Szezonális depresszió: előzzük meg “természetesen”!

568

Fényterápiával, oligo-elemekkel és ómega-3 zsírsavakkal az őszi-téli levertség
ellen.

Ki ne ismerné a rosszkedvet, búskomorságot, mikor a napok egyre
csak rövidülnek, és az ég színe tartósan szürkére vált? Ha önnek is “padlón”
van a hangulata ilyenkor, és csak olyan vágyak gyötrik, mint az alvás vagy egy
kis édesség elfogyasztása, könnyen lehet, hogy a szezonális depresszió áldozata.
Ez a tünet-együttes ugyanis “menetrendszerűen” megérkezik az ősz előrehaladtával,
a téli hónapok közeledtével. Emellett nem is tipikusan női probléma – mint ahogyan
azt sokan hiszik. A férfiak is igencsak érintettek lehetnek benne. Amikor tehát
romlik az idő, a jó hangulat, energikusság meghátrálhat mindkét nem esetében.
Az alábbiakban megpróbáljuk “körüljárni”, mi állhat a probléma hátterében,
és gyógyírt igyekszünk találni e gyakori bajra – néhány jó tanáccsal, ötlettel,
a megelőzés tekintetében is.

A sötét, felhős napok beálltával rendszerint észrevesszük magunkon, hogy hiányzik
belőlünk a lelkesedés a munkahelyen, ránk tör a rossz hangulat a magánéletünkben…
Az is gyakori, hogy rávetjük magunkat az édességekre – ami lehet, hogy egyébként
nem is szokásunk -, vagy arról ábrándozunk, hogy ki sem kell kelnünk reggel
a jó meleg ágyból… A tünetek már az ősz végétől megfigyelhetők, és télen csak
súlyosbodhatnak. Mindez kedvezőtlenül befolyásolhatja munkateljesítményünket,
de személyes kapcsolatainkat is az adott időszakban.

A őszi-téli depresszió meghatározói

Fáradtság,
levertség, a libidó hiánya… A szezonális depresszió a hosszan tartó lehangoltság
olyan enyhébb formája, mely, mint fentebb már szó volt róla, minden évben ősszel,
tél elején jelentkezik. A szakemberek úgy vélik, hogy többek közt akkor beszélhetünk
erről a fajta tünet-együttesről, amikor két téli depresszív epizód zajlik le,
más jellegű depresszió megjelenése nélkül a kettő között. Ilyenkor rossz hangulatban
ébredünk, és nincs kedvünk semmihez – nem számítva az alvászavarokat, az étvágytalanságot
és a sötét gondolatokat… Ez a hétköznapokban nagy hátrányt okozó probléma
nem tévesztendő össze az egyszerű, rövid ideig tartó, nyomott hangulattal.

A lehetséges okok közt a napfényhiány

Nem ismerjük pontosan, minden vonatkozásában a szezonális depresszió okait,
de igencsak úgy tűnik, hogy a fényerősség csökkenése és a napfény hiánya főszerepet
játszik a probléma kialakulásában. Nehéz megmondani, hogy vajon a fényhiány
felelős-e egyedül érte, de az tény, hogy a fényszegény északi országokban élők
jobban érintettek e betegségben.

Számos kutató is úgy vélekedik, hogy a szezonális depresszió feltétlenül kapcsolatban
áll a napos órák számának csökkenésével. Ez utóbbi felborítja az ember belső
biológiai óráját, a tobozmirigy által, a fény csökkenésekor termelt melatonin
hormon és a hangulatot, memóriát befolyásoló, szerotonin nevű, ingerületközvetítő
anyag egyensúlyának megbomlásához vezet.

Amikor rövidebb ideig vagyunk kitettek a nappali fénynek, agyunk inkább “éjszakai
üzemmódban” működne “szívesen”, és zavarokat produkál. Az említett
melatonin, az alváshoz is szükséges hormon temelődése fokozódik, ami fáradtságérzetet
kelt, és deprimáló hatást gyakorol szervezetünkre. (Miközben a szerotonin csökken
a szervezetben, ami többek közt a cukor utáni vágyat is magyarázza…). Így tehát
a szezonális depresszió nemcsak pszichés tényezőkkel, hanem biológiai okokkal
is azonosítható. A fényerősséggel való összefüggést bizonyítja az is, hogy az
éjjel vagy kevéssé megvilágított helyen dolgozó emberek szintén szenvedhetnek
tőle – nyáron is.

