A nyarat idéző sárgadinnye

Ennek a szép, többnyire narancssárgás húsú, rostdús gyümölcsnek az íze a nyarat, színe a napsütést idézi…  Ősszel se feledkezzünk meg róla! Amíg lehet, iktassuk hát be mindennapi étrendünkbe, hiszen sokoldalúan felhasználható. Amellett kalóriaszegény, vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag, így tápértéke magas. Jelentős víztartalma miatt folyadékpótlásra is kiválóan alkalmas.

A sárgadinnyét (Cucumis melo), a nyár értékes és finom sztár-gyümölcsét az őszi időszakban sem szabad kihagyni az étrendünkből. Jótékony hatású többek között nagyon magas (90% fölötti) víztartalma miatt, mivel hozzájárul a szervezet megfelelő hidratációjának fenntartásához. Fogyókúrázóknak is ajánlott, mivel kalóriatartalma (33Cal/100 gr) és egyszerű szénhidráttartalma (6 gr/100gr) alacsony. Sajátossága még, hogy kevéssé savas, így cukros íze kiválóan érvényesül. Amellett tele van vitaminokkal, oligo-elemekkel és más ásványi anyagokkal – így fogyasztása egészségünkre és alakunkra nézve is előnyös.

Bővelkedik béta-karotinban és C-vitaminban

A sárgadinnye 30mg/100gr C-vitamin tartalommal magas tápértékű gyümölcs; így egyebek mellett élénkíti az immunrendszert és hozzájárul a fáradtság leküzdéséhez. Amellett a C-vitamin segíti a vas felszívódását is az élelmiszerekből, továbbá védi a sejteket a káros oxidatív stressztől, és javítja az anyagcserét. A gyümölcs jelentős mennyiségben tartalmaz még béta-karotint, mely sárga színét adja.

A béta-karotin egyúttal az A-vitamin provitaminja (elővitaminja), ami azt jelenti, hogy a szervezet képes belőle A-vitamint előállítani. Amellett antioxidáns hatása révén véd a káros szabadgyökök ellen, így hozzájárulva pl. a szervezet sejtöregedési folyamatának lassításához. Természetesen minél sárgább a gyümölcs, annál több béta-karotin van benne! Ami pedig a sárgadinnye szemre gyakorolt jótékony hatását illeti, egyes tanulmányok kimutatták, hogy rendszeres fogyasztása segít megelőzni, vagy jelentősen csökkenteni a későbbi szürkehályog kialakulását.

Gazdag oligo-elemekben és ásványi sókban

A sárgadinnye tápértékét növeli még magas kálium-tartalma. A kálium pozitívan befolyásolja pl. az ingerületátvivő rendszer és a szívizom működését (hiánya izomgörcsöt okozhat). A gyümölcs szelént is tartalmaz, mely elősegíti az immunrendszer és a pajzsmirigy megfelelő működését, amellett szintén védi a sejteket az oxidatív stresszel szemben. A sárgadinnyében lévő további, tápértékét emelő, főbb mikorelemek: vas, cink, réz, mangán, jód, bór…

Néhány ismertebb fajtája

Charentais: narancssárga húsú, korai fajta.  Íze aromásan édes, rendkívül jellegzetes. Kb. félkilós, gömb alakú gyümölcs.

Gália: az egyik legkedveltebb fajta; édeskés ízű és illatú, 800-1000 gr körüli, világosszöld színű, korai érésű.

Kantalup: élénksárga húsú, gerezdelt héjú, egykilós dinnyefajta. Teljesen éretten érdemes fogyasztani

Muskotály: világoszöld húsú, különlegesen finom, muskotályos ízű fajta.

Fotó: pixabay.com

Mindennapi ötletek

Vékonyra szeletelve: carpaccio

Tisztítsunk meg, magozzunk ki és vágjunk félbe egy szép sárgadinnyét. Nagyon vékonyra vágott szeleteit rakjuk kör alakban egy tálra. Locsoljuk meg zöldcitrom- és narancslé, olívaolaj, bors keverékéből álló salátaöntettel.

Kockára vágva: aperitif nyárson

Váltogassunk 1 kocka sárgadinnyét, 1 apróra vágott nyers sonkát, 1 mozzarella golyót és 1 bazsalikomlevelet nyársra szúrva. Tálaljuk aperitifként vagy előétel gyanánt.

Turmixolva

Hámozzunk meg és magozzunk ki 400 gr sárgadinnyét. A húsát 1 zöldcitrom levével és néhány mentalevéllel turmixoljuk össze. Kínáljuk hűtve aperitifnek vagy desszertként.

Gazpacho

Vágjunk ketté egy közepes sárgadinnyét, és magozzuk ki.  Helyezzük turmixgépbe 4 feldarabolt paradicsommal, fél citrom levével és kevés olívaolajjal összekeverve. Adhatunk hozzá bazsalikomot és egy csipetnyi borsot. Elkészítés után hideg levesként tálaljuk hűtve.

Forrás: Galenus