Hi-Lo combo, spinning, step, zsírégetés és a többi...

Mit jelent az aerobik szó?

Az "aerob" szó önmagában annyit tesz: oxigén jelenlétében. A sportmozgásban elsősorban oxigén jelenlétében végzett munkát értünk, mely során az izom munkája során megfelelő mennyiségű oxigénhez jut, létrehozva egy egyensúlyi állapotot. Egy ilyen fizikai megterhelést viszonylag sok ideig tud a szervezet elviselni. Ebből az élettani megfontolásból dolgozta ki tudományos alapokra támaszkodva (sok-sok ezer emberen végzett kutatómunka és állapotfelmérés alapján) dr. Kenneth Cooper az aerobikot, ami nem más, mint különböző gimnasztikai gyakorlatok megfelelő kombinálása, ahol a végrehajtás elsődleges szempontja a biztonság.

Hi-Lo combo

Az aerobiklépéseket tekintve megkülönböztetünk low impact és high impact lépéseket. A kettő közötti különbség az, hogy a low impact lépéseknél legalább az egyik láb a talajon van, míg a high impactnél van egy ún. "repülési fázis", amikor mindkét láb a levegőben van. Miért is érdekes ez? A hi elemeknél a talajra való visszaérkezéskor az ízületek nagy igénybevételnek vannak kitéve, aminek következtében a bokaízület, a térdízület és a gerincet alkotó csigolyák ízesülései sérülhetnek. Ez az óra e két csoport megfelelő kombinálása, mely igen kiváló állóképességi edzésmódszer. Egyre ritkábban lehet vele találkozni. A régebben nagy közkedveltségnek örvendő tiszta high impact óra szerencsére szinte teljesen eltűnt a palettáról.

Alap (BASIC)

A nevéből eredően minden aerobikos műfaj alapja. Egyszerű gyakorlatok, alaplépések, könnyed, de izzasztó mozdulatok jellemzik. A résztvevők edzettségi szintjétől függően egyszerűbb-bonyolultabb koreográfiák is színesíthetik az órákat. Általában jelzik a kimondottan haladóbbaknak szóló foglalkozásokat. Különböző táncos stílusokat keverhetnek bele, mint a funky, a salsa stb.

Tae-bo

Napjaink egyik legnagyobb fitnesz aktualitása, ahol a keleti harcművészet a taek-won-do elemeit és a legkülönbözöbb zenés mozgásformákat nagyszerűen ötvözik. Nagyszerű állóképesség-fejlesztő, nagy kalóriafelhasználású és roppant szórakoztató edzésmódszer. Szintén csak képzett oktatók tarthatják, a név a szerzői jog védelme alatt áll. Hasonló jellegű órák más néven láttak napvilágot, így találkozhatunk well-box, kick-box stb. kifejezésekkel.

Fit ball

Ezen az órán egy óriási rugalmas labdán ülve végeznek dinamikus gyakorlatokat. Látszólag egyszerű, de aki már részt vett ilyenen, az tudja: nagyon megerőltető, a másnapi izomláz garantált... Rendkívül biztonságos, a gerincet nagyon jól tehermentesíti. Csak okleveles képzett edző tarthat ilyen órákat.

Erősítés

Rögtön az elején szeretném leszögezni: nem izomtömeg-növelésről van szó! Nagyon kedvelt óra, ahol mellőzve vannak a táncos elemek, és kimondottan a különböző izomcsoportok izolált munkára bírása zajlik. Egy-egy gyakorlat nagy ismétlésszámmal történő elvégzése a szép, formás izmokról és elsősorban azok állóképességéről gondoskodik. Izomláz várható.

Spinning, spinracing

Egy amerikai "vasember", Johnny G. által kitalált foglalkozás, mely rendkívül népszerű: speciális szobakerékpáron csoportosan végzett "kerékpározás" zenére. Rendkívül szórakoztató és nagyon jó állóképesség-fejlesztő edzésmódszer. Haladóbbaknak ajánlom, de természetesen kezdő résztvevők is bemerészkedhetnek egy-egy ilyen órára, számukra is bőséges a kínálat. Személyes megjegyzésem: az edző fantáziájára van bízva, hogy milyen zenét alkalmaz az óráján, nincsenek ütemmegkötések, ennek következtében a kemény rockzene és a lágyabb popzene is megjelenik azok nagy örömére, akik nem kedvelik az aerobikórákon szokásos "szeletelő" zenéket.

Fat burning

A név fantázianév, alapvető célja a zsír égetése, amit a szívritmus (pulzus) speciális "célzónába" történő "kergetésével" érnek el. Felépülhet low impact koreográfiából, de kombinálni szokták erősítő gyakorlatokkal is. Felhívom a figyelmet arra a tévhitre, hogy a zsír nem a "zsíros" testrészre fókuszált különböző erősítő gyakorlatok végzésével égethető el (tipikus eset: 1000 db hasprés vagy különböző farizom-erősítő gyakorlatok, mondván, hogy azok a kényes helyek, hadd égjen a zsír), hanem legalább 30 percig végzett aerob testmozgással az említett célzónában. Egy óra kerékpározás, úszás, power walking a legkiválóbb mozgásforma a zsírpárnák eltüntetésére!

Step

Az aerobikórához egy segédeszközt, "lépcsőt" (step) használnak. Egy ilyen órán több százszor lépnek fel a lépcsőre és vissza, mindezt kezdőbb-haladóbb koreográfiával kombinálva. Miért is jó ez? Felkészült edző segítségével ízületkímélő, kiváló állóképességi vagy zsírégető hatású edzés. Szintén keverhető táncos elemekkel (salsa step, funky step, caribi step). Haladóbb résztvevőknek ajánlható a double step, ahol két lépcsőt használnak a fölös energiák levezetésére...

Az említetteken kívül a különböző zenés, csoportos, fittséget, edzettséget fokozó lehetőségek még igen sok más egyéb néven is fellelhetők, melyek sokszor az óraadók vagy klubtulajdonosok fantáziáinak szüleményei. Még egy jó tanács: az óraválasztásnál legyen szempont az óraadó személye is. Érdeklődjön képzettségéről, eddigi tanulmányairól. Csak képzett, oklevéllel rendelkező edző óráit látogassa, biztonságos és eredményes edzés csak szakszerű segítségükkel képzelhető el!

Elek Ferenc
okleveles személyi edző

szív- és érrendszeri betegségek