Segítség a dohányzás leszokásához

A dohányosok 30 éves koruk körül már foglalkoznak a leszokás gondolatával, és mivel a dohányfüggőség a nikotinfüggés mellett lelki és szokásfüggés is, ez az életkor még jó eséllyel ezt lehetővé is teszi.

Sok dohányos egyedül próbálkozik a leszokással, de csak keveseknek sikerül. Néhányan nagyon megijednek egy élethelyzettől, mások a családi kapcsolataik vagy a munkakörük miatt teszik le a cigarettát. Többségük folyamatosan foglalkozik a gondolattal, de nem teszi meg, és halogatja a döntést. Megint mások próbálkoznak, de nem járnak sikerrel, alkalmatlannak vagy akaratgyengének tekintik magukat.

A leszokás nem egyszerű, de segítséggel könnyebb. Előremozdító lehet, ha a dohányos őszintén elgondolkodik azon, hogy mit talál jónak vagy mit talál rossznak a dohányzása kapcsán. Ugyan – így végiggondolja, hogy vajon mi lenne jó a leszokásban.

Talál számos érvet arra, hogy mit nyer a leszokással, mi lesz jobb, ha nem dohányzik. Tapasztalatok alapján ez a mérlegelési folyamat hiányzik sok leszokással próbálkozónál. Ha a nikotin hiányától való félelem vagy másoknál a megszokott rituálé elhagyása okoz nehézséget, akkor ezzel is számot lehet vetni. Valójában a sokszor hallott „fejben dől el” kifejezés ezt a mérlegelést és az ennek alapján meghozott személyes döntést jelenti.

Így már könnyebb a leszokással próbálkozni az erre megfelelő időpontban és körülmények között, lehetőleg támogató családtag vagy barát segítségével.

Leszokást követően: jobb a fizikai terhelhetőség, tisztul a légzés, megszűnik a köhögés, javul a szív működése, a keringés, jobban beállíthatóvá válik a vérnyomás, javul a cukorbeteg kockázati állapota, javul bizonyos gyógyszerek hatásfoka.

Ezenkívül javul a szexuális aktivitás, és egy tervezett terhesség is több esélyt kap. Várandós dohányosoknál csökken a magzati ártalom. A sikeres leszokáshoz még az erősen függők esetében is több lehetőség áll rendelkezésre. A személyes tanácsadás, a szakember vezetésével történő leszokási program lehet a leghasznosabb a dohányosnak.

Hol található segítség?
Országszerte több tüdőgondozóban találhat szakembert, támogatást a leszokni vágyó dohányos. A módszer lehet egyéni tanácsadás, egyéni leszokási programba vonás vagy akár csoportos támogatás. Előnye mindegyik formának van.

A program fejleszti a kulcsingerek kikerülését, a dohányzást helyettesítő módszerek megtalálását, a szokások megváltoztatását, vagyis a leginkább bevált és sikeres utat mutatja be az együttműködő dohányosnak. Amennyiben valaki a gyógyszeres kiegészítést választja, ez lehet a nikotintartalmú megoldások közül a nikotinpótló terápia vagy egy szintén hatékony tablettás megoldás. Mindkét gyógyszercsoportnál fontos, hogy a javasolt időtartamig használja a leszokni vágyó, mert a leszokást megnehezítő megvonási tünetek vagy a visszaesés így kerülhetők el.

GYÓGYSZERES KIEGÉSZÍTÉS
A nikotinpótló gyógyszeres megoldás az alkalmazási formája szerint lehet tapasz, rágógumi, szopogatótabletta, szájspray. Ezek recept nélkül kaphatók, a használatukra vonatkozóan mindenképpen ajánlott a tájékoztató betartása és a tanácskérés a gyógyszertárakban.

Fotó: 123rf.com

A nikotinpótlók mellett már nem lehet dohányozni. A leszokás során észlelt kellemetlen tünetek enyhíthetők, ha heteken keresztül fokozatosan csökkenő nikotintartalmú tapaszt helyeznek fel a páciens bőrére, általában 6-8-12 hétig, a dohányfüggőség és a megelőző dohányzás mértékétől függően. A rágógumi, a tabletta az emellett hirtelen fellépő sóvárgásokat enyhíti.

A tablettás leszokástámogató gyógyszer igen hatékony. A használónak nem esik jól a cigaretta. Háziorvos és szakorvos is jogosult a felírására. A dobozban lévő rész – letes, ábrás tájékoztató segíti az informálódást és a visszaesés elkerülését.

PSZICHÉS SEGÍTSÉG
Évek óta működik a leszokástámogatás telefonos formája (Quitline) Magyarországon is, melynek során képzett szakemberek segítenek a leszokáson gondolkozó vagy már döntésre jutott dohányosnak. A telefonos program az ország minden pontjáról elérhető ingyenes zöldszámon: 06-80-44-20-44. A támogatóprogram személyre szóló, igény szerint 4-6 beszélgetésből áll a dohányos által megjelölt hívási időpontokban. Ha a páciens a dohányzás abba hagyását követően mégis visszaesne, újra rágyújtana, akkor se ostorozza magát, ez nem az akaratgyengeség jele, hiszen a dohány-, a nikotinfüggőség nagyon erős.

Kérjen ismételten tanácsot, és próbálkozzon újra!

Dr. Fényes Márta
Országos Korányi Pulmonológiai Intézet

A cikk a januári Patika Magazinban jelent meg. Keresse minden hónapban a gyógyszertárakban!