Divatdiéták kritikája - mit mond a szakember?

Ön elhiszi, hogy a 2 év alatt lassan, alattomosan felszedett 15 kg, ami oly masszívan be van ágyazódva a szervezetbe, 2 hónap alatt biztonsággal és tartósan leadható?

Felező diéta

Olyan étrend, melynél a korábbi étkezéseknek csak a fele mennyiségét szabad elfogyasztani. Fogyás várható, de igen erős elhatározást és akaraterőt kíván.

Hollywood diéta

Napi 3–6 tojás a diéta váza, sovány húsok és halak. Naponta kb. 700 kcal energiát jelent. A túl kis energiabevitelre a szervezet anyagcsere-csökkentéssel reagál, így hosszú távon megakadályozza a fogyást.

Zónadiéta

A sztárok körében még mindig népszerű az úgynevezett zónadiéta, habár Hollywoodban ez már elavultnak tekinthető. Ezeknek az ételeknek a legfontosabb jellemzője az, hogy mindegyikben állandó a „szénhidrát, fehérje, zsírtartalom” arány (40% – 30% – 30%), mely a kutatások szerint az emberi szervezet számára a legkedvezőbb. Ennek ellenére nem javasolt kipróbálni ezt az étrendet. A zónadiéta – bár pontosan szabályozza az adagmennyiségeket – teljesen mellőzi az olyan, szénhidrátokban gazdag zöldségeket és gyümölcsöket, mint például a banán, a kukorica vagy a répa.

Pontdiéta

A tápanyagok pontértéket kapnak, a zsíros ételek csak 1–2 pontot, a tészták, kenyerek, gyümölcsök 20–40, vagy akár több száz pontot is, miközben napi max. 40 pont alatt lehet számítani fogyásra. Kifejezetten érelmeszesedésre hajlamosító, koleszterinszintemelő, egészségtelen, de széles körben reklámozott diéta.

Tejkúra

Naponta 2 liter tejfogyasztást javasolnak (1,5% zsírtartalmú tej esetén 1000 kcal, 2,8% zsírtartalmú tejjel számolva 1240 kcal). Elegendő energia- és fehérjebevitelt biztosít, de – többek között – vas-, vitamin- és rosthiányos.

Testkontroll

Az étrendben a zöldség- és gyümölcsfogyasztás jelentős. Délelőtt kizárólag gyümölcs fogyasztható, ebédre túlnyomórészt vegyes salátákat javasol. Az esti étkezésekre szóba jön hús, burgonyaétel vagy kenyérféleség, de sohasem együtt. Számítások szerint a testkontroll kb. 1200 kcal energiatartalmú étrend. Ilyen energiafelvétel mellett hosszú távon anélkül is lehet fogyni, hogy ilyen szigorú megkötés lenne az elkülönítésre. Az a magyarázat, hogy fehérjét, keményítőt, szénhidrátot (pl. húst, burgonyát és kenyeret) együtt nem szabad enni, mert ez akadályozza a fogyást, tulajdonképpen teljesen megalapozatlan. Bármilyen napközbeni elosztású, napi 1200 kcal energiatartalmú étrenddel ugyanezt az eredményt el lehet érni, mint a testkontrollal. A testkontroll misztikusan felépített nyersanyag- és ételelosztásával segíthet abban, hogy az étrendjére több figyelmet fordítson a fogynivágyó, és ezáltal pontosabban betartsa.

dr. Lelovics Zsuzsanna