Hogyan sörözzünk cukorbetegen?

205

Ízesített vagy hagyományos? Milyen sört ihatnak a cukorbetegek? Alkoholos? Alkoholmentes? Ízesített vagy hagyományos? Utánajártunk, mennyi és milyen sört és mennyit ihatnak a cukorbetegek!

Már az elején leszögezzük: tiltásról szó sincs. Azonban nem mindegy, cukorbetegen milyen típusból mekkora mennyiset fogyasztunk – mondta Szarka Dorottya, a Cukorbetegközpont dietetikusa.

Alapszabály

Sörfogyasztásnál mindig bele kell számolni a szénhidráttartalmat a napi keretbe, valamint érdemes figyelembe venni az energiatartalmat is. A sör vércukorszint növelő szénhidrátokat tartalmaz, ezért fontos, hogy egyen közben valamit. Ráadásul az alkohol befolyásolhatja a szedett gyógyszereknek és az inzulinnak a hatását.

Milyen sört szabad inni?

A barna sör jobban emeli a vércukorszintet, mint a világos, amely mérsékeltebb vércukorszint-emelkedést eredményez, ezért inkább a hagyományosból válasszunk.
Divatos manapság az ízesített sörök fogyasztása. Van például citromos, meggyes, málnás sör, alkoholmentes kivitelben is. Bár kecsegtetően hangzik, azonban aligha találunk cukormentes változatot a boltok polcain. Cukorbetegeknek az ízesített sörök nem javasoltak! Azonban ha házilag ízesítjük félbevágott gyümölcsökkel, pl. citrommal, nem kell a felesleges cukorfogyasztástól tartanunk – tanácsolja a dietetikus.

Hol a határ?

A legjobb, ha nőknél 1, míg férfiaknál 2 egység alkoholnál húzzuk meg a határt, ami 1-2 decilitert jelent. Sörből tehát egy pikolóval ajánlott kikérni a pincértől. Arra is figyeljünk, hogy naponta csak egyszer igyunk sört.

Mit nassoljak a sörhöz?

Rostban gazdag, teljes kiőrlésű lisztből készült nassolnivaló ajánlott, például teljes kiőrlésű keksz vagy ropi. Szóba jöhet még 1-2 szelet sajt vagy 1 marék sózatlan mogyoró, illetve dió is. Az alkohol meghozza az étvágyat, tehát figyeljünk arra is, mennyit eszünk, hiszen a túlzott nassolásnak vércukorszint-emelkedés lehet a vége. Kiemelten fontos a dietetikus által összeállított egyénre szabott táplálkozás-terápia, amelytől nem szabad eltérni még nyaraláskor sem.

Miért éppen sört?

Például azért, mert egyes források szerint a komlóban lévő jótékony hatású oxidációs anyagok (flavonoidok) kedvezően befolyásolhatják a vérzsírszinteket, segíthetnek a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében. Mindez természetesen mértékletes sörivás mellett értendő.

Más italokhoz mérten a sörnek viszonylag alacsony az alkoholtartalma. További jó tulajdonsága, hogy élesztőtartalmánál fogva számos B-vitamin megtalálható benne, amelyek hozzájárulhatnak az idegrendszer optimális működéséhez. A sör jócskán tartalmaz káliumot, nátriumban azonban szegény – ezek a tulajdonságai segíthetnek a vérnyomás és a vízháztartás szabályozásában. A rendszeres, de mértékletes sörfogyasztás a vesekőképződés megelőzésében is segíthet – tette hozzá a dietetikus.

Minden rendben a világossal!

A Nébih munkatársai 12 nagyobb üzletlánc kínálatát mérték fel, ahol több mint 120 különböző márkájú vagy típusú sört találtak. Végül 14 hazai és 6 külföldi előállítású – egyébként az áruházak kínálatában leggyakrabban látott – sör jutott be a 20 tesztelendő termék közé. Ellenőrizték az italok sűrűségét, alkohol-, szárazanyag-, szén-dioxid és energiatartalmát, erjedési fokát, és a színmegfelelőség vizsgálata sem maradhatott el. Emellett izotópvizsgálattal ellenőrizték a pótanyag nélküli söröknél, hogy valóban nem tartalmaznak-e mást a négy fő alapanyagon kívül. A vizsgálatok közül kiemelhető az alkoholtartalom ellenőrzése.A Nébih szakemberei sem a laboratóriumi, sem a hatósági ellenőrzéseken nem találtak kifogásolnivalót a 20 dobozos alkoholos italnál – adta hírül a hatóság.

[Forrás: Cukorbetegközpont]