Jó formában van?

364

Úgy érzi, hogy jó formában van? Nem mindig könnyű igenlő választ adni erre a kérdésre. Az idő gyorsan telik, és ön azon veszi észre magát, hogy egyre kevesebbet sportol, mozog… És megtörténhet, hogy azok a mozdulatok, melyeket azelőtt könnyedén megtett, sokszor fájdalmat váltanak ki önben. Hiába, nincs már a régi formában… De vajon tudja-e, hogy valójában hol tart ma?

A. Mennyire rugalmas, hajlékony ön? Álló helyzetben próbálja lassan, fokozatosan megérinteni a talajt a kezével anélkül, hogy behajlítaná a térdét. Hogyan sikerül ez a gyakorlat önnek?

  1. A kezével inkább a térde vonaláig tud elérni.
  2. A kezével el tudja érni a lábfejét.
  3. A kitűzött célnak megfelelően sikerül megérintenie a talajt.

B. Milyen mértékben fulladt ki, amikor felmászott az ötödik emeletre gyalog?

  1. Annyira kifulladt, hogy beszélni is alig tud.
  2. Tud beszélni annak ellenére, hogy egy kissé kifullasztotta a lépcsőmászás.
  3. Semmi gondot nem okozott önnek, hogy gyalog felment az ötödikre.

C. Mennyire ellenálló a szervezete – milyen tempóban bír pl. futni? Ha például 3 kilométeres a táv…

  1. 20 percen túl fejezi be a futást.
  2. 15–20 perc közötti idővel végez vele.
  3. 15 perc alatt sikerül megtennie ezt a távot futva.

D. Eleget sportol? Milyen gyakran vállalkozik rá?

  1. Havonta egyszer, de az sem sikerül mindig.
  2. Havonta nemcsak egyszer, de kevesebbszer, mint hetente egy alkalom.
  3. Legalább kétszer hetente.

E. Hogy  állnak az izmai? Lemérheti az állapotukat, ha fekvőtámaszokat végez. Bahajlított könyökkel és lábujjhegyen a talajra támaszkodva, egyenes háttal, a váll vonaláig alaposan  leereszkedve, és onnan felemelkedve, intenzív tempóban végezze  a gyakorlatot.

  1. 5-nél kevesebbet tud megcsinálni 1 perc alatt.
  2. 5–10 fekvőtámaszt tud végezni 1 percen belül.
  3. Több mint 20-at 1 perc alatt.

F. Fáj a háta? A múlt évben hányszor érzett hátfájást?

  1. Legalább egyszer havonta.
  2. Kétszer-háromszor az év folyamán.
  3. Egyszer sem.

G. Felszedett fölösleges kilókat? Mennyit az elmúlt hat hónapban?

  1. Több mint 10 kilót szedett fel.
  2. 5 kilónál valamivel több súlyfelesleg került önre.
  3. Stabilan tartja a súlyát, legfeljebb 2–3 kiló ingadozással.

H. Hogyan alszik? Milyen gyakran ébred reggel már fáradtan?

  1. Rendszeresen.
  2. Gyakran.
  3. Ritkán.

I. Mennyire élénk, mozgékony? Mikor tűnik úgy, hogy a testsúlya teherként nehezedik Önre?

  1. Szinte mindig.
  2. Elég gyakran.
  3. Csak ritkán.

J. Eléggé összeszedett ön? Képes könnyen koncentrálni? Egy zsúfolt nap folyamán előfordul, hogy nehezére esik összpontosítani?

  1. Gyakran.
  2. Olykor.
  3. Soha.

K. Szokott-e gyalogolni? Egyáltalán mennyi időt szentel ön naponta a gyaloglásnak?

  1. A lehető legkevesebbet.
  2. Negyedórát, munkába menet.
  3. Több mint egy órát gyalogol a hét folyamán, vagy a hétvégén.

L. Megfelelően táplálkozik? Figyel-e annyira rá, hogy az hatással legyen az egészségére?

  1. Soha nem szentel neki elegendő figyelmet.
  2. Csak a hétvégeken és nyaralás idején figyel rá jobban.
  3. Mindig  figyel rá, tanulmányozza az egészséges táplálkozás szabályait.

 

Állapotkiértékelés

  • Ha az 1-es számú válaszok illenek önre

Feltétlenül többet kell mozognia! Némileg elmaradt az újbóli sportolás, testmozgás és az azzal kapcsolatos eredmények elérése tekintetében. Ha  a fizikai aktivitás ilyen fokú mellőzése tartós marad önnél, akkor egyre nagyobb kockázata lesz a csontállománnyal kapcsolatos, valamint a szív- és érrendszeri betegségeknek. Amennyiben ezt szeretné elkerülni, tegyen többet ezen a téren: válasszon sportágat, vagy fusson, gyalogoljon adott időn át hetente.

  • Ha a 2-es számú válaszok illenek önre

Ugyan ön nem szenvedélyes híve a jó alak megtartásának testmozgás vagy sport útján, de azért tudja, hogy ez hozzátartozik a kiegyensúlyozott, egészséges életvitelhez. önnek az tanácsolható, hogy keressen az alkatához jobban illő mozgásformát, és ha megtalálta, valóban kedvelje meg, ne tekintse tehernek, és gyakorlásának feltétlenül szenteljen több figyelmet – és főleg időt. A helyes táplálkozás szabályait is jobban be kellene tartania – meglátja, e két cél elérésével jobb formában lesz!

  • Ha a 3-as számú válaszok illenek önre

Bravó! ön tartja a formáját! Sokat törődik a sportolással, testmozgással is. Ennek fontosságáról meg van győződve, és meggyőződését át is ülteti a gyakorlatba.  Ami lehetővé teszi, hogy jó kondícióban, súlyfelesleg nélkül élje az életét. Ha már egyszer belekóstolt ebbe az életvitelbe, nem valószínű, hogy visszaesés következne be. Az egészséges táplálkozást sem hanyagolja el, így mindent megtesz annak érdekében, hogy alakja a régi maradjon. Javasoljuk, csak így tovább!

Galenus