A nyári időszakban, amely – terményeivel és időjárásával – a könnyű és egészséges táplálkozásra ösztönöz, mégis lehetnek problémák.

Ne kezdjünk egyoldalú vagy túl megszorító diétába!

Különben a szervezet a lehető leggyorsabban az „üzem – anyag” keresésébe fog, és proteinekre „vágyik” az izomzat megtartásához, gyarapodásához. A szigorú diétával csak több izmot, mint zsírt veszíthetünk. Másik kockázat: az ételmegvonások miatt a gyakoribb éhségérzet és nassolási vágy megjelenése. Ahhoz, hogy elkerüljük ezeket a buktatókat, fogadjuk meg a dietetikusok jó tanácsait: nem kell sokkal kevesebbet enni, hanem jobban, átgondoltabban, továbbá többet kell mozogni, ami lehetővé teszi az izomtömeg megőrzését és a kalóriafogyasztás növelését. A nassolás, a sok édesség emésztési problémákat okozhat.

A táplálkozási szokások felülvizsgálása

Ami a célhoz vezet, az nem a kalóriák számolgatása, sem pedig az elfogyasztott étel szinte grammonként történő méricskélése. Az elsők közt mellőzzük a cukrot és az alkoholt! Nincs bennük tápanyag, viszont sok üres kalóriát tartalmaznak. De ha már egyszer elértük a kívánt fogyást, egy keveset megengedhetünk magunknak belőlük – az élvezet kedvéért…

Emellett csökkentsük a zsír mennyiségét ételeinkben, de ne töröljük teljesen. Sütéskor-főzéskor törekedjünk a kevés növényi zsírral történő vagy zsírmentes elkészítési módokra. A túlzott zsírfogyasztás megterheli az epeműködést. Párolt hal, főtt/párolt zöldség bővebben szerepeljen a menünkben, továbbá profitáljunk a szezonális zöldségekből gyümölcsökből. De vigyázat, van, akinek a nyers zöldség okoz emésztési problémákat!

Kerüljük el a csapdákat!

„Light” termékek vásárlása: ezek nem feltétlen tartalmaznak kevesebb kalóriát, viszont adalékanyagban gyakran bővelkednek. Kevésbé lakunk jól tőlük, így elősegíthetik az újbóli evést.

Csak saláta fogyasztása: a saláta étteremben zsíros lehet (sajt, olívaolaj, szalonnacsíkok előfordulhatnak benne, vagy zsíros szósz jár hozzájuk). Ha pedig otthon csak zöld salátát készítünk, és nem gazdagítjuk semmivel, nem lakunk jól, és hamar további evésre, nassolásra vágyunk.

Édesítőszerek használata cukor helyett: visszaadják a cukros ízt, de egyes tanulmányok szerint károsak lehetnek, pl. túlsúlyt, elhízottságot okozhatnak.

Forrás: Galenus

A cikk a Patika Magazinban jelent meg! Keresse minden hónapban a gyógyszertárakban!