Koplalás helyett tisztítókúra – 2. rész

1389

Buzgó követői szerint egy léböjt-kúrának többszörös és többféle jótékony hatása lehet. Élénkítheti az immunrendszert, ezzel erősítve az immunvédelmet, vagy javíthatja a bőr, a köröm és a haj minőségét. Amellett enyhítheti a fejfájást, a migrént, az ízületi fájdalmakat, bélproblémákat, megelőzheti a szív- és érrendszeri kockázatokat, sőt még a rákét is.

Írásunk 1. részét itt olvashatja el.

Kutatási példák

A volt Szovjetúnió orosz tudósai régóta kutatják a méregtelenítő böjtölés előnyeit. Rengeteg adatot gyűjtöttek össze és dokumentáltak olyan páciensekről, akiknek az állapota javult ezen folyamat során, miután cukorbetegséggel, asztmával, szívproblémákkal, vagy olyan gyulladásos betegségekkel küszködtek, mint a pikkelysömör, reuma, ekcéma, vagy allergia. Sajnos ezeket a kutatási anyagokat, jegyzőkönyveket, dokumentumokat teljes egészükben nem fordították le, így csak angol nyelvű összegzésekből ismerjük az eredményeket. Amellett más országokban, köztük az élen Németországban és az Egyesült Államokban is jelentős kutatómunka folyik e téren. Egyes szakemberek kimutatták pld., hogy egy rövid böjtölés kemoterápiás kezelés előtt és után csökkenti a toxikus hatást, de a hatékonyságot növeli. A klinikai kutatások folyamatban vannak. Az eredmények publikálását mindenképp meg kell várni – addig pedig maradjon az óvatosság…

Igaz, hogy elűzheti a stresszt?

A böjtölés nagy megtisztítója a testnek, de éppúgy a léleknek is. Segít abban, hogy könnyedebbnek, szabadabbnak érezzük magunkat, élesítsük az elménket, visszanyerjük nyugalmunkat, jókedvünket, „zen” életérzésünket.  Valóban, emiatt jól kezelhető vele a stressz, hiszen ilyen alkalmakkor inkább a meditációra vagyunk hajlamosak, és igyekszünk kerülni a stresszhatásokat. Mindig is alkalmazták a feltöltődést szem előtt tartó célokra, mind fizikai, mind pedig lelki tekintetben. Eközben ez a fesztelenebb életérzés, eufória könnyen megmagyarázható: ahhoz, hogy a szervezet elviselje a tápanyagmegvonásokat, a máj energiaforrásul szolgáló, ún. ketontesteket termel, melyek a zsíranyagcsere melléktermékei, és az agyban az eufória és a jó közérzet benyomását keltik.

A koplalás és a túrázás összeegyeztethetetlen?

Nem feltétlenül, sőt, napjainkban ez egy divatos irányzat. Meglepő, de egyesek képesek naponta kilométereket gyalogolni úgy, hogy alig esznek valamit, viszont folyadékot bőven fogyasztanak. Ez a gyaloglás-koplalás általában egy hétig tart, és csak a teljesen egészséges embereknek javasolt. Ha kísértésbe esünk, hogy mi is átéljük ezt a kalandot, legyünk óvatosak! Bizonyosodjunk meg arról, hogy elviseljük az esetleges sokkhatást, és jól válasszuk meg a helyet, mert nem mindegy, hogy milyen talajon gyalogolunk. Kérjünk tanácsot szakembertől, és végezzük a gyakorlást lehetőleg felügyelet mellett.

Összegzés: mire ügyeljünk tehát, ha léböjtöt szeretnénk tartani?

  • Várandósság, szoptatás esetén, vagy orvosi kezelés alatt mindenképpen kerülni kell ezt a gyakorlatot.
  • Életünk egy nyugodt periódusát válasszuk ki erre a célra (pld. vakáció, ünnepnapok). A böjtölés nem ártalmatlan tevékenység, és többek közt olyan mellékhatásai lehetnek, mint a fejfájás, fáradtság, idegesség, feszültség, izgatottság. Ezek a bajok rendszerint átmenetiek, és a táplálékmegvonás után megszűnnek.
  • Részesítsük előnyben a rövid tisztítókúrákat, miközben fogyasszunk sok frissen csavart, szűrt gyümölcslét és zöldséglevet. Igyunk elegendő mennyiségű vizet, legalább 2-2,5 litert naponta, hogy eltávolítsuk a salakanyagot, és a gyümölcs-zoldséglé-víz hármasa révén energiát is biztosítsunk a szervezetünknek.
  • Az intenzív testmozgás semmilyen kúránál nem javasolt, de pld. a mérsékelt tempójú gyaloglás igen.
  • Ami az időtartamot illeti: legyünk mindig ésszerűek,. Sokszor elég 1-2 nap is.. főleg, ha kezdők vagyunk e téren..
  • Ha már hosszabb kúrát tudunk tartani, szedhetünk étrend-kiegészítőket, hogy ne alakuljon ki a szervezetben hiány vitaminokból és nyomelemekből, ásványi anyagokból.
  • Bármilyen hosszúságú léböjtöt választunk, tartsuk be a fokozatosság elvét: előtte és utána is együnk keveset, kímélve emésztőrendszerünket, mely a kúra alatt „pihen”.
  • Kerülni kell az ún. élvezeti cikkeket (kávé, tea, alkohol stb.), izgatószereket, de még a lelki felbolydulást eredményező, hétköznapi tevékenységeket is (ilyenkor ne nézzünk tv-t, horror-filmeket, ne hallgassuk meg mások felkavaró élményeit stb.).
  • A böjt végén térjünk vissza megszokott, egészséges étrendünkhöz, de fokozatosan, mértékletesen, mellőzve minden kilengést táplálkozásunkban. .

Galenus