Pszicho-teszt: Ön mennyire nyugodt alkat?

Fotó: 123rf.com

Zaklatott életünkben, ahol a stressz mindennapos vendég, nehéz nyugodtnak és derűsnek maradni. Ön vajon mennyire képes túltenni magát a hétköznapi konfliktusok okozta izgalmakon és lakonikus nyugalommal kezelni azokat? Ahhoz, hogy megtudja, végezze el az alábbi tesztet – minden idegeskedés nélkül!

1. Munkabeszámolót kell készítenie másnap reggelre a főnökének és délig még egy sort sem írt meg belőle. Mit tesz ilyen helyzetben?
a) Rendkívül stresszes állapotban elvégzi a munkát a délután folyamán.
b) Higgadtan összeállítja a beszámoló vázlatát és munkaidő után is dolgozik rajta.
c) Nem akar összetűzésbe kerülni a főnökével (egy összecsapott anyag miatt a legkevésbé), és palástolva idegességét, haladékot kér.

2. Megkéri a párját, munkából hazafelé jövet hozzon kenyeret – de ő üres kézzel érkezik. Hogyan fogadja a figyelmetlenségét?
a) Neki támad és egyre emelkedő hangnemben szóvá teszi a dolgot. Visszaküldi a kenyérért és közben korholja: a legkisebb dolgot sem lehet rábízni.
b) Nem veszekszik vele, hanem megnyugtatja: még le sem kell mennie a boltba, mert biztosan van még némi kenyér lefagyasztva a mélyhűtőben.
c) Magában dúl-fúl, de kifelé mosolyogva közli vele, hogy semmi baj.

3. A szupermarketben gyermeke jelenetet rendez amiatt, hogy ön vegyen meg neki egy drága játékot. Milyen reakciót vált ez ki önben?
a) Rákiabál, hogy ne követelőzzön folyton, és nem vesz neki semmit.
b) Elmagyarázza neki, hogy nem lehet mindent megvenni, ami megtetszik, és türelmesen megvárja, míg a gyermek megnyugszik. 
c) Vesz neki egy olcsó játékot, hogy megnyugtassa – de legbelül nagyon ideges a hisztizés miatt.

4. Egy forgalmi dugóban araszolva az ön mögött lévő autó vezetője telefonálás közben nem figyel és hátulról összekoccan az ön kocsijával. Hogyan rendezi vele a dolgot?
a) Dühösen kiugrik az autóból, és szitkok özönét zúdítja rá.
b) Kiszáll az autóból, megnézi, milyen kára keletkezett, és minthogy szinte semmi nem látszik a lökhárítón, csak figyelmezteti a másik autó vezetőjét: ha nem telefonált volna, még ez a baj sem történik meg.
c) Elfojtva idegességét kiszáll az autóból, felméri, hogy milyen kára keletkezett, majd megbeszéli annak rendezését a sofőrrel.

5. Amikor érzi, hogy egy adott helyzetben egyre fokozódik az idegessége:
a) Kiadja magából a dühét, mert úgy véli, ez a legjobb módja annak, hogy megnyugodjon.
b) Időt szakít rá, hogy relaxáljon vagy légzőgyakorlatot végezzen.
c) Ez ritkán fordul elő önnel, mert rendszerint uralkodik magán.

6. Sorban állás közben valaki ön elé tolakszik. Hogyan reagál rá?
a) Erőteljes szavak kíséretében neki támad, hogy milyen jogon csinál ilyet.
b) Morgolódik magában, majd minden veszekedés nélkül figyelmezteti, hogy ön előtte állt.
c) Nem szól semmit és közben azt sulykolja magába, hogy ezért nem érdemes magát idegesítenie.

7. A kollégája kontármunkát végzett egyik közös feladatuk megoldásakor, amely önre is rossz fényt vet. Mit mond neki?
a) Dühös szavakkal illeti, és közli, hogy nem dolgozik többé közös munkán vele.
b) Előre kigondolja mondandóját és minden sértegetés nélkül felsorolja neki a hibáit.
c) Palástolja haragját és elnéző modorban célozgat a felületes munkájára.

8. A szomszédjában bulit rendeznek és éjszakába nyúlóan, hangosan szól a zene. Mit tesz ilyenkor?
a) Többször ingerülten rájuk szól, majd kihívja a rendőrséget.
b) Átmegy hozzájuk és megkéri őket, halkítsák le a zenét.
c) Nem akar rossz szomszédi viszonyt, ezért inkább füldugóval alszik.

EREDMÉNY

Ha az „a)” válaszai vannak többségben:

Ön ideges típus

Egyelőre úgy tűnik: teljességgel lehetetlen az ön számára, hogy nyugodt, derűs életet éljen. Ellenkezőleg, ön mindenen idegeskedik és általában rosszul osztja be az idejét, ami borzolja az idegeit. Nehezen tud uralkodni magán és általában aránytalanul nagy ügyet csinál a kisebb-nagyobb kellemetlenségekből. Feltétlenül változtatnia kell ezen a magatartásán: tudatosan próbáljon gátat vetni ingerlékenységének, indulatos reakcióinak. Ez így nem mehet tovább, mert a sok idegeskedést az egészsége fogja megsínyleni. Ha úgy érzi, egyedül nem tud megbirkózni a problémájával, járjon jógára, vagy végezzen rendszeresen relaxációs gyakorlatokat, szakember tanácsai alapján.

Ha a „b)” válaszai vannak többségben: 

Ön megfontolt, higgadt alkat

Képes könnyedén kezelni az indulatait és uralkodni magán. Nem bosszankodik rögtön sem apróságokon, sem az ön számára kedvezőtlenül alakuló, nagyobb horderejű ügyek miatt. Általában csak végső esetben idegesíti fel magát, azaz, ha az adott helyzet azt valóban indokolja. De még ilyenkor is higgadtnak tűnik, mert csak nagy ritkán szélsőséges érzelmeit, indulatait tudja palástolni a külvilág előtt. Így a környezetében lévők megfontolt, higgadt embernek tartják, akire lehet számítani a konfliktushelyzetek megoldásakor. Igyekezzék megőrizni kiegyensúlyozottságát, józan gondolkodásmódját, melyet nem indulatai irányítanak. Ez mind egészsége, mind pedig személyes kapcsolatai javára válik.

Ha a „c)” válaszai vannak többségben: 

Ön csak látszólag nyugodt ember

Ha azt állítjuk önről, hogy nyugodt ember, nem feltétlenül valós képet festünk önről, mert szereti elfojtani az indulatait. Csak nagyon kevesen láthatták önt felzaklatott, ideges állapotban. Ugyanakkor túlságosan is jó képet akar mutatni önmagáról, mint akit soha nem befolyásolnak az indulatai. Így nem szereti felvállalni a konfliktusokat, mert akkor könnyebben kiderülnek érzelmi reakciói. Mivel általában nem mutatja ki azokat, önről nem is tudják a környezetében lévő emberek, milyen is valójában. Hagyjon hát fel azzal, hogy „semleges” próbál maradni és támaszkodjék jobban igazi énjére, érzelmi reakcióira.