A vega étrend fogyaszt?

Nem mindegy, hogy milyen vega

Talán a legismertebb formája az alternatív táplálkozásnak, egymástól nagymértékben különböző típusa ismert.A vegetáriánus táplálkozás – számos egyéb étrendi és életmódjavaslat mellett – az állati eredetű termékek fogyasztását tiltja. A semi-vegetáriánus forma megengedi a tej- és tojásfogyasztáson kívül a nem gyakori baromfihús-fogyasztást is. A lakto- és ovovegetáriánus típus a tej és a tojás fogyasztását engedélyezi. A legszigorúbb forma a vegán étrend, amikor az állati eredetű termékek teljes tiltása áll fenn.

Vegetáriánus étrend, mint fogyókúra

A vegetáriánus étrend előnye abban áll, hogy a hús és egyéb állati eredetű termékek jórészt lényegesen több energiát tartalmaznak, mint a növényi eredetű nyersanyagok, és nagy telítettzsír-tartalmuknál fogva könnyebben járulnak hozzá a testtömeg növekedéséhez. Említést érdemel továbbá az is, hogy a sok növényi termék fogyasztása a rostbevitelt is számottevően emeli, ami jótékony a testtömeg-menedzselés szempontjából.

Hátránya abból ered, hogy gyakran elégtelen energia- és tápanyagbevitellel jár együtt, ha szigorú diétaként alkalmazzák. Az alapanyagcsere energiafelhasználásánál kisebb bevitel a jojó-effektus kialakulásához vezethet.

Hús: a fehérje jelentősen gyorsítja az anyagcserét

Megjegyzendő, hogy a vegetáriánus táplálkozással kisebb állatifehérje-fogyasztás is jár, ami azért kedvezőtlen fogyókúrában, mert a fehérjék bizonyos ideig képesek gyorsítani az anyagcserét, így fokozni a diéta hatását. A húsban emellett megtalálható az L-Karnitin-aminosav, ami a zsírok mobilizációjához szükséges vegyület.

Vegetáriánus étrend: anyagcsere lassulásával kell számolni

Kutatások alapján bebizonyosodott, hogy a jól összeállított vegetáriánus étrend biztosítani tudja a szervezet számára szükséges tápanyagokat, de a fent említett okok miatt nem célszerű csak azért kihagyni a húst az étrendből, hogy néhány kilótól megszabadulhasson. Már középtávon is az anyagcsere lassulásával kell számolni!

Vági Zsolt
dietetikus