Az előrelátás – Gyerekkorban előzhető meg az időskori csontritkulás

Bár sokan azt hiszik, hogy a csontritkulás időskori probléma, ez valójában a gyermekkorból eredeztethető.

A kalcium bevitele szempontjából az első 25 év a meghatározó, mert a csontállomány addigra fejlődik ki, utána már csak veszít ásványi anyag tartalmából. A kalcium beépülését a D-vitamin és a mozgás segíti elő – mondja Szabó András, a II. sz. Gyermekgyógyászati Klinika igazgatója.

A csontozat erősségét alapvetően az öröklött (genetikai) hajlam határozza meg, de befolyásolhatják a környezeti hatások, a táplálkozás, vagy valamilyen tartós betegség. Ha a kalciumbevitel alacsony gyermekkorban, tehát még a növekedési fázisban, akkor a csont nem képes a maximális tömegét elérni. Így 25 éves kor után már csak csökkenni fog a csont tömege, az pedig nem mindegy, hogy 45 vagy 65 éves korban éri el a csont a töréshatárt. Különösen a nőknél fontos, hogy honnan indul el a csökkenés a menopauza után. Ha gyerekkorban odafigyelnek, akár 5–10 évet lehet nyerni időskorra, és súlyos combnyak- vagy csigolyatörést lehet elkerülni. Magyarországon csaknem egymillió embert érint az időskori csontritkulás.

 

A kalciumszükséglet nagy részét megfelelő étkezéssel (elsősorban tejtermékek fogyasztásával) lehet fedezni. Sőt, az így bevitt kalcium felszívódása sokkal jobb, mint ha valaki tablettát szed. Mint mondta, utóbbi esetben a kalcium a bélben összekapcsolódhat  a táplálék foszfáttartalmával és kiürül, tehát önmagában a tablettaszedés nem biztos, hogy elegendő. Dr. Szabó András kiemelte, hogy a kamaszok kalciumbevitele kétharmada a szükségesnek, ami összefügg a D-vitamin-hiánnyal. Az igazgató úgy látja, megfelelő D-vitamin-szint mellett az étkezéssel bevitt kalcium kétharmada hasznosul, míg D-vitamin-hiány esetén a negyede sem szívódik fel. Ezért azt gondolja, hogy az egészséges emberek nagy része, ha megfelelően választékosan táplálkozik, elegendő tejterméket fogyaszt, és D-vitaminnal jól el van látva, biztosítani tudja a megfelelő kalcium szintet szervezetében.

A gyermekgyógyász szerint fontos tudni, hogy a kalcium annál jobban épül be a csontba, minél nagyobb a csont fizikai terhelése. Vagyis aki sokat mozog, sportol (például fut, csapatsportokat űz – az úszás erre kevéssé hatékony), annak sűrűbb, erősebb lesz a csontállománya. Az igazgató példaként említi a teniszezőket, akiknek az a kezük, amelyiket a játék során használnak, jóval erősebb csontú, mint a másik. Az elhízott gyerekek épp ezért duplán veszélyeztetettek: D-vitamin-szintjük biztosan alacsony, és a mozgáshiány is akadályozza a kalcium csontba való beépülését.

Hasznos tanácsok

  • Ha korán áll fel a gyermek és görbült a csontja, nem kell megijedni, megfelelő D-vitamin-pótlással évek alatt szépen kiegyenesedik.
  • A szülők figyeljenek oda, hogy ha a gyerek nem szereti a tejet, tejtermékeket, más módon adjanak neki kalciumot.
  • Nyáron a déli órákban természetesen nem ajánlott napra menni, de délelőtt és délután igen. Ha a gyerek egész nap be van kenve magas faktorú fényvédő krémmel, nem tud D-vitamint termelni, hiába van napon!
  • Ha állandóan megfázik a gyerek (mindent elkap, gyenge az immunrendszere) ajánlott orvossal megnézetni a D-vitamin-szintjét, ami vérvétellel megállapítható, de vizsgálat nélkül is kaphat nyugodtan D-vitamint.
  • Ha a gyereknek 16 éves koráig egyszer-kétszer eltörik a csontja nagy eséskor, az nem jelent feltétlenül csontbetegséget, de ha négyszer-ötször is előfordul kisebb traumára is, akkor érdemes orvoshoz vinni, kivizsgáltatni.
  • Nem azért fáj a csontja a gyereknek, mert növésben van, hanem mert D-vitamin-hiányos. Ha azt normalizálják, a csont kalciumtartalma megfelelő lesz, a fájdalom is elmúlik!
  • A D-vitamin túladagolásának kicsi az esélye: ha valaki az ajánlott mennyiség tízszeresét fél éven keresztül szedi, akkor lehet baja (pl. veseköve).

Forrás: Semmelweis Egyetem