Rövid séták csökkenthetik az időskori cukorbetegség kockázatát

650

Az étkezések utáni negyedórás séta megelőzheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását az idős embereknél. A több rövid gyaloglás éppoly hatásos, mint a napi egy hosszú – mutatta ki egy amerikai tanulmány.

Evés után magas a vércukorszint

Az étkezés utáni séta jól szabályozza a vércukorszintet – idézi a BBC hírszolgálata a George Washington Egyetem kutatását. Az evést követően megemelkedő vércukor növeli a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát, ezért a legrosszabb választás pihenni egyet étkezés után.

Loretta diPietro kutatásvezető szerint az amerikai tanulmány elsőként vizsgálta a kockázatos időszakban végzett kis testmozgás hatását. Elmondta, a cukorbetegséget megelőző állapotból (glükóz intolerancia) a 2-es típusú diabéteszhez vezető út kulcstényezője az evés utáni magas vércukorszint.

Az étkezés utáni séta jól szabályozza a vércukorszintet.

 

15 perc séta már hatékony lehet

A tanulmány kimutatta, hogy az étkezést követő tizenöt perces séta ugyanolyan hatékony, mint a napi negyvenöt perces, könnyű vagy mérsékelt tempójú gyaloglás, azonban evés után “jelentősen jobb eredménnyel lehet az idős korúaknál megfigyelt, megemelkedett cukorszint veszélyeit elhárítani”.

A tudósok szerint idős korban a hasnyálmirigy lassabban vagy kevesebb inzulint termel, így az öregek különösen érzékenyek az evés utáni vércukor-csúcsra. A séta legjobb időpontját vacsora utánra teszik, mivel általában ez a legbőségesebb, így a legkockázatosabb is. Az emelkedés folytatódik éjjel és még reggel is, ám érzékelhetően csökken a sétával.

A kutatók tíz, hatvanéves vagy idősebb pácienst vizsgáltak, akik magas éhgyomori vércukorszintjük és mozgáshiányos életmódjuk miatt a rizikócsoportba tartoztak. DiPietro szerint az eredmények a 2-es típusú diabétesz megelőzésének “költséghatékony útját” jelenthetnék, ám szükség van nagyobb esetszámú vizsgálatra is.

MTI