fel kell kelniük, fontos, hogy minél hamarabb –legkésőbb este kilenckor – ágyba kerüljenek. Egy iskoláskorú gyermeknek 9-10 órányi alvás szükséges ahhoz, hogy kipihent legyen. Ezt azért szükséges hangsúlyozni, mert manapság a gyermekek terhelése egyre nagyobb, sokan járnak külön órákra, és sajnos sokszor estére marad a tanulás. Az lenne az optimális, ha a nebulók este pihennének, és szabad idejükben is sokat mozognának, sportolnának. Az úszás, biciklizés, focizás nem csak önfeledt játék és családi együttlét, hanem erősíti az izmokat, serkenti a keringést, javítja a küzdőszellemet. Az a gyerek, aki rendszeresen sportol, felnőttkorában is igényelni fogja, így a felnőttkori betegségek rizikója is csökken. Ha jó a kapcsolat az osztályfőnökkel akár kiváló ötlet az is, ha gyógytornászt hív meg egy osztályfőnöki órára, aki a helyes testtartást, ülést, felállást bemutatja a fiataloknak, mert ebből életre szólóan profitálhatnak.

Unásig halljuk, de nem lehet eleget hangsúlyozni, a túl sok számítógép használat, illetve TV nézés rontja a látást, a testtartást és a családi kapcsolatoknak sem tesz jót. Próbáltak már képernyőmentes napot tartani? Ilyenkor a gyerekek (és természetesen a felnőttek) se néznek TV-t, ülnek a számítógép előtt, vagy játszanak a mobiltelefonjaikon. Érdemes kipróbálni!

A természet ajándékait is használjuk ki, amíg lehet: a gyermekünk sok gyümölcsöt, zöldséget fogyasszon. Ezek a természetes vitaminforrások hozzájárulnak az egészséges tanévkezdéshez, így a nagyobb közösségben is kisebb a megbetegedés esélye. Az uzsonna mellé mindig csomagoljunk gyümölcsöt, a szendvicsekbe pedig tegyünk zöldséget.

gyümölcsMinden nap fontos a rendszeres és energia dús táplálkozás, ezért reggeli nélkül ne engedjük iskolába a gyermekünket, hiszen üres hassal a koncentráció is nehezebb. Mindig legyen nála harapnivaló, vagy kevés zsebpénz arra az esetre, ha megéhezne. Ugyanakkor a gyerekek jelentős része chips-re, rágógumira, szénsavas üdítőre vagy más alacsony tápértékű enni-innivalóra költi a zsebpénzét. Törekedjünk rá, hogy a gyerekek minél hamarabb és minél többször ismerjék meg az „igazi” ízeket, hogy az egészséges táplálkozás természetessé váljon a számukra. Akinek iskoláskorú gyermeke van, az bizonyára tisztában van vele, hogy ez nem is olyan egyszerű feladat, de igazán megéri a fáradtságot.

„Ahhoz, hogy a gyermek ne nyűgnek és szükséges rossznak érezze az iskolát, vonjuk be az előkészületekbe, a tanszerek bevásárlásába. Az iskolatáska kiválasztásánál azonban ne hagyjuk magunkat befolyásolni. A divatos oldaltáskák helyett részesítsük előnyben a hátizsákokat, hiszen így a terhelés mindkét vállon egyenletesen oszlik el. Növésben lévő gyermekeknél fennállhat a gerincferdülés veszélye, ezért jobb, ha megelőzzük a bajt. Gyakran az iskolában derül fény a látás problémákra, így ha a családban van szemüveges, érdemes megelőzésként szemészeti szűrővizsgálatot végeztetni a gyermeken” – tette hozzá a doktor úr.

Forrás: Budai Egészségközpont