Kulcskeresés, névfelejtés, időponttévesztés – meddig “normális” a feledékenységünk?

933

Kivel nem fordult még elő, hogy elindult a boltba, de mire odaért, elfelejtette, hogy mit is szeretett volna vásárolni? Vagy égen-földön nem találta a szemüvegét, telefonját, a mosogatás előtt lerakott gyűrűjét? Vajon ezeket a hétköznapi bosszúságokat csak átmeneti memóriazavar okozza, vagy hosszú távon akár egy komolyabb probléma előjelei? Mikor érdemes orvoshoz fordulni, illetve mi magunk mit tehetünk annak érdekében, hogy idős korunkra is frissen tartsuk emlékezőképességünket? A memóriazavar kialakulásának okairól, a megelőzés lehetőségeiről dr. Kovács Tibor, a Budai Egészségközpont ideggyógyász szakorvosa beszélt.

„Számos tényező befolyásolja memóriánk állapotát, például a korunk, betegségek és azok szövődményei, de még a lelkiállapotunk is. Attól nem kell megijedni, ha néha elfelejtjük, hogy hová tettük le a kulcsunkat, de attól sem, ha hirtelen nem tudjuk felsorolni a teljes általános iskolai osztályunk névsorát. Leggyakrabban leterheltségünk és fáradtságunk az oka ezeknek.  Egyre több információt kell raktározni az agyunknak, amelyeket folyamatosan szelektál, és elsősorban a mindennapi életünkhöz nélkülözhetetleneket tartja naprakészen. Jellemző, hogy időskorban a memóriazavarok felerősödnek, amit az agy vérellátásának romlása okozhat. Azonban egy kis odafigyeléssel sokat tehetünk azért, hogy memóriánkat hosszú távon frissen tartsuk” – fejtette ki a doktor úr.

 

Öt tipp a memóriánk védelméért

  1. Tornáztassuk az agyunkat! A fejtörők, memóriajátékok, egy sakkparti vagy a keresztrejtvényfejtés is mind hozzájárulnak szellemi frissességünk megőrzéséhez.
  2. Fogyasszunk B-vitamint! A B-vitamin segít az idegsejtek regenerálásában. Például a máj, a hüvelyes zöldségek, az olajos magvak, a húsok kiváló B-vitamin források.
  3. Oldjuk a feszültséget! A magas stresszhormon-szint kedvezőtlen hatással van a memória irányításáért is felelős agyi terület működésére. Egy-egy stresszesebb időszak után tartsunk szünetet, sétáljunk egy nagyot, végezzünk valamilyen kreatív tevékenységet.
  4. Mozogjunk rendszeresen! A testmozgás javítja az agy vérellátását, akár már a rendszeres gyaloglással vagy kerékpározással is sokat tehetünk memóriánk védelméért.
  5. Figyeljünk oda a táplálkozásra! Fogyasszunk antioxidánsban gazdag élelmiszereket, például étcsokoládét, zöldteát. A rendszeres és mértékletes táplálkozás is fontos. Részesítsük előnyben az élelmi rostokban gazdag zöldségeket, valamint a teljes kiőrlésű gabonaféléket.
  6. „Előfordulhat azonban, hogy súlyosabb tünetekkel találkozunk, és már nem egy a leterheltségből adódó átmeneti memóriazavarról van szó. Abban az esetben, ha például szédülést, a koncentrációs és ítélőképesség hanyatlását vagy a térbeli és időbeli tájékozódás látványos romlását, esetleg hangulatbeli, viselkedésbeli vagy személyiségváltozást is tapasztalunk, mindenképpen forduljunk orvoshoz” – tanácsolja dr. Kovács Tibor.

Morpho Comm.