Honnan tudjuk, hogy a stressz eluralkodott életünkben és milyen megoldások vannak erre a helyzetre? Mi a megoldás arra, ha úgy érezzük, hogy valakivel szívesen együtt dolgozunk, de ő éppen ellenkezőleg van ezzel? Mit kezdjünk azzal, ha taposómalomban érezzük magunkat nap, mint nap? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Keresztes Attilával.

Stressz tünetek

Azt hiszem elég könnyű megállapítani, ha valaki stresszes. De vajon a tünetek ellen milyen stresszoldók vannak és hogyan kezelhetjük azt gyakorlati módszerekkel?

A stressz tünetei:

  • Érzelmi szinten: ingerültség, depresszió, alvásproblémák, kiégés, hipochondria.
  • A viselkedés szintjén: destruktívitás; dohányzással, droggal, alkohollal történő kompenzálás.
  • Kognitív szinten: koncentrálási nehézségek, emlékezetzavar.
  • Fiziológiai reakciók szintjén: gyenge immunrendszer, hátfájás, szívproblémák, magas vérnyomás, gyomorfekély.

A test képtelen kétségbe vonni a gondolatot még akkor is, ha az értelmetlen

A test ilyenkor a negatív gondolatokra reagálva úgy érzékeli, hogy vészhelyzet van. Emiatt nő a vérnyomás, megkeményednek az izmok, kitágul a légcső, nő a vörös és fehér vérsejtek száma (légzés megnövelése és az esetleges fertőzések védelme miatt) úgynevezett általános alkalmazkodási szindróma lép fel. De, ha ez túl gyakran fordul elő, akkor a testünk kifárad és legyengül az immunrendszer, így könnyebben ki vagyunk téve a betegségeknek is. S ami a legveszélyesebb: léteznek olyan fajta mutációt tartalmazó sejtek, amelyek jelátviteli molekulákat bocsátanak ki, melyek egy másik mutációt tartalmazó szomszédos sejt tumoros burjánzását idézik elő (prof. Tiang Xu, Nateure, Yale Egyetem).

Stressz, konfliktus a munkahelyen

A munkahelyi stressz alkalmával balestek történhetnek, hosszabb megbetegedésekkel tarkítva és a sok elfojtás (ki nem mondott szavak, érzelmek) nagyon kellemetlen légkört teremtenek. Amíg nincs egy bölcsebb ember, aki a dolgok mögé néz és megváltoztatja a helyzetet. Nyilván ez nem könnyű feladat, de azért lehetetlennek sem nevezhetjük.

Stresszkezelés

Az adott helyzetet, kihívásként, megmérettetésnek kell felfogni, melyből tanulhatunk. Három dolgot tehetünk: elfogadjuk a helyzetet, megváltoztatjuk vagy kilépünk belőle. Mint ahogy egy unalmasnak tűnő összejövetelen is magunkkal vihetünk két pakli kártyát vagy kitalálhatunk valamilyen játékot, mert az emberekre ráfér egy kis játék. Így már könnyen lehet, hogy az élet-halál harc helyett másmilyennek látjuk világunkat. Kilépni akkor érdemes a helyzetből, amikor már képtelenek vagyunk irányítani azt, illetve amikor már többet veszítünk, ha maradunk abban a bizonyos konfliktusos helyzetben.

Munkahelyi stressz

Mi a megoldás arra, ha úgy érezzük, hogy valakivel szívesen együtt dolgozunk, de ő éppen ellenkezőleg van ezzel? Mit kezdjünk azzal, ha taposómalomban érezzük magunkat nap mint nap?

Keresztes Attila