Topélelmiszerek

Van néhány élelmiszercsoport, amelyeknek szerepelniük kell a kiegyensúlyozott, egészséges étrendben. Vegyük sorra ezeket.

Halak a toplista élén
Szempont: zsírképződés gátlása, izomtömeg fenntartása
Lazac, tonhal, makréla, szardínia… Mind-mind bővelkedik ómega-3 esszenciális zsírsavakban. Ezek csökkentik a vér trigliceridszintjét, serkentik a sejtek közötti információ cserét, akadályozzák a zsírképződést (lipogenezis), gátolják a vérrögképződést…

Ami a sovány halakat illeti (tőkehal, fehér húsú tonhal) hosszú láncú, többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmaznak (EPA + DHA) és zsírszegények: kiválóan alkalmasak az izomtömeg fenn tartására. A tengeri halak jódtartalma is rendkívül magas, ez az esszenciális oligoelem hozzájárul a pajzsmirigy megfelelő működéséhez.

A GYAKORLATBAN
Halételeinket készítsük el a lehető „legtermészetesebb” módon, lehetőleg zsiradék nélkül. Pl. hajszálvékonyra szeletelve carpacciokülönlegességként vagy gőzben párolva, zöldségekkel fogyasztva megóvhatjuk velük az alakunkat…

…ÉS AMI A LEGFONTOSABB!
A hal az emésztés szempontjából könnyű élelmiszernek számít – bár egyes halfajták, pl. a lazac nagyobb mennyiségű olajat tartalmazhatnak.

Rossz szokás, de sajnos az ünnepek velejárója a rendszertelen és mértéktelen evés-ivás. Mindig megterheli a szervezetet, jön a másnaposság, a fejfájás, a rossz közérzet, sőt a puffadás, teltségérzet, rossz emésztés, epe- és gyomorfájdalom.

Pedig nem kell ennek így lennie!

Forrás: Galenus