Önkéntes rabságban

Minden tizedik halálesetnek a dohányzás az oka, és 2030-ra az áldozatok száma évenként 10 millióra emelkedik. Ennyit a riasztó számokról...

A leszokás nehézségei

Hazánkban minden cigarettásdobozon a következő két felirat olvasható: "A dohányzás súlyosan károsítja az egészséget!" és "A terhes nők dohányzása árt a babának". A dohányosok ismerik ezeket a figyelmeztetéseket, mégis kevesen tudnak véglegesen szakítani káros szenvedélyükkel.

Magyarországon a népesség kb. 35%-a dohányzik, és csak negyedrészük szeretne leszokni szenvedélyéről. A leszoktatási programok részt vevői közül kb. 80% próbálkozik komolyan szakítani a cigarettával, de ez csak 15-20%-nál vezet eredményre.

Mi az oka annak, hogy ilyen nehéz abbahagyni a dohányzást? A cigaretta éppen annyi nikotint juttat a szervezetbe, hogy használóját egy életen keresztül függésben tartsa. A cigaretta az egyetlen olyan fogyasztási cikk, ami megöli fogyasztóját. A nikotin igen erős addiktív (függést okozó) szer, amelynek hiánya heves vágyat és elvonási tüneteket okoz, és a kialakult szokások tovább nehezítik a leszokást.

Egyeseknél a leszokáshoz elég az akarat, mások viszont többször is hiába próbálkoztak szakítani a cigarettával. A szakemberek szerint ezért segítséget kell nyújtani azoknak, akiknek erre szükségük van.

Válaszd a segítséget!

A dohányzásról való leszokás leghatékonyabb módszere a nikotinpótló kezelés, ami a cigaretta elhagyásának valószínűségét másfél-kétszeresre növeli. A kezelés célja, hogy pótolja a szervezetbe jutó nikotint, ily módon csökkentve a dohányzás abbahagyásával járó megvonási tüneteket. A módszer hatékonyságát jelentősen fokozza az egyidejű intenzív mentális támogatás, amelyre minden esetben szükség lenne.

A nikotin pótlására többféle lehetőség létezik: rágógumi, tapasz, orrspray, nyelv alatti tabletta és speciális cukorka. Mindegyiknek van előnye és hátránya. A tapasz 24 órán át egyenletes nikotinszintet biztosít, de irritálhatja az érzékenyek bőrét. Az orrspray hatására a nikotin gyorsabban bejut a vérkeringésbe, ezért jobban tudja enyhíteni a cigaretta utáni vágyat. A rágógumi, a spray és a cukorka ingerelheti az orr- és szájüreg nyálkahártyáját. A kombinációk közül az orrspray és a tapasz használata tűnik a legjobb hatásúnak. A felsorolt eszközöket "testre szabva" célszerű alkalmazni.

Nincsenek csodaterápiák a leszokáshoz

A megfelelő magatartási formák kialakulását "önsegítő anyagokkal" lehet előmozdítani. A szórólapok, útmutatók, hang- és képanyagok, valamint számítógépes programok használatával több ember érhető el, de hatékonyságuk a személyes tanácsokhoz képest kisebb.

A szakrendeléseken folyó terápiák egyéni vagy csoportfoglalkozásai szintén javítják a leszokás kilátásait. A csoportterápia hatásosabb az önsegítő anyagoknál, de nem bizonyult jobbnak a személyes kapcsolatra épülő beavatkozásoknál.

Az averziós kezelések esetében a dohányzást valamilyen kellemetlen ingerrel kapcsolják össze azért, hogy kioltsák a rágyújtás kényszerét. Ezen módszerek hatása csekély értékűnek bizonyult, akárcsak a "gyors dohányzási mód", amelynél a cigarettafüst mély és gyakori leszívásával próbálják elősegíteni a leszokást.

A gyógyszeres beavatkozások közül egyre több bizonyíték van arra, hogy némelyik depresszióellenes gyógyszer növeli a dohányzás abbahagyásának esélyét. A dohányzás és a depresszió közötti kapcsolat régóta ismert, de a hatásmechanizmus még nem tisztázott. Más gyógyszerekkel (vérnyomáscsökkentők, nikotinantagonisták) kapcsolatosan is történtek vizsgálatok, de alkalmazásukra különféle okok miatt nem került sor.

A dohányzási szokások kialakulásában nagy szerepe van a szociális környezet befolyásoló hatásának. A tágabb környezet aspektusának megváltoztatásával (nemdohányzók fokozottabb védelme a kijelölt dohányzóhelyekkel, a filmekben, reklámokban jelen lévő, mintakövetésre sugalló dohányzás visszaszorítása, a nemdohányzó magatartás pozitív voltának hangsúlyozása a dohányzáshoz kötődő korábbi beállítódással szemben, stb.) a jövőben talán kevesebb fiatal érzi szükségét annak, hogy kezébe vegye a cigarettát, kevesebben szoknak rá a dohányzásra, valamint a már dohányzók is egyre inkább a leszokás mellett döntenek.

Dr. Százados Imre