Fotó: gettyimages.com

A dohányzás elhagyása 80%-kal csökkenti a szívinfarktus kockázatát.

A dohányzás elhagyása

A dohányzás elősegíti az érelzáródást, és hatástalanítja a női nemi hormon érfalvédő funkcióját. A női nemi hormonok ugyanis egyfajta védettséget adnak a fogamzóképes korú nőknek a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben. Norvég orvosok tanulmánya szerint pedig egy nő, aki elszív naponta 1–4 db cigarettát, háromszorosára növeli az infarktus okozta halál kockázatát, szemben egy nem dohányzóval (az arány 2,7%, 0,76% ellenében). Emellett más felmérések szerint az 50 év alatti, szívinfarktustól érintett nők 80%-a dohányzik. A fogamzásgátlót szedő, dohányzó nőknél a kockázat még nagyobb.

Jó tanácsok

A dohányzásról való leszokás nagyon nehéz, de számos, a patikákban kapható eszköz is megkönnyítheti a cigaretta elhagyását. A nikotinfüggést kezelő gyógyszerek szedése mellett eredményre vezethetnek a nikotinhelyettesítő transzdermális tapaszok, amelyek erősebb dohányosoknak ajánlottak. A ritkábban dohányzók leszokását akár a gyógyszeres rágógumik, szopogatótabletták is segíthetik.

Megjegyzendő

Egyes külföldi betegbiztosítók adatai szerint egy dohányzás nélkül eltelt év után az infarktus kockázata a felére csökken, és az agyi érkatasztrófa esélye a nemdohányzókéhoz lesz hasonlatos.

Fotó: 123rf.com

Rendszeres testmozgás

A testmozgás számos jótéteménye között szerepel, hogy pozitívan hat a szív állapotára (jobb alkalmazkodást eredményez a fizikai erőfeszítésekhez), és javít a vérerek állapotán (csökkenti a vérnyomást). Emellett mérsékli a szív- és érrendszert károsan érintő kockázatokat oly módon is, hogy pl. csökkenti az elhízás esélyét. 

Jó tanácsok

A WHO ajánlása szerint végezzünk naponta legalább 30 percnyi testmozgást (pl. gyors járás), hetente legalább 5 napon át, és kerüljük, hogy egymást követő 2 napig nem mozgunk. Emellett részesítsük előnyben a napi 30 perces testmozgást pl. egy 2 és félórás koncentrált, hétvégi fizikai aktivitással szemben. Továbbá megszívlelendő, hogy lépcsőzzünk a felvonó használata helyett, járjunk gyalog vagy kerékpárral a munkába a tömegközlekedés, autózás helyett.

Megjegyzendő

Egy 72 000 fős, 40 és 65 év közötti nők körében végzett felmérés nyomán készült amerikai tanulmány nemrégiben rámutatott, hogy összesen 3 óra vagy még több gyors járás hetente 30-40%-kal csökkentheti az infarktus kockázatát a gyengébb nem esetében.

Forrás: Galenus