Fényterápiával a szezonális depresszió ellen

Amikor orvos megállapítja, hogy szezonális depresszióban szenvedünk (melynek
tünetei rendszerint enyhülni fognak a tavasz beköszöntével), az adott pillanatban
is tenni kell a probléma ellen. Mégpedig azért, hogy jobban elviseljük ezt az
időszakot, visszatérjen a jókedv, a libidó, a normális étvágy. A klasszikus,
depresszió elleni kezeléseken kívül – melyek a pszichoterápián alapulnak, és
specialisták alkalmazzák – a fényterápia is megteheti jótékony hatását. Ez a
módszer azt jelenti, hogy a kúra ideje alatt nagyon erős fényű (pld. 10 000
lux erősségű) lámpa előtt tartózkodjunk, naponta kb. 30 percet (vagy az orvos
más utasítása szerint). Ez a megoldás valójában biológiai óránkat befolyásolja,
mely számos életfunkciónkat irányítja, köztük az alvás/ébrenlét ritmusát, hangulatunkat.

Egyes orvosoknak van lehetőségük arra, hogy a fényterápiát rendelőjükben alkalmazzák.
De minthogy otthonra is beszerezhetünk a terápia céljaira alkalmas lámpát, a
szakember utasításai alapján mi magunk is alkalmazhatjuk a gyógymódot. Persze
minden tekintetben elővigyázatosnak kell lennünk, különösen pld. akkor, ha szemproblémánk
van (ami a fényterápia hatására súlyosbodhat) – ezt azonnal jelezzük kezelőorvosunknak.

Az oligoelemek és az ómega-3 zsírsav jelentősége

A lelki egyensúly és a jókedv visszanyeréséhez ritkán gondolunk “enyhe”,
természetes megoldásokra. Pedig pld. az oligo-elemek, ásványi anyagok létfontosságúak
a megfelelő sejtműködéshez, és a jó egészség kovácsai a hétköznapokban. A vas,
a jód, a réz, a cink megannyi elem, mely segíti emellett a proteinek beépülését
is a szervezetbe, ami kihat a hormontermelésre. Így mindez befolyásolja hangulatunk
alakulását. Egy másik oligo-elem, a szelénium pedig nemcsak jótékony antioxidáns,
hanem szintén szerepet játszik a kedélyállapot szabályozásában. Ne feledkezzünk
meg a magnéziumról sem, mely növeli a stresszel szembeni ellenállóképességet.
És ezzel még nem is teljes a lista…

Vizsgáljuk meg pld. az ómega-3 zsírsavat: tudnunk kell róla, hogy szintén befolyásolja
a depresszió mechanizmusát, hatékony a kedélyzavarok megelőzésében. Persze gondolhatunk
az eddig tárgyalt anyagok egyesítésére, természetes “fegyverként”
való alkalmazására, megoldásként a tartósan nyomott hangulat enyhítésére. Az
oligo-elemek és az ómega-3 összekapcsolása verhetetlen “együttműködést”
hozhat létre: szinergiát alkot, felveszi a harcot a hiánybetegségekkel, a stresszel
és a gyulladásokkal szemben, az anti-oxidáns hatás kifejtése mellett. Valójában
pld. stressz esetén az olyan antioxidáns hozzáadása az omega-3-hoz, mint a szelénium,
különösen ajánlott, a jobb hatás elérése érdekében. De ragyogó “koktél”
lehet a jó alak megőrzésében is…

A nők és férfiak érintettsége

Hangulati problémákkal rendszerint több nő küzd, mint férfi, de a szezonális
depresszió az erősebb nem képviselőit sem kíméli túlságosan. Ez az őszi-téli
szindróma kisebb-nagyobb intenzitással a lakosság 10-40%-át érinti, miközben
a férfiaknak kb. a negyedrészét, és a felmérések szerint a 20-40 év közöttiek
szenvednek a leginkább tőle. E különbségek oka még nem teljesen tisztázott –
állítják egyes szakemberek -, hiszen eddig még egyetlen tanulmány sem fejtette
meg átfogóan, minden részletére kiterjedően e rejtély okát.

Ezzel szemben a szimptómák azonosíthatók – akár férfiről, akár nőről van szó.
Az erős fáradtság, a szomorúság, az érdeklődés hiánya, a melankólia, az elesettség-érzés
mindazon dolgok iránt, melyek korábban a középpontban voltak – mind-mind idetartoznak.
Az ilyen bajtól szenvedő embereknek, a fent említett, lehetséges megoldásokon
kívül, a megszokottnál több alvásra van szükségük, és el kell könyvelniük, hogy
gyakran még akkor is fáradtnak érezhetik magukat, ha egy éjjel 12 órát aludtak…
Ugyanakkor nő az étvágyuk, és ebben az időszakban bizony súlyfelesleget is magukra
szednek. Ezért mindkét nemnek tanácsos végiggondolnia, milyen ellenlépéseket
illetve megelőző intézkedéseket tegyen a rá leselkedő szezonális depresszió
ellen.

Forrás: Galenus