A téli hideg, olykor csípős, szeles időben az arcbőrünk nagyon könnyen kipirosodik és kiszárad, ráadásul bőrünk állapotának a benti meleg, alacsonyabb páratartalmú levegő sem kedvez.

A hideg időjárás következtében ugyanis a bőr pórusai, faggyúmirigyei, hajszálerei összehúzódnak, romlik a vérkeringése és az anyagcseréje, ami miatt a védőrétege is meggyengül. Rendszeres, hidratáló arcápolással és vitamindús étkezéssel azonban megelőzhetjük a bőrproblémák kialakulását, és visszaállíthatjuk, sőt megerősíthetjük a bőr egészséges védőrétegét.

„Télen az állandó hideg levegő mellett a kevés napfényből és az egyoldalú táplálkozásból adódó vitaminhiány is kihívást jelent a bőrünk számára, hiszen ilyenkor jellemzően kevésbé egészséges ételeket fogyasztunk és kevesebb folyadékot iszunk. Mindez repedezett, kipirosodott, száraz, hámló arcbőrhöz és ajkakhoz vezethet, ezért ebben az időszakban különösen fontos, hogy odafigyeljünk bőrünk védelmére, főként, ha az ekcémára vagy atópiás bőrgyulladásra hajlamos” – tanácsolja dr. Tihanyi Lilla bőrgyógyász, a Budai Egészségközpont munkatársa.

Az alábbi tippekkel a téli hónapokban is megőrizhetjük arcbőrünk ragyogását:

1. Hidratáljunk rendszeresen

A hűvös időjárásra érdemes előre felkészíteni a bőrünket, így javasolt már novemberben zsírosabb hidratáló krémre cserélni a nyáron használt, könnyedebb állagú arcápolót. Naponta akár többször is kenjük be az arcunkat, és használjunk mélyhidratáló éjszakai krémet, így megőrizhetjük az érzékeny bőr egészségét. A rendszeres krémhasználat mellett a száraz, fűtött helyiségekben párásítással is megelőzhetjük, hogy bőrünk vizet veszítsen.

2. Hámlasszunk okosan

A téli hónapokban célszerű csínján bánni a bőrradírozással, mivel a leradírozott bőr érzékenyebb a környezeti hatásokkal szemben. A megfelelő készítmények megválasztásával azonban nem kell negatív következményektől tartanunk. A természetes PHA-t tartalmazó, gyümölcssavas hámlasztók kíméletesen távolítják el az elhalt hámsejteket a bőrről, nedvességmegkötő funkciójuk révén pedig segítenek az arcbőr hidratáltságának megtartásában is.

3. Igyunk elegendő vizet

Hidegben csökken a szomjúságérzetünk, ezért télen hajlamosak vagyunk megfeledkezni a megfelelő mennyiségű folyadékpótlásról.A belső hidratálás viszont ugyanolyan fontos, mint a külső, ezérttudatosan figyeljünk rá, hogy naponta legalább 1,5-2 liter vizet, gyógyteát fogyasszunk. Kerüljük a koffeintartalmú italok – a kávé, a fekete és zöld tea, a kóla, az izo- és energiaitalok – túlzott fogyasztását, mivel ezek vízhajtó hatásúak, így tovább szárítják a szervezetet, ezáltal a bőrünket is.

4. Pótoljuk a vitaminokat

A téli időszakban a napsütéses órák száma átlagosan ötödére csökken nyárhoz képest, ezáltal bőrünk nem tud elég D-vitamint termelni, amit ezekben a fényszegény hónapokban tablettákkal – napi 2000-3000 nemzetközi egység bevitelével – vagy kiegészítő vitaminforrásként tejtermékek fogyasztásával pótolhatunk. Emellett fontos, hogy a szervezetünket A-, B- és C-vitaminokban gazdag étrenddel is támogassuk. Az A-vitamin a bőr vízháztartásáról gondoskodik, a B-vitamin pedig segít elkerülni a repedezett, kiszáradt, viszkető bőrt. Természetes védekező rendszerünket C-vitaminnal óvhatjuk a leginkább. Az élelmiszerek és a táplálékkiegészítők mellett érdemes A-, C- és E-vitaminokat tartalmazó krémeket használni, amelyekkel könnyebben eltüntethetjük a piros, száraz foltokat arcunkról.

Fotó: 123rf.com

5. Védekezzünk az UV-sugarak ellen

Bár télen kevesebbet süt a nap, nem szabad alábecsülni az erejét. A havas terep, illetve a víz- és jégfelületek a visszatükröződés miatt felerősítik a napsugarak erejét, így az extrém sportok szerelmeseiként vagy túrázás, síelés közben könnyen leéghetünk. Ezért, ha hosszabb ideig tervezünk a szabadban lenni, kenjünk be az arcunkat magas faktorszámú és megfelelő UV-védelemmel ellátott krémmel, és viseljünk UV-szűrős napszemüveget is.

6. Figyeljünk az ajkakra is

A hideg idő a szánkat sem kíméli a kiszáradástól és a kicserepesedéstől, ezért ajkaink ápolását sem szabad elhanyagolnunk. A vitaminokat tartalmazó ajakbalzsamokon túl a természetes növényi vajak, például a sheavaj gyakori használatával ajkainknak is megfelelő védelmet biztosíthatunk.

Fotó: pixabay.com