Induljunk új alapokról 2019-ben!

Kitűnő elképzelésnek látszik: idén válasszunk új kiindulópontokat a test és a lélek összhangba hozásához, jó alakunk megőrzéséhez. De nem mindegy, hogyan! Vegyünk fel új szokásokat táplálkozásunkban, valamint a testmozgás, a fizikai és a mentális méregtelenítés terén – miközben maradjunk motiváltak!

Újrakezdés a konyhában
Kerüljük az iparilag feldolgozott élelmiszereket, a készételeket, és készítsük el mi magunk, ízlésünk szerint, egészséges ételeinket! Elsősorban azért, mert az említett késztermékek
és az otthon elkészített étel azonos adagja közül az utóbbi, ha ügyelünk a megfelelő hozzávalókra, sokkal több tápanyagot tartalmaz (rostot, vitamint, ásványi anyagot stb). Amellett hamarabb jóllakunk tőle, és így tovább megőrizhetjük jó alakunkat. Nincs időnk?

Készüljünk fel előre a főzésre! Például hétvégeken tervezzük meg a heti menüt, és készítsük el, fagyasszuk le – napi adagokat számolva – az adott ételhez valókat. Így a hét folyamán csak fel kell olvasztanunk, ami szükséges, és az étel összerakása után már csak melegítenünk kell. Jól tesszük, ha optimalizáljuk az elkészítési és főzési-sütési időt (például két fogást is megfőzünk egyszerre). Szükség esetén válasszunk praktikus, de egészséges megoldásokat, pl. mélyfagyasztott nyers zöldségeket egyszerűen elkészítve. Csak pároljunk, vagy salátaként bioolajjal, friss fűszernövényekkel ízesítsünk.

Egy amerikai tanulmány kimutatta, hogy kevesebb cukrot, zsírt és szénhidrátot fogyasztunk, és több zöldséget, gyümölcsöt iktatunk be az étrendünkbe, ha mi magunk
főzünk a konyhában…

Hatékony indítás: a szervezet méregtelenítése
Egy-két vagy esetleg többnapos méregtelenítés testsúlycsökkenést okozhat, így kiváló indítás lehet új táplálkozási szokásaink bevezetéséhez. Nem arról van szó azonban, hogy megelégednénk pl. zöldséglevek fogyasztásával 48 órán át.

Ez egyszerre frusztráló és hatástalan is lenne… Milyen a helyes módszer? Kerüljük a koplalást, és inkább alacsony kalóriatartalmú, antioxidánsokban gazdag, rostdús élelmiszereket fogyasszunk.Emellett fontos, hogy növeljük a folyadékbevitelt.

Hasznosak lehetnek a vízhajtó és méregtelenítő teák (pl. réti legyezőfű, cickafark, édesgyökér/édeskömény, pitypang, bojtorján, rozmaring, borsmenta, csalán). Napi fogyasztásukkal felvehetjük a harcot a puffadás és a vízviszszatartás (retenció) ellen is.

Testmozgás – kényelmesen
Egy közelmúltban megjelent dán tanulmány szerint naponta 30 perc fizikai aktivitás elegendő ahhoz, hogy – ki – egyensúlyozott táplálkozás mellett – fogyjunk, és jó formában maradjunk. A dolog nyitja a napi rendszerességben és az erőltetés nélküli, kényelmes testmozgásban van. Ugyanis többet érünk el vele, mint ha hetente kétszer két órás (esetleg megerőltető) edzést tartanánk. Milyen legyen a gyakorlatban?

Természetesen választhatunk egy nekünk tetsző mozgásformát, sportot, de a mindennapi életünkben megszokott testmozgást is növelhetjük. Kisebb utakhoz pl. felejtsük el az autónkat vagy a buszt, villamost, inkább gyalogoljunk.

Ha van rá mód, hosszabban sétáltassuk a kutyát; mozogjunk/táncoljunk a gyerekekkel; aktívan töltsük a szabadidőnket (pl. inkább nézzünk ki a tekepályára, mint üljünk a tévé elé…). Sétáljunk rendszeresen a zöldben (a városi parkokat is beleértve), hogy javítsunk kedélyállapotunkon, ami összefügg az evési vággyal. Séta, gyaloglás közben, napsütéses időben a szervezetünk több D-vitaminhoz is jut, ami elengedhetetlen a csontok és az izmok egészsége szempontjából.

FORRÁS: GALENUS

A cikk a Patika Magazin januári számában jelent meg! Keresse a gyógyszertárakban!