10+1 Túlsúly okozta súlyos betegség

A gömbölyded formákat az aktuális divat nem fogadja el, ám a plusz kilók nem elsősorban esztétikai, hanem egészségügyi problémákat jelenthetnek. Sőt, minél több fölösleges kilót cipel valaki, annál nagyobb valószínűséggel alakul ki betegség, ami láncreakciót indít el, mert újabb és újabb rendellenességek mutatkozhatnak. A túlsúly vagy elhízás következtében kialakuló egészségügyi problémák két, nagy- és kis kockázatú csoportba sorolhatóak.

Nagy kockázatú betegségek

A következő nagy kockázatú betegségek kialakulására hatványozottan van esély, ha valaki túl sok pluszkilót cipel.

  • magas vérnyomás
  • szívbetegség, cukorbetegség
  • epekövesség
  • ízületi gyulladás
  • köszvény
  • visszér
  • alvászavarok
  • érszűkület

Kis kockázatú betegségek

Kis mértékű kockázattal ugyan, de sajnos előfordulhatnak az alábbi egészségügyi problémák, ami szintén a túlsúlyra vezethetők vissza.

  • többféle daganatos megbetegedés
  • hasnyálmirigy gyulladás
  • hölgyek esetében meddőség, ami az elhízásra vezethető vissza.

Éppen ezért minden érintettnek fontos, hogy tegyen a túlsúly ellen

Az életmódváltás a megelőzés kulcsa

„Már kicsit elcsépeltnek tűnhet, de valóban a kulcsszó: életmódváltás. Aki maga is megtapasztalta a kilókkal való ádáz küzdelmet, tudja: egyik pillanatról a másikra lehetetlen lefogyni. Látványos változást csakis drasztikus kúrákkal lehet elérni. Ez utóbbiak azonban nem ajánlottak, mert sokkal több a hátrányuk, mint az előnyük. Éppen ezért jól átgondolt életmódváltásra van szükség ahhoz, hogy egy fogyókúra sikeres legyen. Ennek két fő összetevője a mozgás és az étkezés. Persze semmit sem lehet esztelenül elkezdeni – mondta dr. Urai Klára belgyógyász-kardiológus.

Amit minden diétázónak be kellene tartania a doktornő szerint:

  • Nagyon fontos például a mozgásforma helyes kiválasztása. Minél több plusz kilót cipel valaki, annál jobban kell vigyáznia sport közben az ízületeire.
  • Az étrend kialakításánál pedig fő szempont az ételek összetevőinek helyes megválasztása, valamint a többszöri - napi 5 alkalom -, kis adagok fogyasztása.
  • Sokaknak eszébe sem jut, de ajánlott minden fogyókúra előtt orvossal konzultálni, és felmérni az egészségi állapotot, hiszen ez is segít a helyes diéta kiválasztásában”

Sok esetben a fogyókúra hatékony véghezvitelét az időhiány gátolja, hiszen a napi teendők közé már nehezen fér be a rendszeres mozgás, de legfőképp a fogyókúrás étrend elkészítése. Amikor pedig például egy diétázó hölgynek még a családjára is figyelnie, és nem utolsósorban főznie kell, akkor valóban nem egyszerű az életmódváltás.

Az Oxford Egyetem kutatóinak minden eddiginél átfogóbb, közel egymillió résztvevővel végzett felmérése szerint nemcsak a dohányzás, hanem az elhízás is évekkel csökkentheti életéveink számát. A vizsgálati alanyokat a testtömegindex-értékek alapján sorolták a mérsékelten vagy a súlyosan elhízott kategóriába. Az ötvenhét korábbi tanulmányból származó adatsor elemzése azt mutatta, hogy a felesleges kilók az enyhébb esetekben három, míg a valóban elhízott személyeknél akár tíz évvel is lerövidíthetik a várható élettartamot. Mérsékelt elhízás is megnöveli a korábbi halálozás esélyét.

Kék - Ezüst Kommunikáció