Ősszel is egészségesen

634

Az ősz beköszöntével az emberek többségénél a napi életritmusban, a mindennapi teendőkben és az étkezési szokásokban is változások következnek be. A nyári időszakban, főként a szabadságok alatt, a nyaralások alkalmával kicsit lazább volt a napirend, több volt a pihenés, szórakozás, és sokszor kevesebb hangsúly volt az étkezésen, annak minőségén, mennyiségén, és kiegyensúlyozottságán. Tény, hogy meleg időben az ember nem kívánja annyira az ételt, főként a “nehezebb”, zsírosabb, laktatóbb, meleg ételeket. Az ősz kezdetén azonban, amikor minden és mindenki visszakerül a régi kerékvágásba, az étkezésben is változásokat igényel a szervezet.

Bőségesebb reggeli kell

Mivel reggel korábban kelünk, hogy a gyerekeket elvigyük az óvodába, iskolába, majd siessünk a munkahelyre, szervezetünk igényli a kiadósabb reggelit, ami nyáron lehet, hogy csak egy pohár tej vagy kávé volt. A tartalmas reggeli nemcsak a gyerekek, de a felnőttek esetén is meghatározó. Az agynak már a reggeli, délelőtti órákban is szüksége van szénhidrátra, hogy már a reggeli közlekedés, illetve autóvezetés alkalmával is megfelelően tudjunk koncentrálni, illetve hogy a délelőtti órákban is helyt tudjunk állni a munkahelyünkön.

 

Túl sok reggeli meghosszabítja az álmokat

Nem érdemes azonban átesni a ló másik oldalára! Tévedés azt hinni, hogy minél többet eszünk reggel, annál jobban tudunk a délelőtti órákban koncentrálni. Biztos sokan tapasztalták már, hogy egy kiadós, nehéz étkezés után fáradt és álmos lesz az ember, ami ugyanolyan hátrányos a munkavégzés szempontjából, mint az éhezés, a szénhidráthiány miatti szédülés, fejfájás, gyengeség, koncentrálóképesség-csökkenés. Reggel tehát semmiképp se lakjunk nagyon jól (mindenkinek magának kell tudnia, mikor is kell azt mondani: No, most már elég…) ellenben együnk rendesen! Kezdjük gyümölccsel, fogyasszunk el például egy joghurtot, majd egy szendvicset zöldséggel, vagy együnk egy adag müzlit tejjel, majd egy kis szelet kalácsot mézzel. Igyunk bőségesen, teát vagy gyümölcslevet, kakaót vagy tejet, és napközben se felejtsünk el rendszeresen elkortyolni egy kis teát vagy ásványvizet.

 

Mértékkel a kiadósabb fogásokból

Szervezetünk energia és tápanyagigényét a hidegebb hónapokban is változatos étrenddel kell fedeznünk. Szinte elkerülhetetlen, hogy a családok étlapján a hűvösebb napokon, hétvégéken időnként ne szerepeljen egy-egy “nehezebb” étel, mint pl. a töltött káposzta, különféle pörköltek, bundás kenyér, stb. Nem is szükséges ezeket a főként magyaros, zsírosabb ételeket száműzni az étrendünkből, de csak mértékletesen fogyasszuk őket, és ha az ebéd kiadósabb, laktatóbb ételekből állt, akkor a desszert vagy az uzsonna, illetve vacsora összeállításánál ügyeljünk arra, hogy az könnyebben emészthető, a gyomor számára kevésbé megterhelő élelmiszerekből álljon. Ilyen esetben a desszert pl. inkább egy pohár puding, gyümölcs, gyümölcssaláta, vagy egy kis szelet csokoládé legyen, mint zsíros tésztából készült, vagy vajkrémmel töltött sütemény, illetve tortaszelet.

 

Egyensúlyban

Kiadósabb étkezések után egyes embereknél jelentkezhetnek gyomor-, illetve epepanaszok. Nekik mindenképp érdemes alkalmazni a “többször keveset” elvét, vagyis nekik célszerű naponta többször, de kevesebbet étkezni, valamint ajánlatos kerülniük a túl zsíros ételek fogyasztását is.

A mindennapi munka és tanulás közben is érdemes időt szakítani legalább a főétkezésekre (reggeli, ebéd, vacsora), de ideális esetben még tízórai és uzsonna is szerepel a napi étrendben…

 

Ne hízzon el!

Az őszi-téli hideg, csapadékos, borongós napokon több időt töltünk bent a lakásban, mint kint a szabad levegőn, így az étkezésre is több alkalom nyílik. Azonban nem célszerű az otthon töltött estéken televíziónézés közben több fogásos vacsorákat fogyasztani, illetve lefekvésig nassolni. A nyárra megszerzett, fürdőruhában is szép alak gyorsan elvész, ha a hideg idő beköszöntével mértéktelen evésbe kezdünk. Tény, hogy a hidegben szervezetünknek kicsit több energiára van szüksége, de ha visszatérünk a napi többszöri kis étkezésre, az már fedezheti ezt a többletigény.

Hogy a karácsonyi ünnepekre ne kelljen ismét a súlyunk miatt aggódnunk, néhány alapszabályt érdemes betartanunk az őszi étkezések alkalmával is.

  • az étkezéseket próbáljuk napirendünkhöz igazítani (pl. ha a munkahelyen nincs lehetőség reggel étkezni, akkor munkába indulás előtt otthon mindenképp reggelizzünk)
  • egy-egy étkezés alkalmával ne próbáljuk az egész napi szükséges energiamennyiséget elfogyasztani
  • törekedjünk a napi többszöri étkezésre, amelyek során kis adagokat fogyasszunk
  • használjuk ki az őszi gyümölcs bőséget, fogyasszunk minél többször és minél többfélét
  • az édességek, desszertek fogyasztását ne az esti tévézésre, hanem ebéd utánra időzítsük
  • az édességekből, süteményekből egyszerre mindig csak keveset fogyasszunk
  • “nassolnivalóként” gyümölcsök is szerepelhetnek az étrendünkben
  • a zsírosabb, “nehéz” ételekből csak kis adagokat fogyasszunk
  • kerüljük a tápanyagok szempontjából szélsőséges táplálkozást

 

Hangulatjavító csemegék

A napsütés hiánya miatt sokszor lehangoltabbnak érezzük magunkat, amit egyes élelmiszerek (pl. banán, csokoládé) fogyasztásával próbálunk ellensúlyozni, és ez nem is baj, sőt…Ám azt érdemes szem előtt tartanunk, hogy a hangulatjavulás nem lesz arányban az elfogyasztott csemegék mennyiségével. Például ha nagyon levertnek éreznénk magunkat, és megennénk 1 kg banánt, vagy 3 tábla csokoládét, biztos, hogy az azt követő fizikai rosszullétet nehezebben viselnénk el. Tehát a mértékletességet ezen élelmiszerek fogyasztásában is be kell tartani…

Galenus